Tampere
18 Jan, Monday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Myymäläsuunnittelu



Kirjoittanut: Inga Keski-Heikkilä - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Myymäläympäristö elämysten tuottajana: myymäläsuunnittelun työkalupakki
Susanne Markkanen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

2 vuoden kokemuksella myymälää pyörittäneenä kiinnitän nyt aivan eri tavalla huomiota siihen, miten myymälät on rakennettu, rekit ja hyllyt järjestetty, valot kohdistettu ja miten tuotteet ovat esillä. Joissain myymälöissä reitit on järjestetty niin, että jotkut välit ja rekit jäävät täysin huomaamatta, ja se kertoo huonosta tilasuunnittelusta. Uutta tilaa suunniteltaessa on erittäin tärkeää ottaa huomioon asiakkaan reitti myymälässä, mutta sen lisäksi asiakas on saatava viihtymään myymälässä. Joidenkin liikkeiden reitit taas on suunniteltu siten, että asiakas poistuisi mahdollisimman nopeasti. Esimerkiksi rautakaupasta asiakas tulee usein etsimään jotakin tiettyä, niin siellä on tärkeää saada asiakkaat löytämään tuotteet helposti. Toisin kuin esimerkiksi Ikea, johon lähtökohtaisesti tullaan inspiroitumaan, kiertelemäään ja jopa vain viettämään aikaa. Tärkeää on siis määrittää heti alkuun, millainen kokemus asiakkaalle halutaan myymälässä tuottaa. Me esimerkiksi haluamme, että asiakkaat kokevat aina jotain mieletöntä, oli se sitten uusi lempivaate, uudet ihanat korut, käytetty second hand aarre, kahvikupponen tai laadukas asiakaspalvelu. Mieluiten tietysti nämä kaikki ja viimeinen aina. Emme myöskään halua, että asiakkaalle tulee koskaan tunne, että meillä olisi kiire, vaan olisimme paikka, jonne voi koska vain tulla viettämään aikaa. Haluamme meillä vietetty aika olisi elämyksellistä ja mieleen jäisi hyvä fiilis vietetystä ajasta. Kokemuksen pitää linkittyä myös yrityksen visuaalisuuteen ja kertoa samaa tarinaa kuin yritys itse nettisivuillaan ja muissa kanavissa itse kertoo. Helppo tapa luoda helpostilähestyttävyyttä myymälää kohtaan, on hyödyntää myymälässä otettuja kuvia ja videoita nettisivuilla ja somessa. Myös näyteikkunoista saa tunnelmallisia ja kauniita kuvia, koska niihin panostetaan joka tapauksessa. Myymälä tuntuu tutummalta, kun ensin on nähnyt ikkunan netissä ja seuraavaksi kävelee ohi. Silloin olemme jo onnistuneet luomaan kaksi muistijälkeä ihmisen mieleen. Näyteikkuna on kuitenkin myymälän paras mainos, joka ehdottomasti kannattaa hyödyntää ja siihen tulee panostaa. Etenkin näyteikkunan valaistukseen, sillä se herättää helpoiten asiakkaiden huomion.

 

Kun ihminen astuu sisään liikkeeseen, tutkimuksen mukaan suurin osa ihmisistä kiinnittää huomiota ensimmäisenä tuotteiden asetteluun ja liikkeen järjestykseen. Tämä selvisi myös meidän teettämässä kyselyssä, jossa tuotteiden asettelu ja järjestys olivat ihmisille erittäin tärkeitä. Myös avaruus koettiin erittäin tärkeäksi. On ollut erittäin mielenkiintoista päästä työskentelemään tilasuunnittelijoiden kanssa, joilla on erittäin vahva osaaminen myymäläsuunnitteluun. Kaikki meidän tutkimamme asiat olivat heille itsestäänselvyyksiä ja heidän suunnitelmissa toteutuu asiakkaiden toiveet tilan suhteen. Kun astuu sisään, on tärkeää nähdä koko tila ja antaa asiakkaalle mahdollisuus lähteä kulkemaan haluamaansa suuntaan. Suunnittelijoiden ammattitaito tulikin esille siinä, miten he rakensivat toimivan pohjan, jossa kuitenkaan mikään nurkka ei jää huomiotta. Uudet vaaterekit suunnitellaan niin, että vaate on helppo nähdä suoraan edestä ja järjestystä on nopea vaihtaa monesti kuukaudessa niin, että jokainen vaate pääsee tasapuolisesti esille.

 

Myös myymälässä koetuilla aisteilla on valtava merkitys. Valot eivät saa häikäistä ikävästi, tuoksut eivät saa olla liian voimakkaita, eikä musiikin saa olla liian hallitsevaa. Toki kaikilla näillä voidaan luoda yrityksen omia mielikuvia. Esimerkiksi Super Dry -vaatemerkin liikkeet ovat mustia, valo on hämyinen ja tuoksu on voimakas. Siinä on otettu tietoinen riski sillä, että myymälät sulkevat pois osan asiakkaista. Kun taas toiset hullaantuvat täysin ja haluavat tulla tuntemaan liikkeen tunnelman aina uudelleen ja uudelleen. On tutkittu, että tuoksuilla on yllättävän suuri vaikutus mieleenpainuvuudessa, mutta tuoksujen kanssa kannattaa olla varovainen ja niiden käyttöä kannattaa tarkkaan harkita. Musiikillakin on tutkitusti vaikutusta ihmisten ostokäyttäytymiseen. Rytmikäs bassolla höystetty musiikki luo ostamiseen tempoa ja nopeutta, jota käytetäänkin usein pikamuotiketjujen myymälöissä. Rytmillä tavoitellaan nopeampaa ostoprosessia, kun taas klassinen ja jazz -musiikki luovat rauhallisempaa tunnetilaa, jolla pyritään siihen, että ihminen viihtyisi liikkeessä pidempään. Myymälän valaistuksessa kannattaa ottaa huomioon muunneltavuus, jotta tuotteita voidaan valaista tehokkaasti. Oikeanlaisella valaistuksella asiakkaan katsetta pystytään ohjailemaan ja sillä pystytään korostamaan esillepanoja. Näköaisti on voimakas aisti ja tuotteiden houkuttelevuus päätetään näköaistin avulla. Siksi valaistuksella on myymäläsuunnittelussa suuri merkitys.

 

Myymäläsuunnittelu on erittäin laaja ala, jossa ihmisen kaikki aistit tulee ottaa huomioon. Siksi myymäläsuunnnittelussa tulisikin hyödyntää asiakkaita, jotta heiltä saadaan palautetta ja jonka avulla myymälän tehokkuutta pystytään kehittämään paremmaksi.

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close