Tampere
27 Nov, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Myyntipäivät 2020



Kirjoittanut: Jimi Hautamäki - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Käsittelen esseessäni vuoden 2020 myyntipäiviä Evision tiimin näkökulmasta.

Vuoden 2020 myyntipäivät olivat uudenlainen koettelemus monelle tiimille. Koronan takia monenlaiset myyntistrategiat oli suljettu pois ja pääpaino oli puhelinmyynnissä. Myös tiimien koot olivat tänä vuonna tasapainoisemmat, sillä esipinkut oli jaettu tiimeihin sen mukaan, että kaikissa olisi sama pääluku. Tämä järjestely tasoitti mm. Motiven henkilömäärää, joka on aikaisempina vuosina ollut luonnollisesti muita pienempi. Evision ei saanutkaan suurimpana tiiminä henkilömäärällistä etua näissä kisoissa. Hienoa tämän vuotisissa myyntipäivissä oli myös se, että kaikki tuotteet tulivat tällä kertaa talon sisältä. Tämä toi myyntiin aivan uudenlaisen omistajuuden tunteen tuotteita kaupatessa suurille yrityksille.

 

Tiimin toiminta ja lähtötilanne

Evision valmistautui myyntipäiviin hyvissä ajoin ja olimme tehneet selkeän roolijaon, jotta projektin eteneminen ja myyntisprinttiin valmistautuminen olisi selkeää ja johdonmukaista. Esipinkkujen mukaan saaminen oli meille äärimmäisen tärkeää ja halusimme ottaa heidät hymyssä suin vastaan ja painottaa, että he ovat osa meitä. Esipinkut olivat meillä tärkeä voimavara niin myynnillisesti, kuin ryhmähengen kannalta. Uusien ihmisten tuominen vanhan porukan keskelle piristi huomattavasti kommunikaatiota ja ryhmädynamiikka sai uudet rakenteet. Tsemppaaminen oli huomattavasti näkyvämpää, kuin normaaleissa projektiolosuhteissa.

Perusasiat osattiin ottaa huomioon, kuten liidilistojen rakentaminen, myyntistrategioiden suunnittelu, kohderyhmien pohtiminen ja myyntispiikit. Evision lähti siis aika valmiina kohti tuota kolme päiväistä, mehut vievää rutistusta. Lähtökohdat olivat hyvät ja ainoa, mitä voitiin enää tehdä, oli ottaa keskiviikko ja sen haasteet vastaan.

 

Kaupat

Kauppojen tekeminen lyhyen ajan sisällä ei ole helppoa, sillä usein asiakasta tarvitsee lämmitellä, jotta yhteinen luottamus löytyy puolin ja toisin. Tuotteen kuvaileminen sanoin tuotti hankaluuksia esimerkiksi Kuntoakatemian tuotteissa, sillä sisältöä oli hurjan paljon. Tiettyjä tuotteita oli helpompi kaupata kuluttajille, kun taas esimerkiksi yrityksillä oli selkeä tarve Kuntoakatemian Tarmoa työpäiviin -valmennukselle. Carccian myytävät tuotteet herättivät kuluttajissa mielenkiintoa ja tuote menikin enemmän palvelu edellä. Huomasimme pian, että saimme myytyä suuria määriä tuntematonta tuotetta yksittäisille tahoille yrityspuolella. Otimme heti alussa tähtäimeen suuret ja keskisuuret yritykset, joilla voisi olla tarve suurille määrille tuotteita. Pienen kaupan ja suuren kaupan ero on vain se, että mitä uskalletaan tarjota. Puhelu on loppujen lopuksi hyvin samanlainen, myytiin siinä sitten 10 tai 500 pussia herkkää, sillä kyse on vain kaupattavasta lukumäärästä.

 

Tulosten seuraaminen ja spekulointi

Myyntipäivien hienous on se, että väliaikatietoja muiden tiimien myynneistä ei ole saatavilla. Huhut liikkuvat ja viestintä myyntipäivien järjestäjätiimin kanssa ei aina ole yksiselitteistä. Toisena päivänä johtoryhmästä ilmoitettiin vain, että Herkkä snäksejä voi myydä nyt vain 2 kk toimitusajalla.

Tämä tieto aiheutti spekulaation siitä, että joku tiimi olisi saanut myytyä koko Herkkä varaston (9800 pussia) loppuun. Tällaiset huhut voivat lamaannuttaa tiimin useaksi tunniksi, joka on heti pois mahdollisista myynneistä. Tilanne vaikutti luonnollisesti myös Evisionin fiilikseen, sillä ilta oli jo pitkällä ja ihmiset väsyneitä. Jälkeenpäin kuultuna, todellisuus oli se, että olimme johtoasemassa, kun murehdimme sitä, että joku muu tiimi olisi ottanut isompaa kaulaa meihin. Tärkeää on siis keskittyä omaan toimintaan ja noudattaa ennalta sovittua strategiaa ilman ulkoisia ärsykkeitä ja hidasteita.

Omien tulosten seuraaminen sen sijaan kannattaa. Tuleville myyntipäiville neuvoksi, asettakaa tiimillenne myyntitavoitteita. Ne helpottavat havainnollistamaan päivien kulkua ja toimivat hyvin virstanpylväinä. Mitä tehdään tilanteessa kun ensimmäisenä päivänä myyntiä on 1300€? Tuplataan seuraavana päivänä myynti. Miten? Tehdään sama määrä kauppoja, mutta isompia määriä tuotteita ja sitä myöden isompia laskuja.

 

Motivaation ylläpito

Motivaation ylläpito on äärimmäisen tärkeässä roolissa varsinkin toisena päivänä, kun ensimmäisenä päivänä ei välttämättä ole koettu onnistumisia. Paikan päälle ilmaantuminen hyvällä motivaatiolla ei ole jotain, mikä on itsestäänselvyys. Tuleville myyntipäiville annan neuvon, että aikatauluun kannattaa aikatauluttaa yhteisiä tsemppihetkiä ja kohdennettuja huomionosoituksia esimerkillisestä työstä. Pienet viihdykkeet, leikit ja kisat tuovat rentoutta työilmapiiriin. Näitä leikkejä ja tsemppaushetkiä ei kannata jättää aikatauluttamatta, sillä ne on vaikea toteuttaa, kun ihmiset ovat uppoutuneena työhön tai ympäri kaupunkia. Evision järjesti pieniä kannustavia kisoja pitkin päiviä, joista palkittiin pienillä palkinnoilla. Kuka soittaa tunnissa eniten puheluita tai kuka on tehnyt päivän isoimmat kaupat. Tukkimiehen kirjanpidolla pidettiin kirjaa soitetuista puheluista ja tehdyistä kaupoista.

 

Muutosketteryys

Myyntipäivillä ei ole aikaa jäädä tuleen makaamaan. Jokaisen tiimin myyntipäivien vetäjillä tulisi olla valmius tehdä nopeita muutoksia sitä mukaa, kun ongelmia ilmenee. Näin tehtiin myös Evisionissa.

Kun huomattiin, että jokin myyntistrategia ei tietyn tuotteen kohdalla toiminut, niin vaihdettiin tuotetta. Jos tuote kiinnosti, mutta kauppoja ei voitu klousata, niin vaihdettiin kohderyhmää. Ständillä voidaan myydä rajallinen määrä tuotteita, mutta jos tavara liikkuu, niin se kannattaa säilyttää. Jos taas huomataan, että ständillä seisoo useampi ihminen kädet taskuissa, eikä myyntiä tule, niin he voisivat tehdä parempaa tulosta lähettämällä sähköposteja. Nämä muutokset pitää tapahtua pian, sillä aika on rajallinen, eikä odottaminen seuraavaan päivään ole kannattavaa.

 

 

Yhteenveto

Mitä olisi pitänyt tehdä toisin?

Tiimimme selviytyi kamppailussa toiselle sijalle ja eroa voittajatiimi Revenaan jäi n. 5000€. Valmistautumisemme oli asianmukaista ja päivissä oli hyvä rytmi. Onnistumisia juhlittiin ja ne motivoivat selkeästi muuta tiimiä yrittämään parhaansa. En koe, että muuttamalla strategiaa tai työskentelytapaa olisimme pärjänneet paremmin. Kyse oli vain kauppojen klousaamisesta ja kontaktoitujen tahojen määrästä, joka erotti meidät voittajatiimistä. En lähde tässä esseessä spekuloimaan, mitä yksilötasolla tiimin jäsenet olisivat voineet tehdä eri tavalla. Myyntipäivät 2020 oli huikea rutistus kaikilta tiimeiltä ja kaikkien aikojen myyntiennätys rikottiin tänäkin vuonna kirkkaasti. Toivottavasti kulttuuri talon omien tuotteiden myymisestä jatkuu seuraavanakin vuonna ja n. 66 000€ myyntiennätys rikotaan jälleen kerran!

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close