Tampere
29 Mar, Friday
6° C

Proakatemian esseepankki

Myyntiä



Kirjoittanut: Teemu Petäjistö - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Myyntityö on muovaantunut, ja jopa hieman pakon edestä muuttunut, asiakaslähtöiseksi. Myyjällä ei ole enää suoranaista etua informaation määrästä, koska asiakas saattaa tietää lähes saman verran. Tämä on luonut sen, että myynnin on täytynyt muuttua reilummaksi, läpinäkyvämmäksi, ja vielä kerran, asiakaslähtöisemmäksi. Asiakkaiden käyttäytymisen muutos ei koske pelkästään myyntityötä tekeviä. Muutos koskee koko organisaatiota, kokonaisia toimialoja, ja loppujen lopuksi koko liiketoimintaa ylipäätään. Ajat muuttuvat, ihmiset muuttuvat, bisnes muuttuu. Tällä hetkellä elämme myyntityön, sekä markkinoinnin jatkuvassa murroksessa, hyvin nopeassa rotaatiossa, jonka tyyppistä ei ole koskaan ennen vielä koettu. Tämän hetkinen vallitseva tila vaatii jokaiselta liiketoiminnan sektorilla toimivalta uutta lähestymistapaa, jopa päivittäin, jokaisessa uudessa kohtaamisessa. Myynnin ja myyntityön perustana voidaan jossain määrin nykyään pitää myös myyjän rajatonta halua oppia, sekä sisäistä motivaatiota tehdä asiakaslähtöisiä ratkaisuja.

Uudet tulokset, olivat ne sitten parempia tai huonompia, ajaa ihmiset miettimään. Jos yhtäkkiä tulos paranee, on tutkittava mistä se johtuu. Jos tulos heilahtaa out of no where miinukselle, on ehdottoman tärkeää lähteä ihmettelemään, mistä tila voi johtua. Kehitystä on tapahduttava jatkuvalla syötöllä.

Nyt ollaankin sitten tarkkana. Uutispläjäys tiedossa. Asiakkaiden tapa ostaa on muuttunut, ja muuttuu jatkuvasti. Keskeiset muutokset asiakkaan toiminnassa ostotoimintaa koskien muodostuvat asiakkaan omatoimisuuden ja aktiivisuuden lisääntymisestä tätä kohtaan, sekä ostokyvykkyyden kehittymisestä ja ostokäyttäytymisen muuttumisesta. Asiakkaan odotukset ja vaatimukset toimittajia kohtaan ovat muuttuneet. Tätä on kuitenkin mahdollista hyödyntää olemalla perillä kaikesta. Sinänsä tiukka vaatimus. Nykyään ostajakin on asiantuntija, joten myyjän täytyy täten olla asiantuntijan asiantuntija. Informaatiota on paljon, mutta kuitenkin jossain vaiheessa jompikumpi tietää joko tuotteesta, tai palvelusta enemmän. Tai vaikka tilanne olisikin tasan, on asiantuntijamyyjän osattava vaikuttaa tunteisiin entistäkin empaattisemmalla ja ymmärtäväisemmällä tavalla.

Ammattimainen valmistautuminen mahdollistaa laadukkaan kohtaamisen myyjän ja asiakkaan välillä. Asiakas on vaativa, ja hän haluaa, että häntä haastetaan kiinnostavilla näkemyksillä, ideoilla ja ajatuksilla. Parhaimmassa mahdollisessa tapauksessa lopputulos tuottaa hyötyä jokaiselle osapuolelle.

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close