Tampere
19 Jan, Tuesday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Muistitko kiittää?



Kirjoittanut: Sanna Tahlo - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Vuosi 2019 – muistitko kiittää?

 

Muistitko kiittää?

Koska sanoit viimeksi kiitos? Muistitko kiittää poikaystävää, perheenjäseniäsi, kaupan kassaa, asiakasta, valmentajaa tai työkaveria?

Mielestäni suomalaisilla on käytöstavat hallussa kohtalaisen hyvin ja olemme kohteliasta kansaa, mutta silti pidämme liian usein mölyt mahassamme, emmekä sano kiitos tarpeeksi usein, tai pistämme meille osoitetulle kiitokselle vastaan.

Olen todennut myös haasteeksi ottaa positiivista palautetta vastaan. Tunnistan ilmiön välillä itsessäni ja välillä tiimikavereissani, kun positiivisen palautteen vastaanottaja alkaa vähättelemään tehtyä työtä ja syytä, josta palautetta annetaan. Miksi ei voisi vain olla ylpeä ja tyytyväinen onnistuneesta suorituksesta ja kiittää palautteesta? Nöyrä suomalaisuus näkyy mielestäni myös siinä, kun saamme kiitoksen esimerkiksi toisen auttamisesta. Tunnistan tilanteita, jossa kiitokseen vastataan taas vähättelemällä omaa työpanosta tai apua, vaikka se olisi täysin kiittämisen arvoinen.

Olen harkinnut (ja ehkä aina aloittanutkin) kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittamista ja kiitollisuuskirjeen kirjoittamista. Innostun ja pääsen alkuun, mutta sitten unohdan ja kyllästyn. Tykkään välillä kirjoittaa pitkiä listoja siitä, mistä olen onnellinen ja kiitollinen. Listat kuitenkin hukkuvat aina johonkin, enkä edes mielenkiinnosta jaksa pitää niistä sen kummempaa huolta.

En välitä juuri uudenvuoden lupauksista, mutta poikkeuksellisesti keksin itselleni lupauksen vuodelle 2020. Se kuuluu seuraavasti – lupaan sanoa kiitos ja ottaa itsekin kiitoksen vastaan. Se ei vaadi listaa tai kirjoittamista, vain muistamista.

Avain onnellisuuteen, ei mitään rakettitiedettä

Keskitytään siihen, mitä on, eikä siihen mitä ei ole. Näin näen kiitollisuuden. Kun joku on auttanut tai palvellut minua, minä kiitän. Kun joku kiittää minua, en vähättele sitä ja otan kiitoksen vastaan. Kun saan positiivista (tai korjaavaa) palautetta, en vähättele sitä ja sanon kiitos.

Harvard health publishingin artikkelissa In praise of grattitude (2012) kirjoitetaan tutkimuksesta, jossa psykologit Robert A. Emmons Kalifornian yliopistosta ja Michael E. McCullough Miamin yliopistosta pyysivät osallistujia kirjoittamaan muutaman lauseen viikossa. Yhtä ryhmää pyydettiin kirjoittamaan viikon tapahtumista, joista he olivat kiitollisia. Toinen ryhmä kirjoitti päivittäisistä ärsyttävistä asioista. Kolmas kirjoitti tapahtumista, jotka olivat vaikuttaneet heihin (positiivisia tai negatiivisia). Kymmenen viikon kuluttua selvisi, että kiitollisuudesta kirjoittaneet olivat optimistisempia ja tunsivat elämänsä parempana. He olivat myös liikkuneet enemmän ja käyneet vähemmän lääkärillä.

Vaikka suhtaudun laiskasti kiitollisuuspäiväkirjaan ja kirjeisiin, niin uskon täysin niiden tuottavan positiivia tuloksia. Kävin 2019 syksyllä positiivisen psykologian pajassa, jossa kävimme läpi näitä aivan samoja asioita – kuinka paljon onnellisuutta edistävää voi olla, kun pystyy näkemään asiat, joista olla kiitollinen. Ja on oikeasti kiitollinen.

Kiitollisuudella on vahva myönteinen yhteys hyvinvointiin ja onnellisuuteen. Joidenkin tutkimusten mukaan kiitollisuutta tuntevilla on myös parempia ihmissuhteita kuin muilla. Terveyden ja kiitollisuuden yhteyksiä on tutkittu vähemmän, mutta kiitollisuus näyttää olevan yhteydessä ainakin unen hyvään laatuun. (Sarkkinen, 2015).

Kiitos

Luin Liisa Kotilaisen kirjoittaman blogin (2019) kiitoksen voimasta. Se vahvisti ajatusta siitä, että kiitoksen sanominen ja kiitollisuuden osoittaminen ei ole vain yksilön positiivisuutta lisäävää, vaan sillä on myös liiketoiminnallisia vaikutuksia.

Kotilainen (2019) kirjoittaa, että onhan se nyt helpompaa myydä uudelleen samalle asiakkaalle kuin etsiä aina uusia. Kannattanee siis tehdä asiakkaalle eri tavoin kaikissa kohtauspisteissä selväksi, että arvostamme häntä, ja olemme kiitollisia siitä, että hän on valinnut meidät.

Asiakkaita ei sovi pitää itsestäänselvyyksinä ja on muistettava oman perheen ja työkaverien lisäksi osoittaa siis kiitos myös asiakkaille. Pitää myös osata ottaa vastaan asiakkaalta saatu kiitos. Ehkä se on helpompaa kuin työkaverilta saatu kiitos?

Sano se ääneen

Sano suoraan, älä oleta. Kiittäjä luulee ilmaisseensa sen suoraan mutta vastaanottaja ei ymmärrä, että häntä on kiitetty (Kotilainen, 2019).

Kiitosta ei kannata säästää vain joulujuhliin ja läksiäisiin.

Tässä vielä oma muistilistani uudenvuoden lupaukseen:

  • Sano kiitos ja sano se suoraan, älä kaartele
  • Ota kiitos vastaan
  • Kiitä palautteesta
  • Älä hitto vie vähättele
  • Kun inspiroidut, kirjoita (taas…) kiitollisuuspäiväkirjaa

Nöyryys on ehkä sisäänrakennettu meihin suomalaisiin, mutta tänä vuonna pyrin ottamaan ylpeänä ja kiitollisena palautteen ja kiitokset vastaan. Samoin kuin pyrin sanomaan rohkeasti ja tarkoituksenmukaisesti muille sen taikasanan, kiitos.

Kiitoksen antamista ei pidä pihdata. Kyse on toisen ihmisyyden tunnustamisesta ja sen arvostamisesta, mitä hän tekee. (Sarkkinen, 2015)

 

LÄHTEET:

https://www.health.harvard.edu/healthbeat/giving-thanks-can-make-you-happier

Giving thanks can make you happier. Harvard health publishing, Harvard medical school. Luettu 8.1.2020.

https://www.health.harvard.edu/blog/in-praise-of-gratitude-201211215561

Miller, M. 2012. In praise of gratitude. Harvard healt puplishing, Harvard medical school. Luettu 8.1.2020.

https://www.digitalmedia.fi/kiitoksen-allistyttava-voima/

Kotilainen, L. 2019. Kiitoksen ällistyttävä voima. Digital Media. Luettu 8.1.2020.

https://www.ttl.fi/tyopiste/kiitollisuus-on-mielensahyvittajan-polttoainetta/

Sarkkinen, M. 2015. Kiitollisuus on mielensähyvittäjän polttoainetta. Työterveyslaitos. Luettu 19.1.2020.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close