Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Myynnin tulevaisuus, tarpeen kartoitusta vai näkemyksiä? — Blogiessee



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Myynti on varmasti siksi niin palkitsevaa kiehtova, että sillä on monia ulottuvuuksia ja ilmenemismuotoja. On mahdollisuuksia mistä etsiä itselle se sopivin alue jonka jälkeen miellyttävyydestä löytyy usein halu kehittyä. Itse tästä syystä aloin tutkimaan myynnin tulevaisuutta siinä toivossa, josko löytäisin sieltä jotain itseä kutkuttavaa. Huomasin ajatelleeni jotenkin kymmenen vuoden asiakaspalvelukokemuksen sekä  aidon kiinnostuksen myötä, että asiat olisivat jotenkin jo selkeitä, kunnes luin Petri Malirannan artikkelin siitä miten asiakkaiden odotukset ovat muuttuneet ja muokanneet myynnin kenttää yritysmyynnissä. Hitsi mitä ahaa-elämyksiä ja hienosti puettu asioita sanoiksi.

Myynnin saralla on ollut pinnalla se, että asiakkaan tarve on se mikä pitää selvittää ja loogisesti siinä sitten kyselee “että mitäs te tarttette?” Sitä helposti ajattelee asiakkaan heidän oman yrityksensä tietävän. Jostain syystä sitä ei osatakaan sanoa. Maliranta mainitsi, että hänen asiakkaansa oli kertonut hänelle kyllästyneen siihen, että myyjät yrittävät saada asiakkaan kertomaan mitä he tarvitsevat. Jonka kyllä ymmärrän. Heillä on varmasti paljon muutakin mielessä, joten jos joku tulee jotain myymään, sitä varmasti olettaisi sen olevan jotenkin hyödyllistä. Tarpeen kartoituksessa uskon, että ollaan varmasti oikeassa suunnassa, mutta tapa jolla sen teemme tulee muuttua. Edelleen asiakas on ihminen ja ihminen rakastaa helppoutta ja rakastaan eteen tuotuja ratkaisuja joita ei edes itse osannut kuvitella. Siitähän he haluavat maksaa, jostain mitä he eivät itse keksineet.

Uskon, että myyjän ja asiakkaan kohdatessa, saattaa asiakkaalta tuntua kovin ahdistavalta, mikäli hänestä tuntuu olevan tenttauksen alla. Se luo painetta asiakkaalle ja ahdistuneen paineen alla on helpompi kääntyä sanomaan ettei tarvitsekaan mitää. Vaikka tosiasiassa tarjoamasi asia olisi saattanut olla juuri se mitä asiakas olisi tarvinnut. Malirannan asiakas toivoi näkemyksiä — eli niitä valmiimmaksi mietittyjä asioita mistä asiakkaalle tulisi olla hyötyä. Mikä tässä yhdistyy on helppous, sillä asiakas kokee, että hänen ei tarvitse niin miettiä. Luottamus, sillä asiakas tietää myyjän täytyneen tutustua asiakkaan toimialaan ennen näkemyksen kertomista. Innostus, myyjä joka on tutustunut heidän toimintaansa, korottaa tsäänssejä sille, että myyjä aidosti kiinnostunut, näin myös into tehdä asiaa näkyy. Hyöty, tässä vaiheessa on vaikea enää estää myyjän tuntemasta asiakkaalle tarjoamaansa hyötyä, mikäli on näin syvällä pelissä.

Tämä ei kuitenkaan ole helppoa, kuten Maliranta mainitsi, se tarvitsee laajaa osaamista ja pohti myyjän roolin muuttuvan jokseenkin konsultin suuntaan. Ajatuksen voin itsekin allekirjoittaa. Tuntuu, että nykyään yrityksille myyvät yritykset ovat kuin asianajajia jonka tehtävinä on ajaa asiakkaan etuja muuttuvaa maailmaa vastaan — Tarvitaan tietotaitoa, verkostoja, nokkeluutta, nopeaa reaktiokykyä, kykyä ajatella kuplan ulkopuolella, riskin ottoa ja pokkaa. Kykyä nähdä mistä asioista näkemys koostuu.

https://www.mma.fi/blogi/mika-myynnin-ja-myyjan-tulevaisuus

Kommentoi