Tampere
30 May, Tuesday
5° C

Proakatemian esseepankki

Myyntipäivät 2019



Kirjoittanut: Jesse Pihkanen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Jos se firma ois mun
Marko Erola
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Myyntipäivät ovat Proakatemialla vuosittain järjestettävä kilpailullinen tapahtuma, joka kestää 2-3 päivää. Myyntipäivät järjestetään syksyisin ja niihin osallistuu kaikki tiimit valmistuvia lukuun ottamatta. Myyntipäivien tarkoitus on testauttaa oman tiimin valmiuksia toimia huipputiiminä, mutta koska tapahtuma on myös kilpailu, kuuluu myyntipäiviin myös oleellisesti tahto näyttää oman tiimin olevan paras. Voitosta kilpaillaan kovaa ja voittajatiimi kuittaakin itselleen maineen ja kunnian lisäksi kaikkien tiimien myynneistä provision. Eli toisin sanoen voittanut tiimi putsaa pöydän ja muut jäävät nuolemaan näppejään. Kilpailu on uuvuttava ja usein voittaja ratkaistaankin viimeisillä minuuteilla. Aikaisemmin myyntipäivillä on myyty Proakatemian ulkopuolisia tuotteita ja palveluita, mutta viimeisimpinä vuosina myytävät asiat ovat olleet Proakatemian omien tiimien tuotoksia. Näin oli myös tänä vuonna, kun myytävät tuotteet ratkaistiin keväällä 2019 pidettävässä tiimidiilitapahtumassa. Tiimidiilin voittajiksi valikoituivat Agli sekä Kahvikeisarinna, hyvin erilaiset fyysiset tuotteet. Alusta asti oli selvää, että vaikka tuotteet ovat erilaiset keskenään, on niillä molemmilla mahtava myyntipotentiaali. Myyntipäivien 2019 tuotteet olivat siis Aglin veikeät ja härskit, mutta kotimaiset sukat, sekä Kahvikeisarinnan laadukas vietnamilainen, suomessa paahdettu ja jauhettu kahvi. Molempien tuotteiden takaa löytyy tarina, joka on lähtöisin Proakatemialta. Agli sai alkunsa, kun minä ja tiimiläiseni Mika pidimme leikkimielisen kilpailun sukkien rumuudesta. Kilpailu jalostui ideaksi ja idea lopulta Agliksi. Kahvikeisarinnan tarina sai alkunsa kahden kahvin ystävän Aaron ja Mein tapaamisesta kahvimessuilla. Idea omasta kahvibrändistä yhdisti molempia ja näin syntyi Kahvikeisarinna, joka pyrkii tuomaan laadukkaan ja tuoreen kahvin suomalaisten iloksi.

Kuinka valmistauduimme myyntipäiviin?
Valmistuimme Mikan kanssa myyntipäiviin jo kesällä pohtimalla myynnin kanavia sekä järkevää tilausmäärää sukille, jotka myyntipäiville aioimme tilata. Aglin varsinainen myynti alkoi kesällä ja tilanne näyttikin siltä, että ensimmäisen erän kuoseja jäisi vielä reilusti jäljelle, jonka seurauksena ajattelimme aluksi pelata varmanpäälle ja olla tilaamatta lisää tuotteita. Kesän lopulla päädyimme kuitenkin ratkaisuun suunnitella kolme uutta kuosia ja tilata näitä myyntipäiville. Koska Aglin toiminta aloitettiin pankkilainalla, ei uuden samanlaisen lainan ottaminen enää houkutellut. Pohdimme montaa eri vaihtoehtoa ja lopulta päädyimme tilaamaan tuotteet laskulla. Luotto Proakatemialaisiin oli tässä kohtaa melko suuri, sillä Aglilla oli kiinni sukissa toistakymmentä tuhatta laskulla ja lainalla. Ennen myyntipäiviä me, Kahvikeisarinna ja valmentaja Toni tapasimme useaan kertaan ja pohdimme, kuinka teemme myyntipäivistä mahdollisimman onnistuneen. Päätimme tehdä yhteisen tuotepaketin sukille sekä kahville, joka avittaa kummankin tuotteen myyntiä.  Halusimme myös molemmat toimeksiantajat maksaa kunnollisen korvauksen tuotteiden myynnistä, jotta voittamista tavoiteltaisiin tosissaan ja myynti olisi mielekästä. Korkeiden, mutta realististen tavoitteiden asettaminen on tärkeää, sillä se motivoi myyntityössä. Teimme kattavavan infopaketin jaettavaksi tiimeille ennen myyntipäiviä, mihin oli laskettu esimerkkiprovisio, kun tavoitteisiin päästäisiin. Oikeanlaiset tavoitteet, sekä reilu provisio toimivat hyvinä myynninedistämiskeinoin.

Myyntipäivät eroavat perinteisestä myyntikilpailusta hieman, sillä Proakatemian myyntipäivillä kukin tiimi kilpailee toisiaan vastaan, eikä kyseessä ole yksilökilpailu. Myynninedistämisessä yksi tärkeimpiä elementtejä onkin tuen ja palautteen saaminen. Tiimissä annettava palaute luotettavilta tiimijäseniltä on usein loistava keino motivoitua ja kehittää itseään kilpailun edetessä. Aiempiin omiin kokemuksiini, sekä tiimeiltä kuultuihin palautteisiin pohjaten yksilön onnistuminen nähdään tiimin onnistumisena, joka myös ruokkii muita tiimiläisiä jaksamaan ja tekemään enemmän myyntiä. Yhden pienenkin kaupan juhlistaminen koko tiimin kesken nostaa kaikkien tiimiläisten motivaatiota.

Proakatemian myyntipäivät ovat rankka, mutta palkitseva tapahtuma, vaikka voitto ei omalle tiimille osuisikaan. Uskon jokaisen tiimin saaneen myyntipäivistä jälkikäteen enemmän, kuin on osannut alkuun toivoa. Tiimidynamiikka ja itsestä sekä muista opitut puolet ovat tervetullut lisä tiimityöskentelyyn myös jälkikäteen. Pitkien ja uuvuttavien päivien vuoksi myyntipäivillä huomaa myös uusia rajoja itsestään. Äärimmilleen venytetyt työpäivät opettavat tunnistamaan omia jaksamisen rajoja. Tätä se oli myös myyntipäivien toimeksiantajille. Meidän työmme alkoi jo useita kuukausia ennen varsinaisia myyntipäiviä. Jouduimme mm. pohtimaan hinnastoa, paketteja sekä provisiota. Näiden lisäksi myyntipaikkojen neuvottelemisessa oli oma työnsä. Itse myyntipäivillä Aglin ja Kahvikeisarinnan edustajat olivat ensimmäisinä sekä viimeisenä paikalla, joten päivät venyivätkin todella pitkiksi. Excelien ja myyntiraporttien hallinta vei vielä myyntipäivien päätyttyä oman aikansa. Työtaakka ei kuitenkaan päättynyt tähän, sillä kaikki etämyynnillä myydyt tuotteet oli lähetettävä, sekä yritysmyynnit laskutettava. Aglin pelkkien verkkokauppatilausten toimittamisessa meni useita päiviä, sillä työ oli tehtävä manuaalisesti. Yritysmyynnit olivat yleensä isompia tilauseriä, joten niidenkin logistiikassa ja laskuttamisessa oli työmäärää. Kahvikeisarinnan kahvia myytiin yli valmistetun määrän, joten myös Kahvikeisarinnalla riitti työnsarkaa uusien kahvierien valmistuksessa.

Miltä nyt, muutama kuukausi myyntipäivien jälkeen näyttää?
Proakatemian opiskelijat rikkoivat edellisen ennätyksen, joka muodostui kolmelta myyntipäivältä ja oli summaltaan 54 245€. Uusi 2019 myyntipäivillä, kahdessa päivässä tehty myyntiennätys on huikea 56 137,9€. On siis sanomattakin selvää, että koko Proakatemia onnistui ylittämään itsensä. Aglin sukkia myytiin 23 909,7€ ja Kahvikeisarinnan kahvia 32 228,2€, joten voimmekin hyvillä mielin taputtaa myös itseämme olalle. Huikeat myyntiluvut mielestäni kertovat myös, että me toimeksiantajina onnistuimme luomaan mahdollisimman hyvät edellytykset myynnille, niin että se oli jokaiselle mieluisaa loistavan provision ja hyvien tuotteiden vuoksi. Siinä, missä kukin tiimi onnistui motivoimaan tiimiläisiään ja luomaan parhaat mahdolliset myyntistrategiat, onnistuimme me toimeksiantajina antamaan oman panoksemme, jotta myyntipäivät olisivat menestyksekkäät. Myyntipäivien hulina on toimeksiantajien näkökulmasta vihdoin vähenemässä, viimeisiä kahvitilauksia postitetaan kuitenkin edelleen. Rahallisen arvon lisäksi kumpikin toimeksiantaja sai mittaamattoman arvokkaan määrän näkyvyyttä, joka on näkynyt erityisesti myyntipäivien jälkeisinä nettikauppatilauksina. Kiinnostus kumpaakin tuotetta kohtaan on herännyt ja verkkokaupan kävijämäärä on noussut. Väsymys ja uupumus isosta työurakasta jätti toki jälkensä. Kukin toimeksiantaja oli jo ennen myyntipäiviä, mutta myös sen jälkeen hyvin stressaantunut. Stressin ja työmäärän vihdoin helpottaessa voinkin hyvillä mielin todeta Aglin puolesta, että myyntipäiville lähteminen oli todella kannattavaa. Saimme kukin tahoillamme paljon kokemusta ja oppia myyntikilpailun järjestämisestä ja organisoinnista. Palautteen vastaanottaminen ja sen antaminen väsyneenä stressin vaikutuksenalaisena on myös asia, josta opimme paljon.

Loppuun haluan vielä kiittää kaikkia, jotka mahdollistivat onnistuneet myyntipäivät 2019!

Marko Erola – Jos se firma ois mun. Otava 2014
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/35127/Hellsten_Emmi.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close