Tampere
29 Mar, Friday
6° C

Proakatemian esseepankki

Myyntipäivät 2020 – tiimissä on voimaa.



Kirjoittanut: Laura Närjänen - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Myyntipäivät 2020 – Tiimissä on voimaa.

 

Myyntipäivät 2020 jättivät jälkeensä hyvin motivoituneen ja itsensä ylittäneen Motiven. Kolme huikeaa, ainutlaatuista ja raskasta päivää olivat minulle once in a life time hetkiä, joita voi kiikkustuolissa vanhoilla päivillä muistella. Tiimistämme huokui myyntipäivien ajan toisten tsemppaus, periksiantamattomuus ja rohkeus. Vaikka voittoa ei Motivelle näillä myyntipäivillä irronnutkaan ja sijoituksemme jäi kolmanneksi, koimme tiiminä isoa kasvua ja luottamus jokaista tiimikaveria kohtaan nousi valtavasti. Saavutimme asettamiamme tavoitteita, rikoimme Motiven myyntiennätyksen sekä myimme kuntoakatemian verkkovalmennuksia eniten.

 

Syksyllä kun tiimimme aloitti akatemialla, olin kuullut myyntipäivistä hyvin vähän ja suoraan sanottuna en tiennyt, että tämä on näin iso juttu. Pikkuhiljaa alkoi valkenemaan, että myyntipäivät tulisi olemaan Motive 6.0:lle kunnon tulikoe. 5.0 ei osallistuisi tähän koitokseen meidän kanssamme ollenkaan. Tämän tajutessani, olin alkuun hieman kauhistunut. Miten me kahdeksan fysioterapeuttiopiskelijaa voisimme kolmen päivän ajan myydä monen tuhannen euron arvosta ilman minkäänlaista kokemusta? Alku shokista selvittyä, aloimme tiimin kanssa pohtimaan myyntipäiviä, suunnittelemaan mitä tehdään ja pyysimme sparrausta muilta tiimeiltä pajoihimme. Onneksi tiimimme koostuu kovista tekijöistä ja henkilöistä, jotka eivät haasteita pelkää. Hyvin nopeasti saimme toinen toisiimme innostusta, motivaatiota ja halua lähteä näyttämään muille mistä meidät on tehty.

 

Valmistauduimme myyntipäiville parhaamme mukaan. Pidimme ainakin kolme pajaa aiheeseen liittyen, joita meille oli pitämässä valmistuvista tiimeistä kokeneita konkareita, sekä yksi akatemian alumni. Koin nämä pajat hyvin hyödyllisiksi, koska saimme kuulla kokemuspohjalta vinkkejä ja neuvoja, miten kannattaa valmistautua ja mitä myyntipäivillä kannattaa ottaa huomioon. Saimme myös konkreettisia vinkkejä, joista oli paljon apua suunnittelussa ja tavoitteiden asettelussa. Opimme myös paljon itse myymisestä ja mietimmekin esim. erilaisia myyntitapoja ja valmiita myyntipuheita. Pajojen lisäksi pidimme erillisiä palavereita aiheeseen liittyen.

 

Nimesimme tiimistämme projektipäällikön, joka teki aivan huikean ennakkotyön ottamalla selvää aikaisemmista myyntipäivistä, järjesti meille pajat ja palaverit, sekä nostatti tiimihenkeämme ennen myyntipäiviä ja myyntipäivien ajan. Myyntipäivät ovat tapahtuma, joka tehdään alusta asti tiimityönä ja menestymiseen myyntipäivillä avainasemassa on yhteistyö ja yhteinen päämäärä, johon koko tiimi on sitoutunut. Silti haluan nostaa esille hyvän projektipäällikön tärkeyden, ilman hyvää johtamista ja suunnittelua ennakkoon, en usko, että olisimme onnistuneet näin hyvin mitä onnistuimme. Hyvä projektipäällikkö luo turvaa ja järjestystä, jolloin jokainen yksilö tietää mitä tehdä, eikä synny kaaosta. Projektipäällikkömme osasi mielestäni hienosti säätää oman johtamisen niin, että ennen myyntipäiviä organisoi meille kaiken tarpeellisen tiedon ja opin, jakoi tehtävät kaikille ja piti energiatasot koko ajan nousujohteisena. Myyntipäivien ajan pääpaino johtamisessa oli tunnelman ylläpitämisessä, toisten tsemppaamisessa ja rohkaisemisessa.

 

Saimme tiimiimme myös vahvistukseksi 21 esipinkkua, joista oli suuri apu siinä, mikä meidän lopullinen tuloksemme oli. Kaikki eivät valitettavasti päässeet olemaan yhtä tiiviisti mukana tässä projektissa heidän omien opintojensa vuoksi, mutta osa heistä soluttautui oikein hyvin Motiven joukkoon ja painoi duunia vähintään yhtä kovalla draivilla, kuin Motiven muu porukka. Otimme heidät valmistautumisessa mukaan pajoihin ja palavereihin. Saimme heiltä paljon hyviä ideoita ja vinkkejä. Heidän joukostaan löytyi innokkaita myyjiä ja osalta paljonkin kokemusta. Emme olisi pärjänneet ilman heidän apuaan näin hyvin. Toivottavasti he saivat näistä myyntipäivistä hyvän kokemuksen, innostusta ja ideaa ensivuoden myyntipäiville, missä he pääsevät omalla tiimillään kokemaan tämän astetta intensiivisemmin.

 

Tunnelmat vaihtelivat näiden kolmen päivän aikana laidasta laitaan. Ensimmäisenä päivänä hommat lähtivät hieman nihkeästi käyntiin, kaikkiin iski hetkellisesti aloituksen vaikeus. Meille arvottu tila ei myöskään ollut kaikista toimivin vaihtoehto ja siirryimmekin jo ensimmäisen päivän aikana toiseen tilaan, jonka yksi tiimistämme meille hoiti. Uuden tilan myötä työskentely olosuhteet paranivat. Saimme olla kaikki samassa tilassa, jossa oli sohvia, pöytiä ja hiljaisia koppeja missä sai hyvin yksityisyyttä ja rauhaa soittamiseen. Samasta tilasta löytyi myös keittiö, joka helpotti ruokailua. Työympäristöllä oli iso vaikutus siihen, miten pääsimme käyntiin ja saimmekin ensimmäisenä päivänä jo isoja verkkoja vesille. Oma highlight ensimmäisenä päivänä oli, kun sain sovittua yritystapaamisen ja kävin esittelemässä kuntoakatemian verkkovalmennuksia ja sain closattua n. 1200€ kaupan. Tästä sain itselleni hyvää energiaa jatkaa.

 

Toisena päivänä tuntui, että puhelinmyynti ei meinannut kenelläkään luistaa kaikista parhaimmalla tavalla. Soittoihin ei vastattu, eikä kauppoja saatu closattua. Ilmassa oli pientä turhautumista, mutta tällaisessa tilanteessa hyvin tärkeää oli se, että juhlimme jokaista pientäkin myyntiä, jokaista perheenjäsenillekin myytyä carccia-boxia ja linssipussia. Näin saimme motivaation pidettyä yllä koko ajan. Itselleni tuo toinen päivä oli näistä kolmesta kaikista hankalin. Olin ensimmäisenä päivänä saanut aluille muutamia hyviä kauppoja, joita minun oli tarkoitus toisena päivänä saada vietyä loppuun. Mikään kaupoista ei tuntunut menevät loppuun, enkä saanut ketään puhelimen päähän. Tällaiset hetket vaativat sitä, että tiimikaverit tsemppaavat ja yhdessä pidetään hyvää energiaa koko ajan yllä. Sillä ei ole väliä kuka tai minkäkokoisen kaupan tekee, sillä kaikki on vain plussaa ja niistä pienistäkin onnistumisista pitää olla innoissaan. Itselleni teki myös hyvää se, että pääsin lähtemään ständille myymään linssejä. Sain aivot uuteen moodiin ja hyvää energiaa taas seuraavaan päivään.

 

Viimeinen päivä oli erittäin jännittävä ja nyt meillä oli useampi suurempi kauppa tavoitteissa saada lyötyä lukkoon. Kaikki kaupat eivät käyneet toteen, mutta se, että saimme useamman ison kaupan vielä viimeisien tuntien aikana lyötyä lukkoon takasi sen, että jännitys säilyi ihan viimeisille minuuteille asti ja koimme yhdessä hienoja onnistumisen hetkiä. Vielä viimeisellä minuutilla huomasimme 10kg carccia tilauksen. Pystyimme paineen alla koko jengillä täyttämään viimeisen forms lomakkeen ja painamaan lähetä nappulaa 15 sekuntia ennen ajan loppumista, mikä viimeistään osoitti, kuinka hyvin puhalsimme yhteen hiileen. No joo, ei se forms ihan täydellinen ollut, mutta tarpeeksi hyvä.

 

Miten onnistuimme tiiminä myyntipäivistä voittajina, vaikka konkreettista voittoa ei tullutkaan? Se mikä johti Motiven hyvään tulokseen uskon olevan se, että siitä asti, kun lähdimme suunnittelemaan myyntipäiviä, koko tiimillä oli yhtä kova into näyttää mihin me pystymme ja asetimme itsellemme selkeitä tavoitteita. Tavoitteet eivät alkuun näyttäneet helpoilta mutta uskalsimme lähteä niitä kohti ilman perääntymisiä. Konkreettisten tavoitteiden kirjaaminen yhdessä ylös ja niiden päättäminen yhdessä selvensi meidän yhteistä päämääräämme, johon kaikki sitoutuivat. Hyvän suunnittelun ja rautaisen projektipäällikön ansiosta, kaikki pystyivät luottamaan toisiinsa ja näin antamaan itsestänsä paljon näiden kolmen päivän ajan. Tärkeintä kuitenkin oli huikea yhteishenki, toisten auttaminen ja rohkaiseminen, sekä oikealla asenteella työskenteleminen. Vakavasti, mutta ei liian vakavasti.

 

 

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close