Tampere
25 Jan, Monday
0° C

Proakatemian esseepankki

Myyntipäivät 2019



Kirjoittanut: Mika Nurmi - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Myyntipäivät ovat Proakatemialla pitkään jatkunut vuosittainen tapahtuma, josta on syntynyt perinne. Myyntipäivät ovat alun perin olleet kolmipäiväinen tapahtuma ja niissä on myyty Proakatemian ulkopuolisten yritysten tuotteita tai palveluita ja tiimit ovat kilpailleet keskenään voitosta ja kokonaismyynnistä saadusta provisiosta, eli voittaja vie koko potin. Myyntipäivät sijoittuvat syksyllä, pois lukien pinkkujen myyntipäiviä ja niihin osallistuvat pääosin kaikki tiimit paitsi valmistuvat.

Myyntipäivät testaavat tiimien valmiuksia toimia huipputiiminä ja usein kärkitiimejä ovat ne, jotka panostavat eniten näihin päiviin. Myyntipäivät koetaankin usein uuvuttaviksi, sillä ne vaativat hyvin paljon kanssakäymistä ihmisten kanssa, eli myyntiä ja usein päivät ovat pitkiä, ihan aamuvarhaisesta myöhäiseen yöhön asti. Usein voittajatiimi ratkaistaankin aivan viimeisillä tunneilla tai niin kuin tänä vuonna, viimeminuuteilla.

Myyntipäivät ovat nykyisin jalostunut tapahtumaksi, jossa myydään tiimien omia tuottamia palveluita ja tuotteita sekä tänä vuonna ensimmäistä kertaa ne olivat kaksipäiväiset. Tänä vuonna myytävinä tuotteina olivat Aglin Suomessa valmistettavat hauskat ja härskit sukat, jotka ovat minun ja tiimiläiseni Jessen käynnistämä projekti, joka sai alkunsa leikkimielisestä rumasukkakilpailusta. Aglin ohella toisena tuotteena oli Kahvikeisarinna Vietnamilainen kahvi, joka paahdetaan ja jauhetaan Suomessa.

 

Myyntipäivät 2019

Myyntipäivät minun, Jessen, Mein ja Aaron, eli Aglin ja Kahvikeisarinnan osalta alkoivat jo kesällä, jolloin ryhdyimme valmistelemaan myyntipäiviä. Valmisteluissa huomioimme, mitkä myyntikanavat toimisivat meidän kohdalla ja seuraavan tilauserän kokoa. Aloitimme Aglin sukkien myynnin kesäkuussa ja kesän aikana huomasimme, että sukkia olisi vielä reilusti myytävänä myyntipäivillä. Pohdimme hetken aikaa, että ottaisimme varman päälle ja tilaisimme pienemmän erän sukkia ja laittaisimme myyntiin vanhan erän sekä uudet. Elokuun aikoihin palasimme kouluun ja ryhdyimme pohtimaan, että myyntipäiviin ei enää ole pitkä aika ja päätöksiä tarvitsee tehdä pikaisesti, jotta ehdimme saada uudet sukat tehtaalta. Ryhdyimme pallottelemaan ideoita ja pohdimme, että ensimmäinen erä oli ostettu pankkilainalla ja sitä joudumme maksamaan joka kuukausi takaisin, joten uuden lainan ottaminen tuntui lähinnä kauhistuttavalta ajatukselta sen hetkisillä myynneillä. Samalla takaraivoissami oli ajatus, että vaikka verkkokauppa ei kulje, niin olemme myyneet niitä kuitenkin melko paljon suoramyyntinä. Aloitimme keskustelut tehtaan kanssa ja kävimme läpi ratkaisuvaihtoehtoja ja neuvottelimme, mitä ratkaisuja heillä olisi tarjota meille. Kuukausi ennen myyntipäiviä saimme tiedon, että tehdas voisi antaa meille 2kk maksuaikaa uuteen erään ja samalla päätimme ryhtyä pelaamaan upporikasta ja rutiköyhää, koska myyntipäivät olivat aina olleet erittäin tuottoisia. Halusimme tarjota tiimeille myytäväksi fyysisiä tuotteita lahjakorttien sijaan ja päätimme ottaa tehtaan tarjouksen ja tilata 1650 paria sukkia myyntipäiviä varten. Tässä kohtaa luotto Proakatemialaisia kohtaan oli suuri, mutta myös velka ja vellin määrä housuissa. Ennen myyntipäiviä meillä oli maksettavaa lähemmäs 20000€ velkana ja laskuna. Tässä kohtaa on hyvä painottaa, että kyseessä ei ollut silkka uhkapelaaminen, vaan myös omaan tuotteeseen luottaminen ja sen tunteminen. Vaikka Aglin verkkokauppa ei ollut vielä menestys kyseisellä hetkellä ja myynti kuukaudessa oli velan maksuun nähden tappiollista, niin meillä oli dataa myynneistä ja Promisian toteuttamasta tiimin myyntipäivästä, jonka avulla pystyimme todentamaan, että ihmiset kyllä ostavat, kun pääsevät näkemään ja hypistelemään sukkia. Toimimme siis kaiken sen tiedon valossa, jota olimme ehtineet noin puolenvuoden aikana kerätä.

Oli aika myyntipäivien ja totesimme, että olimme onnistuneet luomaan oikeanlaisen tunnelman tiimeille myyntipäivistä yhdessä Kahvikeisarinnan Aaron ja Mein kanssa sekä myyntipäivistä vastuussa olleen valmentajan Tonin kanssa. Pohdimme kesällä paljon, että myyntipäivien tulisi olla yhteisöllinen ja opettavainen tapahtuma ja olimme jo hyvin lähellä siihen päätymistä, mutta halusimme vielä hakea näkökulmaa ja ajatuksia aikaisempien vuosien myyntipäivien projektitiimeiltä, kuten Pit Stopilta ja Portaalin Pojilta, eli halusimme validoida ajatuksiamme ja saada niille vahvistusta tai vastustusta. Tässä kohtaa haluan painottaa validoinnin tärkeyttä ihan kaikissa päätöksissä. Validoinnin kautta saimme vahvistusta sekä vastustusta. Myyntipäivät ovat tapahtuma, jossa voittaja vie koko potin, joten kyseessä on hyvin vahvasti kaksi päivää vuodesta, jolloin hyvin yhteisöllinen koulu, jota Proakatemia on, on enemmänkin voitosta kamppailevia tiimejä täynnä ja tähän saimme vastauksen tiimiläiseltämme Sallalta sekä aikaisempien vuosien projekteilta. Myyntipäivät on tapahtuma, jossa mitataan tiimihenkeä ja ne tiimit, jotka saavuttavat huipputiimin kokemuksen, usein taistelevat kärkisijasta, joten tätä ainutlaatuista kokemusta, ei voi ottaa heiltä pois tekemällä myyntipäivistä yhteisötapahtumaa, jossa tuetaan toinen toistaan ja siinä piilee sen onnistumisen salaisuus.

Lopputulemana 2019-vuoden myyntipäivillä rikottiin entinen myyntiennätys. Aikaisempi ennätys muodostui kolmen päivän myynnistä ja tuloksena oli 54 245€. Tänä vuonna Aglin sukkia myytiin 23 909€ edestä ja kahvikeisarinnan kahvia 32 228€ edestä ja yhteistuloksin uusi ennätys on nykyisin 56 138€. Voidaan siis todeta, että pitkälle viety suunnittelu oli taas onnistuneen lopputuloksena raaka-aineena ja ennen kaikkea koko Proakatemia onnistui ylittämään itsensä. Sivusta seuranneena myyntipöhinään voi vain ihailla asennetta, jolla jokainen myyntipäiville osallistunut tiimi toimi nuo kaksi päivää.

 

Päätän esseen muutamiina suurimpiin oppeihin, joita sain myyntipäivien aikana, niitä ennen tekemistämme validoinneista, sekä keskusteluista muiden ja myyntipäiväprojektitiimin kanssa. Validoinnin tärkeyttä ei voi ikinä vähätellä, se antaa tekijöille uusia näkökulmia aina asiakaspolun suunnittelusta logon luomiseen. Tärkeintä on aina ajatella henkilö kenelle mitäkin tekee. Positiivinen henki kannattelee pitkälle. Varsinkin myyntipäivien aikana, jolloin tiimin täytyy toimia ja jaksaa ponnistella ja antaa kaikkensa. Huipputiimin kokemusta ei saavuteta negatiivisuudella vaan yhteen hiileen puhaltamalla ja muita kannustamalla. Viestintä on mielestäni avain kaikkeen onnistumiseen. Selkeä ja kannustava viestintä nostattaa tiimihenkeä ja selkeys tuo tavoitteet helpommin lähestyttäviksi.

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close