Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Myynnin ensiaskeleet



Kirjoittanut: Henna Koivula - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Myynti on aina ollut minulle itselleni oikeastaan aika vierasta. En ole aiemmissa työpaikoissani oikeastaan koskaan varsinaisesti joutunut myymään, minkä takia se tuntuu itselleni vaikealta. Haluan kuitenkin Proakatemialla oppia myynnistä ja siksi etsinkin mieluusti projekteja, joissa sitä pääsee tekemään.

Torstaina 15.3. meillä oli vasta aloittaneiden opiskelijoiden eli pinkkujen myyntipäivä, joka ainakin minua itseäni jännitti. Torstai aamuna saimme tietää, että myymme Portaalin lahjakortteja ja niin alkoi päivän mittainen koettelemus.

Myynnissä paljolti ratkaisee oma motivaatio ja innostuneisuus, sillä se välittyy asiakkaisiin. Motivoitunut henkilö pystyy jopa kolminkertaistamaan tulokset verrattaessa turhautuneeseen myyjään. Myyntipäivän aikana oli hienoa huomata, kuinka Promisiassa jokainen kannustaa toinen toistaan. Toisinaan päivän aikana oli huomattavissa turhautumista, joka kuitenkin saatiin taltutettua ja homma jatkui uudella energialla. Itsekin turhauduin kesken päivän ja totesinkin, että en osaa myydä. Minua kuitenkin kannustettiin jatkamaan pettymyksistä huolimatta. Tsemppipuheen jälkeen ei mennytkään muutamia minuutteja kauempaa, kun sain myytyä lahjakortin. Onnistumisen tunteesta sai jälleen lisäenergiaa ja ymmärsi, että luovuttamalla myynnistä ei tule mitään. Kokonaisuudessaan koko Promisian tiimistä huokui motivaatio onnistua ja saavuttaa yhdessä paras mahdollinen tulos.

Ihmiseen vaikuttaminen on olennaista myynnissä. On tutkittu, että suurimmaksi osaksi ihmiseen vaikuttaa äänensävy, kehonkieli sekä ilmeet. Näillä viestitään varmuutta itseään sekä tuotetta kohtaan. Myyntipäivillä tiimimme saikin palautetta nimenomaan iloisesta fiiliksestä sekä tyylikkäästä pukeutumisesta, joka osoitti asiantuntevuutta asiakkaille. On selvää, että asiakas haluaa ostaa myyjältä, josta pitää ja jonka kanssa on miellyttävä olla.

Hyvän myyjän tulee tuntea myytävät tuotteet sekä yritys sen takana. Asiantuntevuus välittyy asiakkaaseen ja saa asiakkaan luottamaan myyjään. Myyntipäivillä haastavuutta toi se, että Portaali yrityksenä ei ollut monille kovinkaan tuttu, eikä monet meistä olleet koskaan käyneet Portaalilla itse testaamassa heidän pelejään. Portaalin nettisivuilta pystyi kuitenkin jonkin verran yrityksestä ja tuotteista opiskelemaan.

Myyntiprosessi on hyvä pitää toimivana ja kevyenä sekä osoittaa asiakkaalle välittävänsä. Koko ajan on myös muistettava ylläpitää yrityksen mainetta ja brändiä niin, että se on asiakkaalle mahdollisimman selkeä. Myyntipäivillä edustimme tietysti Portaalia ja tiimillemme olikin tärkeää välittää myyntiä asiallisesti sekä Portaalin brändiin sopivalla tavalla. Jokaisella hetkellä tiesimme edustavamme Portaalia ja pidimmekin huolen, että teimme sitä asianmukaisella tavalla.

Ostaminen on pohjimmiltaan tunnepohjainen kokemus ja asiakkaan ostotarpeet voidaankin jakaa kolmeen eri perusryhmään. Turvallisuus on yksi asiakkaan ostotarpeista. Asiakas haluaa voida luottaa, eikä joutua huijatuksi. Toisena ihminen haluaa kokea onnistumisen ja tyytyväisyyteen tunteen ostaessaan. Ja kolmantena asiakas haluaa välttää turhautumisen esimerkiksi toimitusasioissa. Asiakas ostaa aina tyydyttääkseen jonkin oman tarpeensa.

Hinta on usein määräävässä roolissa kaupanteossa. Ihmisillä on erilaisia hintahaarukoita ja jokaisella on aina tietynlainen näkemys, mitä maksaisi jostakin tietystä tuotteesta tai palvelusta. Myös ajankohta vaikuttaa monilla asiakkailla ostopäätökseen. Portaalin lahjakortit olivat sopivan hintaisia, jotta asiakkaat pystyivät tekemään ostopäätöksen heti ja ottamaan lahjakortin mukaansa. Lahjakorttia myytiin myös normaalia halvemmalla hinnalla, joka sekin tehosi asiakkaisiin.

Myyntipuheita voi rakentaa erilaisia kirjassa Myynnin ajokortti esitellään kolme erilaista myyntipuhetta. Ensimmäisenä esimerkkinä on logiikkamalli. Se pyritään rakentamaan ongelmille ja mitä siitä seuraa ja näin ollen asiakkaan ongelmaan keksitään ratkaisu. Toisena kirjassa käytetään merkitysmallia. Ensiksi voidaan käyttää jotakin yleispätevää ongelmaa, joka saadaan kohdistettua asiakkaalle eli mitä se tarkoittaisi hänelle. Viimeisenä on ongelmamalli. Asiakkaalle esitellään ongelma, sen syyt ja seuraukset. Tämän jälkeen näistä tehdään yhteenveto, josta saadaan ehdotuksia ja ratkaisuja asiakkaalle.

Kokonaisuudessaan myyntipäivät menivät osaltamme hyvin ja olimmekin kaikki erittäin tyytyväisiä päivän päätteeksi. Yhteistuumin totesimme, että tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavia haasteita.

Kommentoi