Tampere
23 Apr, Tuesday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Musta Perjantai joulukaupan varkaana?



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Musta perjantai eli oikealta nimeltään Black Friday on alun perin Yhdysvalloista meille Eurooppaan kantautunut kiitospäivän jälkeinen perjantai, jota pidetään kauppojen joulusesongin avauspäivänä. Yhdysvalloissa kyseinen päivä on usein vuoden vilkkain kauppapäivä, koska sen tuomat tarjoukset ovat usein erittäinkin houkuttelevia ja rajoitettu kappalemäärä lisää ostamisen himoa. Myös verkkokaupat keräävät suuria määriä ostajia sivuilleen. Amerikkalaisen analytiikkayhtiö comScoren mukaan vuoden 2014 Black Fridayn verkkomyynti olikin ruhtinaaliset 1,5 miljardia dollaria.

 

Suomessakin Black Friday on alkanut näkyä jo lähivuosina. Varsinkin suuremmat kauppakeskukset ja kodin- ja kuluttajaelektroniikkaa myyvät yritykset kuten Power ja Verkkokauppa.com ovat lähteneet tähän alennusmyyntirumbaan aktiivisesti mukaan. Kaupan liiton joulukauppaindeksin mukaan Black Fridayn vaikutus on näkynyt jo vuoden 2015 marraskuun myynnin kasvuna. Vastaavasti kuitenkin joulukuun liikevaihto on lievästi ollut kaupan alalla laskussa keskimääräiseen liikevaihtoon verrattuna.

 

Kauppalehden artikkelin otsikko antaa kummallista osviittaa siitä, että Black Friday olisi jotenkin huonoksi asiaksi yritysten joulukaupalle, vaikka todellisuudessa kyseinen päivä vain aloittaa sen aikaisemmin marraskuun puolella. Tämä on itseasiassa yritykselle vain hyväksi, koska nyt he saavat yhden myyntipiikin sijasta kaksi piikkiä. Helsingin Itiksen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Anna Homéninkin mukaan tämä on hyvä asia, koska ihmiset käyttävät keskimääräisesti enemmän rahaa, jos ostoskerrat jakautuvat pidemmälle aikavälille. Black Friday on mielestäni myös kuluttajillekin hyväksi, koska he saavat nauttia suurenmoisista tarjouksista – kuitenkaan muistamatta asian kääntöpuolta eli tarjouksien myötä tapahtuvaa rahanmenoa. Summa summarum kuitenkin, ne, jotka ovat oman talouden hallinnan kanssa sujut, on tämä heille hyvä asia.

 

Itse olen myös Black Fridayn suuri ystävä ja olinkin melkein ostamassa tänäisenä aamuyönä Powerin verkkokaupasta älypuhelinvalmistaja Samsungin uuden puhelimen huiman alennuksen takia, mutta päädyinkin kilpailijan malliin. Eiköhän kuitenkin jokin tuote päädy käsiini näinä päivinä, viimeistään lahjaksi, siitä olen varma! Alennuksien lisäksi Black Friday myös helpottaa jouluostosten tekemistä, sillä se tuo valikoidut alennustuotteet esille, joita ei kuitenkaan ole runsain määrin. Näin ihmisten ei tarvitse kauhoa kaupan koko valikoiman läpi, vaan he voivat keskittyä alennettuihin tuotteisiin. Huomiona kuitenkin, kannattaa kuluttajan olla nopea, että näitä tuotteita on vielä kauppareissulla hyllyssä.

 

Koen, että Black Friday on meille jäädäkseen, koska ihmiset rakastavat alennuksia ja se tuo yrityksille huomattavaa lisämyyntiä. Näin voittavat kaikki!

 

LÄHTEET:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/black-friday-nakertaa-joulukauppaa/mDMKYmSM

https://www.tulos.fi/black-friday/

 

Kommentoi