


Myynnistä mukavaa
Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Kun myynnin pajassa kysyttiin mitä tulee mieleen sanasta myynti, omaan mieleen tuli negatiivissävytteisiä sanoja kuten tyrkyttäminen. Mieleen tulee myyjät, jotka rahankiilto silmissä myyvät tuotetta tai palveluita joihin eivät itsekkään usko. Pajan alussa myös kysyttiin että kenelle pitää palvelu tai tuote ensin myydä, taisin ääneenkin sanoa että äidille.. Sekin varmaan hyvä mutta oikea vastaus oli, että itselle. No niinpä tietenkin itselle koska jos en usko ja luota itsekkään mitä myyn niin miksi kukaan haluaisi sitä minultakaan ostaa. Kun jäi miettimään niin aika harvassa on sellaiset kokemukset itsellä, kun jokin myyntitilanne olisi onnistunut, josta olisi minulle, asiakkaalle jäänyt hyvä mieli. Mietittiin pienryhmässä, kuinka myynti on meille monelle kirosana, ja sitä pelkää, että mitkä olisivat ne keinot, joilla tehdä myynnistä itselle mieluisaa ja ehkä jopa kivaa.
Tässä esseessä pohdin mitkä voisivat olla minulle niitä keinoja, jolla löydän mieluisan myynnin, myyjänä.
Oma pelko vai asennekysymys?
Kun lähden miettimään, minkälainen on myyjä tai jopa menestynyt myyjä näen vain yhden tietynlaisen ihmistyypin, joka soveltuu siihen. Mutta eihän se niin ole #Myyntipodi jakson 24 kuvauksessa myyntivalmentaja Sani Leino kirjoittaa, hyvä puoli on, että voi menestyä myynnissä on lähestulkoon aina asennekysymys. He, jotka jaksavat ottaa vastuuta ja ottavat selvää asioista, jotta voivat olla asiantuntijoita siinä mitä myyvät. Oma itsevarmuus voimistuu, kun saa tiimiltä tukea ja kannustusta, mutta ei painosteta heti myymään. Itse ehkä jopa pelkään näitä tyrkkymyyjiä, joten pahin pelkoni on olla sellainen. (#Myyntipodi, jakso 24, Onko minusta menestyväksi myyjäksi? Jakson kuvaus.)
Pienestä kokemuksesta osaan jo itsestäni sanoa, että auttaa jos saa hetken seurata muiden tyyliä myydä niin pikkuhiljaa alkaa löytää oman äänensä. Siksi koen tärkeänä kehittää minun omaan persoonaani sopivan myyntiprosessin, jossa näkyy luonteeni. Listataankin seuraavaksi asioita, joita pidän tällä hetkellä tärkeänä osana prosessiani, jotta voin kehittyä myyjänä.
- Lähestyä asiakasta sähköpostilla asiasta ja sen jälkeen lähde vasta soittamaan tai käymään paikan päällä. Kylmiltään soittaminen ei sovi minulle.
- Asetan itselleni realistisia tavoitteita. Esimerkiksi myyntipäivillä kuinka monelle myyn ja kuinka monta kauppaa saan tehtyä.
- Valmistautuminen on asiantuntevuutta. Valmistaudun huolella, olen palveluni tai tuotteen asiantuntija. Sekä tunnen asiakkaan ja yrityksen johon kontaktoin. Kun on varma olo mitä myy, pystyy myös kuuntelemaan aidosti sekä auttamaan. Koen suurta onnistumista, jos asiakas saa sitä mitä tarvitsee. (#Myyntipodi, jakso 24, Onko minusta menestyväksi myyjäksi? Kohdasta 16.30min)
- Kontaktoinnin tärkeys ja se että tunnen asiakaskunnan.
- Seuraan, kuuntelen ja opin muilta, kun he myyvät, jotta saan omaan työhön inspiraatiota.
Niin kuin listasin en halua enää lähteä välttämättä soittamaan kylmilteen, tuntuu että heittäisin itseni ja ehkä myös samalla tuotteen/palvelun bussin alle. Kun ensin lähestyn asiakasta sähköpostilla, saa hän hieman tietämystä, kuka on soittamassa tai tulossa pian käymään ja mitä hänellä on tarjota.
Tavoitteita haluan asettaa mutta lähden kevyesti liikkeelle. En halua pakottaa itseäni tekemään jotain kiireellä vaan rauhassa syventyä myynnin maailmaan. Jotta en ole kauhusta jäykkänä, kun kohtaa asiakkaan livenä tai puhelimitse, haluan valmistautua kunnolla. Tutustun huolella tuotteeseen/palveluun sekä asiakkaaseen ja hänen yritykseensä. Myyn tuotteen tai palvelun ensin itselleni ja äidilleni..
En halua kammota kontaktointia koska ymmärrän sen tärkeyden sekä haluan tuntea asiakaskunnan. Ja ehkä myyjän urani aloituksen tärkein eli seuraan, kuuntelen ja opin muilta. Rohkaistun myös kysymään herkästi, kuulemma ei ole tyhmiä kysymyksiä.
Nyt kun kasaan ajatuksiani lukemastani tekstistä, Kuinka myyt ilman, että sinun tarvitsee myydä? Sekä kuuntelemastani podcastistä #Myyntipodi Onko minusta menestyväksi myyjäksi? Lupaan antaa itselleni aikaa oppia ja löytää oikeita väyliä, jotka sopivat minulle. Kummassakin tekstissä sekä podcastissä oli paljon asiaa valmistautumisesta ja sen tärkeydestä. Ja sen juuri koen todella tärkeänä. Oivalsin että oma itsevarmuuteni on korkealla aina kun teen sellaista työtä, jossa olen hyvä eli tiedän mitä teen. Niin kuin englantilainen filosofi Francis Bacon sanoi, tieto on valtaa.
Lähteet:
Zef.fi. Kuinka myyt ilman, että sinun tarvitsee myydä? Tuomas Haapsaari. Nd. Viitattu 24.4.2022.
https://www.zef.fi/fi/blogi/kuinka-myyt-ilman-etta-sinun-tarvitsee-myyda
#Myyntipodi. Onko minusta menestyväksi myyjäksi? Jakso 24. Jakson kuvaus. Sani Leino. Julkaistu lokakuu 2021. Kuunneltu 24.4.2022.
https://open.spotify.com/episode/5pDMHDNbLt59snfTOtb8Xe