Tampere
09 Apr, Thursday
6° C

Proakatemian esseepankki

Myykö tarinasi



Kirjoittanut: Aaron Siljander - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Social media success for any brand
Claire Diaz Ortiz
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

”Brändi on tavaramerkin ympärille muodostunut positiivinen maine… Brändin identiteetti on ne mielleyhtymät, joita brändin luoja pyrkii vahvistamaan.” (Suomen Digimarkkinointi).

Mikä on ensimmäinen yritys, joka mieleesi juolahtaa kuullessasi sanan brändi? Minulle ensimmäinen mieleeni tuleva yritys on Apple. Kyseinen yritys on onnistunut brändäämään itsensä todella hyvin, mikä näkyy yrityksen liikevaihdossa (258,5 miljardia USD 2019, Google). ”Brändin rakentamisen tehtävä on kasvattaa myyntiä nyt ja tulevaisuudessa” (Suomen Digimarkkinointi).

 

Miksi brändiä tarvitaan? Sen avulla luodaan tietynlainen assosiaatio eli mielleyhtymä ihmisten mieleen. Mitä tulee mieleesi sanasta Ferrari, Coca-Cola tai Finnair. Todennäköisesti nopeat autot, kylmä juoma ja joulupukki sekä loma.

 

Kuuntelin Storytel-sovelluksesta Claire Diaz-Ortizin kirjan Social Media Success For Every Brand. Kirjassa käsitellään brändin luomista sosiaalisessa mediassa. Suurimmaksi osaksi Diaz-Ortiz puhui Twitterin käytöstä markkinoinnissa. Diaz-Ortez käytti esimerkkinä USA:n presidentti Barack Obaman Twitter kampanjaa vuodelta 2008, jossa kasvatettiin tietoisuutta Obamasta itsestään.

 

Mielestäni brändi on todella isossa roolissa markkinoinnissa, vielä tarkemmin sisältömarkkinoinnissa. Se, kuinka yritys näkyy ulospäin, ei ole ainoa osa brändiä. Yrityksen työntekijöiden tulee elää ja hengittää sitä, sillä brändi ohjaa toimintaa, jonka pohjana tulisi olla yrityksen arvot.Olen mukana Evisionin Verkkotalli projektissa ja vastaan markkinoinnista. Verkkotalli on webtuotanto-projekti ja tarjoamme asiakkaillemme nettisivuja, verkkokauppoja sekä asiakkaan tarpeesta riippuen erilaisia verkkoon liittyviä palveluita. Brändin rakentaminen alkaa mielestäni heti alussa, mutta matkan varrella brändi voi uudistua tai muuttua jopa kokonaan. Verkkotallin brändin rakentamiseen käytämme inbound markkinointia, johon kuuluu muun muassa sisältömarkkinointi ja omien nettisivujemme optimointi parhaaksi mahdolliseksi, jotta asiakkaamme löytävät meidät. Sisältömarkkinoinnissa kerrotaan, kuinka jokin tuote tai palvelu helpottaa tai helpotti elämää. Tarkoituksena on lisätä Verkkotallin omille nettisivuille blogeja, podcasteja, sekä video haastatteluja asiakkaistamme. Tällä menetelmällä luomme luottamusta, läpinäkyvyyttä ja tarinaa Verkkotallille. Ihmiset eivät halua, että heille myydään, joten miksi myydä suoraan, jos kukaan ei osta.

 

Markkinoinnin psykologia on mielestäni todella mielenkiintoista ja haluan oppia siitä lisää. Tällä hetkellä en juurikaan tunne kyseistä osa-aluetta. Haluan saada selville asiakkaiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät. Brändi on merkittävä osa ostopäätöstä tehdessä. Mitkä tekijät brändissä vaikuttavat ostamiseen ja kuinka siihen pisteeseen päästään, jossa asiakas ostaa ennemmin Verkkotallin palveluita, kuin jonkin muun tällä alalla olevan yrityksen. Proakatemialla puhutaan paljon asiakaslähtöisyydestä ja siihen me Verkkotallilla tähtäämme. Meillä asiakas on keskiössä ja teemme palveluita heidän tarpeisiinsa. Sisältömarkkinoinnilla luomme Verkkotallin brändistä mediaseksikkään, sillä tämän alan yritykset eivät usein ole kovinkaan seksikkäitä.

 

Verkkotalli on osa itse Evisionin brändiä, jonka alla toimii kolme eri liiketoimintaa: Kahvila-catering Lempi, tapahtumatuotanto HIGHLEVEL sekä Verkkotalli. Kaikilla kolmella on oma brändi, joista yhdessä muodostuu koko Evisionin brändi.

Brändi on siis yrityksen tarina, mikä saa asiakkaat valitsemaan tietyn yrityksen ennen muita. Luomme Verkkotallin tarinaa kirjoittamalla blogeja, asiakaspalvelulla, palvelulla, podcasteilla ja ties mitä muuta keksimmekään. Tahdon oppia paljon lisää brändäyksestä ja markkinoinnista, jotta saan aikaan parhaat mahdolliset tulokset omalla sarallani. Meillä on huippu tiimi, jolla on jatkuva tiedonjano ja oppimisen halu. Verkkotallin brändi syntyy tekemisen kautta. Tärkeää on myös aika-ajoin kysyä asiakkailta palautetta, millaisena he näkevät brändimme (Eskelinen 2020).

 

Lähteet:

Claire Diaz-Ortizi – Social Media Success For Every Brand

Jesse Eskelinen

https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/brandin-rakentaminen-mista-kysymys

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close