Tampere
19 Apr, Friday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Myynnin muotoilu



Kirjoittanut: Johannes Mansikka-aho - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Valmennus

 

Olen aina kokenut itseni jossain määrin luovaksi ihmiseksi. Nautin maalaamisesta ja musiikin soittamisesta. Käsityöt, niin rättikässä kuin tekninen, olivat lempi aineita perusasteella koulussa. Kaikissa näissä yhdistyy uuden oppiminen, oivaltaminen ja luovuus.

Työelämä kuitenkin vei huomattavan kauas tästä tekemisestä. Tietotyö ja asiakaspalvelu eivät varsinaisesti ruokkineet luovaa puolta. Asiantuntijan tehtävissä pankissa pääsin hieman kyseenalaistamaan nykyisiä toimintamalleja ja myyntityössä toki luovuutta olisi voinut käyttää vielä laajemmin, mitä tehtävissäni sitä tajusin käyttää.

Viime kevään palvelumuotoilun kurssilla sisälläni kuitenkin heräsi jotain. Muotoilua ja luovaa työtä voi ja monesti myös kuuluukin tehdä myös yritysmaailmassa. Tunnetta vahvisti entisestään Spotifysta löytyvä podcast “palvelumuotoilun kasvutarinoita” ja varsinkin jakso numero 3. Riikka Vainikka – Diplomi-insinööristä palvelumuotoilijaksi. Jakso kertoo Riikka Vainikasta ja Telian uudenlaisen matkapuhelinliittymän rakentamisesta. Huomasin heti tarttumapintoja aiempaan työelämääni ja oivalsin, että olin samanlaista työtä jo osittain tehnyt asiantuntija tehtävissäni Osuuspankissa. Kukaan ei vaan ollut maininnut, että kyseessä on palvelumuotoilua ja miten sen voisi tehdä parhaalla mahdollisella tavalla.

Kyseenalaistamiselle, toimintatapojen uudelleen muovaamiselle ja tuotteiden ja palveluiden muotoilulle on olemassa siis oma ammattikuntansa.  Huomasin nopeasti, miten palvelumuotoilussa on yhtymäkohtia myös myyntiin ja miten palvelumuotoilun menetelmiä voisi hyödyntää myynti strategian rakentamisessa. Alkoi muodostua ajatus myynnin muotoilusta. Myyntihän on kuitenkin pohjimmiltaan asiakkaan palvelemista ja tätä palvelua on mahdollista muotoilla.  Pääsin viime keväänä Henri Hakavuoren opissa kehittämään eri yrityksillä myyntistrategiaa ja näissä yhteisissä valmennuksissa varovaisesti kokeilin jo palvelumuotoilun työkaluja. Miten otatte asiakkaat huomioon? Millaista palautetta keräätte asiakkailta? Miten tämä saatu data vaikuttaa teidän myyntiinne?

 

Kuluvana syksynä Henri kertoi, että hän on rakentanut myynnin valmennuksen, missä hän käytännössä kädestä pitäen alkaa myynnin kanssa vaikeuksissa olevien yrittäjien kanssa tekemään myyntiä. Tehdään soittotarina yhdessä ja soitetaan kylmiä asiakkaita yhdessä lävitse. Todella käytännön läheistä valmentamista. Olin Henrin ja valmenta Tutan kanssa pallotellut jo aiemmin ajatusta myynninmuotoilusta ja nyt Henri tiedusteli, voitaisiinko hänen rakentaman valmennuksen viimeiseksi vaiheeksi ottaa myynninmuotoilu. Ajatuksena on, että nyt kun yrittäjä on saanut myyntityön aloitettua, annetaan hänelle vielä loppuun hieman työkaluja oman tekemisen parantamiseksi jatkossa.

 

Liitteenä oleva myynninmuotoilun valmennuksen pohja on suunniteltu kahden tunnin mittaiseksi. Valmennuksen aikana tavoitteena on tiivistää jo aiemmin hahmoteltua haastavaa asiakas segmenttiä (tuttu palvelumuotoilusta) ja miettiä tämän asiakkaan asiakaspolku (myöskin tuttu palvelumuotoilusta) yrityksen tuotteen äärellä. Asiakas segmentointi vaiheessa saamme yrittäjälle jo konkreettisia myynti argumentteja. Asiakaspolun ympärille rakennamme suunnitelman, mitä yrittäjä/myyjä missäkin vaiheessa tekee tai voi tehdä. Yritetään tunnistaa, mitä tunteita asiakas voi prosessin aikana käydä lävitse ja otetaan tämä huomioon oman myynnin suunnittelussa. Myyntipolun tarkoituksena on kartoittaa mahdolliset myynnin paikat ja se kaikkein tärkein hetki tehdä myyntiä.

Olen nyt myynninmuotoilun valmennuksen pitänyt hääsuunnittelijalle, pihapeli projektille ja laskutus asiantuntijalle. Tavoitteena on valmennus pitää vielä joulukuun aikana verkkosivu suunnittelijalle. Mitä laajemmalle eri toimialojen yrittäjille saan valmennuksen pidettyä, sitä tiiviimmän ja monipuolisemman saan valmennuksesta. Uskon, että olen tämän myynninmuotoilun parissa jonkin suuren äärellä, mutta en ole varma vielä että miten siitä saisin kaikkein parhaiten hyödyn vielä irti. Prosessi ja oppiminen jatkuu ja uskon, että olen vasta aivan alussa uuden alan ymmärryksen parissa.

 

Lähteet:

Haastattelu: Palvelumuotoilija ja valmenta Tutta Tanttari, sekä Palvelumuotoilija Anniina Mansikka-aho

Podcast: “palvelumuotoilun kasvutarinoita”

 

 

 

 

Aihetunnisteet:
Kommentit
  • Tutta

    Hienoa huomata, miten palvelumuotoilun ja myynnin rajapinnat saavat meissä kummassakin liekin syttymään! Jatketaan aiheesta taas tilaisuuden tullen. 🙂

    21.2.2022
Post a Reply to Tutta cancel reply