Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Myyntipäivät mittapuuna



Kirjoittanut: Eetu Kamppuri - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Jälleen takana on aina pelätyt, kuitenkin varmasti jollain tapaa odotetut Proakatemian myyntipäivät. Jälleen kerran Proakatemian nimeä on suollettu maailmalle ja erilaisten tahojen tietoon siten, ettei se varmasti ihan välittömästi sieltä taas poistukkaan. Ennen kaikkea myytävät tuotteet ja niiden takana olevat projektitiimit saivat jälleen arvokasta näkyvyyttä lähes 200 myyjän toimesta. Mutta miten Valuella meni? Otetaanpas pieni vilkaisu Kamppurin muijan pojan silmämunien läpi siitä, miten noustiin lähestulkoon naurettavasta viimevuotisesta tuloksesta komeaan, vaikkakin äärimmäisen niukkaan hopeasijaan.
Lähtökohdat olivat edellä mainitut. Valuen sijoitus edellisen vuoden myyntipäivillä oli kovinkin vaatimaton viimeinen sija. Totesimmekin tämän vuoden myyntipäivien päätyttyä, että siinä missä tänä vuonna myytiin, viime vuoden suorituksemme oli lähinnä markkinointia.

Tänä vuonna valuelaisten ilme oli täysin päinvastainen edellisen vuoden vastaavaan verrattuna. Tämän päivän myyntipäivät olivat äärimmäisen loistava osoitus siitä, mihin Value on vuodessa tiiminä päässyt. Olemme käyttäneet todella paljon aikaa tiimin kehitykseen ja yhteisen liiketoiminnan rakentamiseen. Emme ole pelänneet sitä, että käytämme paljon pajoja tiimin sisäiseen toimintaan liittyen, sillä uskoimme sen olevan kaiken vaivan arvoista. Nyt tämän pelottomuuden hedelmää saimme kerätä myyntipäivillä loistavan suorituksen myötä. Vaikka sijoituksemme olisi ollut taas viimeinen, olisi tämä teksti siitä huolimatta kuitenkin sama, sillä suorituksemme oli tiiminä hyvä. Hieno kakkossija oli vain loistava bonus siihen päälle. Olkoonkin että erotusta ykkössijaan oli huimat 160 euroa…

Suurimman kehityksen Valuen toiminnassa pystyi näkemään tiimin sisäisessä luottamuksessa. Tämä konkretisoitui myyntipäivien aikana pariinkin kertaan, joista selkeämpi oli tiukka linjaveto siitä, että kohdistamme myyntimme tarkalle kohderyhmälle tietyllä tuotteella. Tästä oli saatu ainoastaan vinkki, mutta pari tiimiläistämme toivat sen esille ja päätimme tiimin kanssa yhdessä tehdä tämän ratkaisun. Vaikka asian toi esille vain kaksi tiimin jäsentä, hyväksyimme yhdessä sen, että mitä ikinä käykään, niin menestymme tai kaadumme yhdessä tiiminä. Suurin mahdollinen osoitus tiimin sisäisestä luottamuksesta.

Miten sitten itse koin tämän vuoden myyntipäivät? Omat myyntipäiväni jäivät hieman nysäksi, koska pääsin mukaan vasta toisena päivänä. Tähän liittyykin ehkä myyntipäivieni hienoin kokemukseni. Minulla on tiimissäni tietynlainen hauskuuttajan ja tsempparin rooli. Oli äärimmäisen hienoa huomata, että kun paikalle saavuin ja aloin tarkoituksellakin innostamaan tiimiäni nahkean ensimmäisen päivän jäljiltä, innostus todella tarttui ja ihmiset olivat todella vastaanottavaisia. He tiesivät, että haluan heidän mieltänsä kohottaa, ja että jokaisen fiilis vaikuttaa tiimimme suoritukseen. Yksi tehokeino mitä Janin kanssa käytimme vielä viimeisenä päivänä, oli päättää meille molemmille myyntitavoite sille päivälle ja kuuluttaa sitä tiimille kovaan ääneen. Tämän takia ilmoitimmekin heti viimeisen päivän aamuna tiimillemme, että molemmat myymme tonnin mieheen tänään. Siihen emme aivan päässeet, mutta varmasti korkeammalle kuin jos ei olisi ollut tavoitetta. Petteri Kilpinenkin toi seminaarissaan esimerkin siitä, että miksi on tärkeä asettaa tavoitteet tarpeeksi korkealle. Piirsin siitä taitavan kuvan tähän blogikirjoitukseen liitteeksi.


Sanottakoon vielä Promisian voittoa yhtään vähättelemättä, että minulla todella kariutui yksi vähintään 200 euron kauppa n. 15 minuuttia ennen myyntiajan loppua siihen, että asiakkaalta loppui puhelimesta akku….

Kiitos tiimilleni Valuelle loistavasta kakkossijasta, joka todellakin tuntui tiimityön voitolta!

Kommentoi