Tampere
19 Apr, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Myyntiharjoittelupäivä motorola



Kirjoittanut: Joona Merviö - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Johdanto

Meillä Roiman kanssa oli myyntikurssin päätäijäisiksi päivä, jolloin teimme myyntiä BoomBattlelle. BoomBattle on siis meidän tiimimme projekti, joka järjestetään kesällä ja se kestää koko kesän. Se on kuin paintballia pelaisi, mutta kumikuulilla, josta ei lähde väriä. Tätä myyntipäivää odotin hieman kauhun sekaisin fiiliksin, koska en ole mikään myyjä. Päivän järjestäjät olivat kyllä lupautuneet siihen, että esimerkiksi puhelinmyyntiä ei tarvitse tehdä, jos sitä ei koe omakseen.

 

Mikä meni hyvin?

Haluaisin sanoa, että koko päivä. Tiiminä onnistuimme aivan huikeasti. Jokainen tiimiläinen sai aikaan jotain konkreettista mitä kävimme sitten päivän päätteeksi lävitse. Jokainen onnistui omassa roolissaan. Päivässä hyvin meni myös se, että kurssin apuvalmentajat (Niina ja Aleksi) saivat ainakin minun ryhmäni unohtamaan sanan myynnin, koska se on mielessäni kuin kirosana. Apuvalmentajat saivat meidän ryhmämme silmiä auki siten, että myyntiä on paljon muutakin kuin yhteyden ottoja mahdolliseen asiakkaaseen. Meidän ryhmällämme oli ideana tehdä julisteita, joissa olisi BoomBattlen somet ja joku kysymyksiä herättävä iskulause. Mietimme hetken, että onko tämä vain markkinointia, mutta Niina tuli siihen sanomaan, että ”Ettekö te tajua, tuo on myyntiä! Markkinointi on osa myyntiä”. Tiiminä meillä on ollut vaikeuksia saada vietyä projekteja eteenpäin, mutta nyt onnistuimme siinä. Saimme luotua nettisivut, instagramin, facebookin, liidilistan… yms. Tuntui siltä, että koko tiimi oli todella fiiliksissä siitä mitä saimme aikaan niin lyhyessä ajassa. Roolijako meni myös päivässä nappiin. Jokainen sai tehdä niitä asioita missä koki olevansa hyvä ja se kyllä toimi. Ylimäärästä ihmettelyä ei ollut laisinkaan, vaan jokainen alkoi heti tekemään omaa hommaansa.

 

Mitä kehitettävää?

Minulle kehitettäviä juttuja jäi selkeästi suora myynti. Vahvuuksiini ei kuulu puhelimen tai sähköpostien kautta myyminen. Siinä haluaisin kehittyä. Olen sosiaalinen ja tykkään jutella ihmisille, mutta kun en näe asiakasta fyysisesti se vaikuttaa minuun jotenkin negatiivisesti. Päivään liittyen ei niinkään paljon kehitettävää, koska jokaisella ryhmällä oli oma homma mitä tehdä ja jokainen onnistui siinä, mutta tulevaisuudessa myynnin parissa minulla on paljon kehitettävää.

 

Mitä opin?

Päivän aikana opin paljon eri asioita myynnistä ja siitä mitä kaikkea tämä sana tarkoittaa. Konkretiassa opin  tekemään mainoksia ja tuottamaan sisältöä. Markkinoinnistakin tuli opittua tämän myyntipäivän ja koko myyntikurssin aikana paljon. Tuli sellainenkin juttu oivallettua, että jos markkinointi on yrityksellä tarpeeksi hyvää, ei ns. perusmyyntiä tarvitse tehdä juuri laisinkaan. Nyt jälkeenpäin tuntuu siltä, että opin enemmänkin markkinoinnista, mutta sehän on osa myyntiä!

 

Mitä vien käytäntöön?

Päivästä ja koko myynnin kurssista jäi paljon hyviä juttuja mieleen ja käytäntöön vietäviä asioita, mutta yksi oli ylitse muiden. Tiimiläisten tuki projektin alkuvaiheissa. Olisi aivan huippua, jos saisimme tehtyä jokaisesta tiimimme projektista samanlaisen päivän. 20 ihmistä käytti yhden päivän yhteen projektiin ja saimme aivan mahtavia asioita aikaan. Haluaisin siis viedä tämän käytäntöön. Projektien alussa varsinkin on paljon tehtävää, eikä projektitiimillä ole välttämättä kalenterissa yhtäkään tyhjää päivää. Kun kerran olemme tiimiyritys niin annetaan sen näkyä myös käytännössä. Autetaan porukalla toinen toista! Siitä on suuri apu projekteille, mutta se on myös hyvä mahdollisuus oppia uutta ja viedä asioita heti käytäntöön.

 

 

Kommentoi