Tampere
26 Jul, Monday
17° C

Proakatemian esseepankki

Myyntiä ja mietteitä



Kirjoittanut: Miko Anttila - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
100 faktaa myynnistä
Andrei Koivumäki, Katleena Kortesuo
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Myyntiä ja mietteitä

 

 

 

”Ne myyntimiehet on sitten ärsyttävää sakkia”, on lause, jota kuulee nykyään aika usein. Myyntiä tapahtuu kokoajan ja sen kohteeksi joutuu ihmiset lähes päivittäin jossain muodossa. Myynnin ja tarjonnan kasvu on aiheuttanut ihmisissä vastareaktiota, jossa myyjän ammattia ei pidetä kovinkaan hienona.

 

Myyntityö on yksi raskaimmista töistä, jota olen päässyt tekemään. Minulla on kokemusta alalta kolmen vuoden ajalta. Työtä tehdään usein provisiopalkalla, joka tarkoittaa, että jokaisesta myynnistä maksetaan jokin palkkio. Usein myös myyntiä tehdään ilman minkäänlaista takuupalkkaa joka takaisi jonkinlaisen toimeentulon. Joka kuukausi siis lähdetään nollista. Myynti on raaka laji.

 

Myynnin toinen puoli on kuitenkin selvä. Ihmisten välinen kanssakäynti on mielenkiintoista ja jännittävää. Myyntityö on ihmisiin vaikuttamista ja se taas ei ole yksinkertaista. On mielenkiintoista, miten ihmiset reagoi erilaisiin asioihin, kuten pukeutumiseen, puheeseen ja eleisiin.

 

Myyntitilanne on usein jännittävä tilanne niin myyjälle kuin asiakkaalle. Hyvä myyjä poistaa paineen tilanteesta ja asettuu asiakkaan vertaiseksi. Kun myyjä nimenä saa jo suojamuurit päälle, kannattaa pyrkiä antamaan asiakkaalle mahdollisuus ostaa sen sijaan, että yrittäisit myydä. Myyntiä voi kuitenkin edistää vahvistamalla asiakkaan tunnetta siitä, että kauppaa kohti ollaan menossa, kartoittamalla asiakkaan ostovalmiutta ja tilannetta, kysymättä sitä kuitenkaan suoraan. Onko sinulla rahoitus kunnossa? Missä olet töissä? (51. Älä myy vaan anna mahdollisuus ostaa)

 

Myynnissä asiakkaan luottamuksen hankkiminen on tärkeää. Silloin kun asiakas luottaa siihen, että myyjä ajattelee hänen parastaan, on sen helppoa ostaa. Luottamuksen saamiseksi on tärkeää tunnistaa asiakas. Mitä asiakas haluaa tietää? Mistä hän pitää? Kun tietää asiakkaan tarpeet, osaa puhua hänen kieltään. (52. Tunnista asiakas)

 

Myyntiä auttaa se, jos ymmärtää mitä myy. Myykö tuotetta vai syytä? Ihmiset perustavat usein ostopäätöksiään tunteisiin, joita tuote tai brändi herättää. Tuotteita voi olla moniakin hyvin samanlaisia, mutta silti joku tuotteista myy paremmin. Kun tunteen saa myytyä ihmiset ostavat usein asioita, jotka eivät edes välttämättä sovi heille.

 

Toimivimmat brändit usein myyvät syytä ostaa. Apple myy paremmuuden- ja yhteenkuuluvuudentunnetta, arjen luksusta ja helppokäyttöisyyttä. Tehokkaamman puhelimen saat varmasti halvemmalla joltain muulta laitevalmistajalta. (88. Myy syytä, unohda tuote)

 

Yhteenveto

 

Vaikka myynti kuulostaa yksitoikkoiselta tekemiseltä, on se paljon muutakin. Tapoja myydä on satoja ja oikeaa tapaa ei ole. Kaikki myyvät omalla persoonallisella tavallaan. Kuitenkin joitain oppeja on hyvä ottaa omaan repertuaariin.

 

Myynti on asiakkaan tarpeisiin vastaamista. Se, joka vastaa asiakkaan tarpeisiin parhaiten, voittaa tarjouskilpailun.

 

Mielikuvat myy. Asiakas harvoin ostaa pelkkää tuotetta. Usein tuote valitaan tuotteen ympärillä olevan lisäarvon perusteella.

 

Luottamus. Ilman luottamusta ei myydä mitään. Asiakkaan tulee luottaa siihen että myyjän tuote tai palvelu on kunnossa ja kaikki hoituu sovitusti.

 

 

 

Lähteet

 

Koivumäki, A., Kortesuo, K. 2019. Sata faktaa myynnistä. Alma Talent Oy. Vaatii käyttöoikeuden. Luettu 12.4.2021.

https://bisneskirjasto-almatalent-fi.libproxy.tuni.fi/teos/JADBGXDTEB#/kohta:((20)Sata((20)faktaa((20)myynnist((e4)/piste:tME

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close