Tampere
26 Jan, Tuesday
0° C

Proakatemian esseepankki

Myynnin monet vertauskuvat



Kirjoittanut: Lotta Lehtikevari - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Myynti on toistoa.

7 maanantaita putkeen harjoittelin puhelinmyyntiä instagramiin erikoistuneessa markkinointiyrityksessä keskity.fi:ssä. Jos jotain opin, myynti on harjoittelua vaativa laji. Kuten mikä tahansa urheilulaji myös myynti vaatii ne ensimmäiset epäonnistumiset ja sen jälkeiset jatkuvat yritykset. Tunsin epäonnistumista, riittämättömyyttä ja pelkoa ensimmäisen kerran jälkeen, kun puhelimessa huudettiin EI! Pelko on vahva tunne, jota on vaikea selättää ilman jatkuvaa siedätystä ja harjoittelua. Lapsena naapurin koira juoksi pihasta tielle, jolla kävelin ja puri. Trauma ja koirien pelko on minussa edelleen. On vaatinut monta vierailua koiran omistavan ystävän luona ja miljoona arkaa silitystä ennen kuin olen päässyt suurimmasta yli. On vaatinut toistoa selättää pelko sellaiseksi, ettei se häiritse elämää. Puhelinmyynti viime kuukausina on ollut samankaltainen este. Joka kerta painoin ”soita” ja todistin pelon vääräksi. Nyt ei enää ahdista nostaa puhelinta, vaikka soittaisi kenelle!

 

Myynti on kuin työnhakua.

Minkälaisia haasteita työnhaussa on? Oman osaamisen analysointi, ei erotuta massasta, hakemus ei vastaa työpaikkaa, työtä haetaan aina samalla tavalla, työnhaku kyllästyttää. Mitä haasteita on myynnissä usein? Ei osata analysoida  ja perustella myytävää asiaa, ei erotuta massasta, myyntiä ei ole kohdistettu tietylle henkilölle/yritykselle, myynti on vanhanaikaista ja kankeaa, myynti kyllästyttää todella paljon. Yhtäläisyydet näillä kaikilla on huomattavat. Työnhakijan täytyy myydä itsensä yritykselle. Yrityksen täytyy myydä tuotteensa tai palvelunsa asiakkaalle. Molemmissa tapauksissa perusteluiden täytyy olla kohdallaan. Vastapuolen täytyy tuntea sinun haluavan nimenomaan kyseiseen työpaikkaan ja sinun luoneen tuotteen/palvelun juuri kyseiselle asiakkaalle. Jos myynti on toistoa, se on myös perustelua ja erottautumista.

 

Myynti on kuin terapeuttina toimimista.

Mikä on terapian tarkoitus ja kaava?  En ole itse terapiassa käynyt, mutta perinteinen kuva terapiasta on se, että potilas kertoo halutessaan huoliaan, murheitaan, ongelmiaan, mitä tahansa. Terapeutin rooli on kuunnella ja ymmärtää. Hänen työtään on pyrkiä löytämään ratkaisu potilaan tilanteeseen ja ongelmaan erilaisilla juuri tälle potilaalle sopivilla tavoilla. Mikä on sitten perinteisen myyntitilanteen kaava? Se mukailee suuressa määrin terapiaa. Etenkin kuuntelu on korostuksen arvoinen seikka. Myyjän tulee kuunnella asiakkaan ongelmia, jotta hän pystyy todella ymmärtämään, mitä tämä tarvitsee. Myyjä pyrkii aina löytämään ratkaisun asiakkaan huoliin ja murheisiin. Tämä tehdään nimenomaan tälle asiakkaalle parhaalla tavalla. Kuten terapiassa, myös myyntityössä kuunteleminen on siis avainasemassa. Jos myynti on toistoa ja hyvää perustelua, on perusteluiden pohjalla aina kuuntelemalla selvinneet ongelmat.

 

 

Myynti on kuin deittailua.

Vähän jännittää. Kädet tärisee ja on hieman hiki myös. Haluaa antaa parhaan kuvan itsestään ja mielettömän ensivaikutelman. Mistäpä sitä tietää, jos tämä tyyppi on se oikea. Tämän kanssa vietän loppuelämän ja suhde vihdoin pääsee sille kauan odotetulle syvälle ikuisuuden tasolle. Helsingissä toimivat yrityskummit ovat sitä mieltä, että myynti on läsnä kaikkialla, myös treffeillä. Voiko yrityksen asiakkuuksien hankintaa sitten oikeasti kuvailla treffailuna? Kyllä. Harva myyjä ei jännitä uusia myyntitapaamisia lainkaan. Harva myyjä ei mieti, miltä vaikuttaa asiakkaan silmissä ja pystyykö myymään tälle vakuuttavasti, mutta rennosti. Jos myynti on toistoa, hyvää perustelua, joka pohjautuu asiakkaan ongelmien selvittämiseen, on se myös uusia ihmisiä ja pientä positiivista jännitystä.

 

Myynti on elämää.

Paljon puhuttua ”hyvää myyjää” ei ole olemassakaan. On vain lukematon määrä myyjiä, jotka toimivat omana itsenään tilanteesta riippumatta. On lukematon määrä myyjiä, jotka ymmärtävät elämän oikut ja vastoinkäymiset myös myynnin saralla. Aina ei voi osua nappiin. Aina ei voi suoriutua täydellisesti. Jos myynti on toistoa, hyvää perustelua, kuuntelemista, uusia ihmisiä ja positiivista jännitystä, on se myös ihan tavallista elämää kaikkine vuoristoratoineen. Jos myynti on elämää, sitä on kaikkialla ja meidän tulisi suhtautua siihen niin. Meidän ei tarvitse pelätä myyntiä, emmehän pelkää elämääkään tavallisesti. Eletään siis ilolla ja myydään rakkaudella.

 

 

Lähteet:

 

Niko Tuominen, Kauppalehti. 2018. Myynti on toistojen taidetta. Julkaistu 16.1.2018. (Luettu 15.5.2019)

(https://blog.kauppalehti.fi/vieraskyna/myynti-on-toistojen-taidetta)

 

Pilvi Nybom, Incoaching. 2015. 10 perushaastetta työnhaussa — Näin selvität ne! Julkaistu 29.10.2015. (Luettu 15.5.2019) (https://www.monsterklubi.fi/10-perushaastetta-tyonhaussa-nain-selatat-ne/)

 

Hanna Häppölä, huippumyynti. 2017. Asiakkaan luottamus ansaitaan kuuntelemalla. Julkaistu 9.10.2017 (Luettu 15.5.2019) (https://www.huippumyynti.fi/asiakkaan-luottamus-ansaitaan-kuuntelemalla/)

 

Esko, Mentori, Yrityskummit. Jos luet tämän jutun, osaat myydä mitä tahansa. (luettu 15.5.2019)

(http://www.yrityskummit.org/myynti/)

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close