Tampere
19 Apr, Friday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Myymällä taitavasti voin parantaa maailmaa



Kirjoittanut: Essi Keränen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Hyvin eletty
Karita Sainio
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Opiskelen liiketaloutta, mutta suhtaudun myyntiin ja bisnekseen silti ristiriitaisesti. Arvostan yrittäjyyttä, koska yrittäjillä on useimmiten suuri intohimo siihen, mitä he tekevät, ja siksi he myös tekevät toimintaansa niin hyvin kuin mahdollista. Mutta toisaalta yrittäjiä ei juurikaan valvota eikä velvoiteta mielestäni tarpeeksi. Se on ymmärrettävää, koska eihän maapallollamme ole yhteisiä arvoja, jotka ohjaisivat yritysten strategioita kohti maapallomme yhteistä visiota. Silti ahdistun siitä, että monilla yrityksillä on halu luoda jotain uutta, vain luodakseen jotain omaa. Minun on vaikeaa ymmärtää sitä, että yrityksillä on rahaa ja mahdollisuuksia, mutta niitä ei haluta käyttää globaalien ongelmien parantamiseen.

 

Arvoni ovat ohjanneet elämääni nuoresta asti. Herkkyyteni ansiosta tunnen helposti empatiaa niin ihmisiä kuin eläimiä ja luontoa kohtaan. Tunnen olevani vastuussa vaikuttamisesta maailmamme tilaan, koska olen tietoinen vääryyksistä, joita ympäri maailmaa tapahtuu. Vastuullisten valintojen pohtiminen on totta kai raskasta, mutta välinpitämättömyys ja tietämättömyys eivät enää ole vaihtoehtoja. Koen välillä suurta maailmantuskaa, mutta en halua vaipua epätoivoon. Haluan jakaa meillä etuoikeutetuilla ja koulutetuilla suomalaisilla olevaa tietoa laajemmin ja tehdä voitavani, jotta useampi voisi voida hyvin yhteisellä pallollamme. Arvelen tulevaisuudessa meidän ihmisten ihmettelevän sitä, miten olemmekaan kohdelleet ympäristöämme.

 

Ajattelen Suomella olevan suurta vastuuta näyttää esimerkkiä vastuullisemmasta maailmasta, koska meillä on tietoa ja taitoa enemmän kuin monilla valtioilla, joissa ongelmat ovat suurempia ja arjessa vakavammin läsnä. Yle uutisoi elokuussa 2018 pikamuodin saastuttavan enemmän kuin lento- ja laivaliikenteen, ja aihe näytti herättävän monessa ryhtiliikkeen pohtimaan ostokäyttäytymistään. Helmikuussa 2019 Yle kuitenkin julkaisi tilaston, jonka mukaan suomalaiset ostavat yhä enemmän vaatteita mutta halvemmalla. Vastuullisuus on näyttänyt trendaavan, ja se aiheuttaa ristiriitaa. Toisaalta trendi kannustaa muuttamaan omaa käyttäytymistään muiden mukana, mutta toisaalta on helppo tuudittautua ajatukseen, että muut elävät vastuullisemmin minunkin puolestani. Trendi siitä, että ostetaan vähemmän mutta laadukkaampaa, on jäänyt liian pienten piirien toteutettavaksi. Minua ahdistaa suomalaisten ostokäyttäytyminen ja haluan tehdä siihen muutoksen.

 

Ahdistun luontoa, ihmisiä ja eläimiä vahingoittavasta tuotannosta enkä halua luoda enää mitään uutta materiaa, ellei sillä olisi oikeasti suurta vaikutusta kohti parempaa maailmaa. Haluan mieluummin korostaa niitä hienouksia, mitä meillä täällä jo on tuotettuna. Paljon mieluummin yhdistän voimani samojen arvojen puolesta lipputavien ihmisten kanssa kuin kilpailen heitä vastaan. Jos meillä on sama tavoite, miksi emme tavoittelisi sitä yhdessä suuremmalla voimalla? Haluan auttaa arvojeni mukaisia yrityksiä näkymään laajemmin ja auttaa kuluttajia tekemään parempia valintoja. Siksi haluankin oppia myynnistä, koska myynti on vaikuttamista.

 

Jo nuorena olin tarkka siitä, mihin menisin töihin. En halunnut myyjäksi kauppoihin, joiden tuotteita en itse ostaisi tai joiden myymien tuotteiden tarvetta en ymmärtäisi. Haluan myyjänä auttaa asiakasta rehellisesti. Haluan tuoda asiakkaalle jotain, mitä hän oikeasti tarvitsee ja josta on hänelle suuremmassa mittakaavassa hyötyä. Haluan asiakkaan maksaman hinnan olevan pienempi kuin hyödyn, jonka hän saa. Haastattelin syksyllä Proakatemian alumnia, Ida Hanhiniemeä, 365 days with Ida -blogin kirjoittajaa, ja hänen puheistaan tärkeimpänä jäi mieleen, kuinka myyntitaitoja tarvitaan ihan kaikkeen. Hanhiniemi kannustaa blogissaan vastuullisempaan elämäntyyliin hyväntuulisesti ja avoimesti – hän tietää, miten lukijoihin luodaan yhteys. Myynnin ja bisneksen kautta on mahdollisuus vaikuttaa ihmisiin ja globaaleihin ongelmiin, joille kokee tärkeäksi saada huomiota. Bisneksellä voi tuoda itselle tärkeitä arvoja ja asioita tietoisuuteen ja saada niille laajempaa kannatusta. Siksi haluan miettiä tarkkaan, mihin ryhdyn ja mitä myyn. Haluan myydä ideologiaa ja apua.

 

Lienee sanomattakin selvää, etten halua myydä myymisen ilosta enkä tuputtaa. Ensinnäkään se ei ole hyvää asiakaspalvelua eikä liiketoiminnan kannalta pidemmän päälle kannattavaa. Asiakkaat eivät luultavasti koe kiinnyttävää sidettä yritykseen, jonka myyntitapa ahdistaa. Monesti kuulee kuluttajien sanovan olleen helpompaa vain suostua ostamaan tuote, jotta tilanteesta pääsisi eroon, kun myyjä ei ollut antanut tilaa tehdä ostopäätöstä rauhassa. Suurimpana syynä on kuitenkin se, etten halua myydä mitään ilman tarvetta. Myyjänä haluan olla avulias ja tarjota vaihtoehtoja. Haluan auttaa näkemään ostopäätöksen molemmat puolet, mutta kannustaa asiakasta tekemään valinnan itse. Myyjänä olen asiakkaan puolella, hänen tarpeilleenhan yritys yrittää etsiä ratkaisuja.

 

Vastuullisuus on modernin ihmisen luontevia valintoja – tyylikästä ja inspiroivaa. Vastuullisuus ei ole minulle vain ympäristön pelastamista vaan myös tervettä itsekkyyttä – en halua vahingoittaa kehoani esimerkiksi ruualla tai kosmetiikalla. Karita Sainio kiteyttää kirjassaan Hyvin eletty hyvin vastauksen siihen, mitä vastuullisuus tarkoittaa: ”Se on elämää, jota ei eletä ympäristön, ihmisten tai eläinten kustannuksella. Jokaisella on oikeus rauhaan, arvoon ja vapauteen – kuulostaa aika järkevältä ja reilulta, miksi haluaisimmekaan mitään muuta?”

 

Tuntuu, että vastuullisuudesta on vaikea puhua saamatta tuomiota. Aina voisi jonkun mielestä elää ekologisemmin ja tehdä eettisempiä valintoja. Miksi ei kannusteta ja arvosteta heitä, jotka edes yrittävät tehdä parempia valintoja? Ehkä vastuullisuus pelottaa. Minulle ekologisempi ja eettisemmät valinnat eivät ole tarkoittaneet mistään luopumista, päinvastoin olen saanut parempaa tilalle.

 

Sainio nostaa kirjassaan esimerkkejä rohkeista naisista, jotka uskaltavat vaikuttaa. Hän rohkaisee luottamaan yksilön voimaan ja kirja nostattaakin halun tehdä itsekin jotain, jolla on hyvä vaikutus. Vaikuttaminen on helpointa vahvan henkilöbrändin kautta. Haluan olla luotettava henkilö, johon tukeutua. Asiantuntijuus luo vakuuttavuutta, joten haluan tietää, mistä puhun ja mitä myyn, tai vähintäänkin myöntää tietämättömyyteni ja auttaa etsimään vastauksia. Henkilöbrändillä haluan luoda itsestäni kuvan ihmisestä, joka haluaa ja kykenee oikeasti auttamaan. Haluan olla helposti lähestyttävä ja tuoda sanomaani ilon kautta. Vastuullisuus tuo itsevarmuutta, jota haluan tarjota muillekin. En koe tarpeelliseksi paasata vastuullisuudesta, enkä halua luoda vastuullisista valinnoista kenellekään pakollista suorittamista. Paasaaminen ei inspiroi, vaan luo turhaa kyseenalaistamista ja vastareaktioita, jotka estävät tärkeän viestin etenemistä. Muutos onnistuu aina parhaiten, kun auttaa näkemään uusia näkökulmia ja antaa yksilölle tilaa oivaltaa itse.

 

Minulla on halu näyttää, että myös vastuullisilla arvoilla on mahdollisuus tehdä kannattavaa liiketoimintaa. Ja että se on itseasiassa paljon kiinnostavampaa, koska toiminnasta voi hyvällä omallatunnolla tehdä läpinäkyvää. Myyjät ja asiakkaat ovat pohjimmiltaan inhimillisiä yksilöitä, joilla on tunteet. Kun heidän tarpeitaan huomioi, saa pitkäaikaisen asiakkaan, joka tuntee kiitollisuuden velkaa ja siten yhdessä jaettu ideologia leviää eteenpäin.

 

 

LÄHTEET:

 

Asikainen, J. 2018. Harva tietää halpavaatteen todellisen hinnan: Pikamuoti saastuttaa enemmän kuin lento- ja laivaliikenne, koska vaatteita ei tehdä kestämään. Yle. Julkaistu 12.8.2018. Luettu 30.4.2019. https://yle.fi/uutiset/3-10309581

 

Hanhiniemi I. yrittäjä. 2018. Haastattelu 6.10.2018. Haastattelija Keränen, E.

 

Pantzar, M. 2019. Tilasto yllättää: Ostamme vaatteita enemmän kuin vuosiin, mutta halvemmalla – “Osta harvoin ja laatua -kampanjointi on jäänyt pienten piirien ryhtiliikkeeksi”. Yle. Julkaistu 17.2.2019. Luettu 30.4.2019. https://yle.fi/uutiset/3-10649947

 

Sainio, K. 2017. Hyvin eletty. Helsinki: WSOY.

Kommentoi