Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

“Muistijälki asuu rohkeudessa”



Kirjoittanut: Helmi Kaihlanen - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Kuuntelin Aina tulee sanomista – podcastin jossa Stinde Mäkisen vieraana on Siili Solutionsin Antti Kiukas. Kiukas on toiminut pitkään liiketoiminnan konsulttina ja nyt kolmisisen vuotta Siili Solutionsin markkinointijohtajana. Siili on suomalainen ohjelmistöyritys joka on perustettu vuonna 2005, ovat kasvaneet vahvasti vuodesta 2010. Tarjoavat huippuluokan osaamista digitaalisten strategioiden muotoiluun. Siilillä on 16 toimistoa, 880+ osaajaa sekä vuoden 2021 liikevaihto on ollut 99,3 M€Anttia on jo nuoresta asti puhutellut estetiikka ja verbaliikka, ajattelikin että mainonta ja markkinointi voisi olla hänen juttunsa. Yhdessä vaiheessa hän jopa ajatteli että ei olisi tarpeeksi lahjakas kumpaankaan. Myöhemmin Kiukas kuitenkin tajusi kuinka valtava käyttämätön voima siellä piileekään, markkinoinnilla voi tehdä ihmeitä, missä vain. Tyttärensä Ellan tavoin myös hänen lempi sisältöään telkkarissa on mainokset.

 

Stinde Mäkinen kysyy mitä mieltä Kiukas on lausahduksesta että suomessa ei ymmärrettäisi markkinointia. Kiukas vastaa että nyt liikutaan vaarallisilla vesillä koska suomessa on tehty työkseen melkein vuosisata markkinointia tavalla tai toisella. Markkinointi on valtava työkalu ja se nähdään välillä suppeasti, jokaisella tasolla yrityksessä pitäisi ymmärtää ja tehdä markkinointia. Markkinointi nähdään ehkä edelleen vain myynnin tai markkinointi organisaation työkaluna. Kiukas arvostaa suuresti toimitusjohtajissa sellaista piirrettä kun he osaavat omassa työssään käyttää markkinointia kiihdyttimenä.

 

” Mihin suomalaisen markkinoijan tulisi fokusoitua ” Mäkinen kysyy. Kiukas vastaa, rohkeus. Rohkeutta tehdä brändin linjassa. Usein lähdetään tekemään liian turvallisesti. Isomman tunneriskin mahdollisuuksiin on vaikea tarttua, niissä myös usein isommat voitot. Voitaisiin olla läpilinjan rohkeampia ja toisena pitää linkki sinne strategiaan selkeänä myöskään valinnat eivät ole tarpeeksi rohkeita.

 

Kiukas kertoo esimerkkejä rohkeista mainoksista ja yhtenä niistä The other danish guy. Rohkea tapa lähteä mainostamaan miesten alusvaatteita. Kiukas toteaa ” muistijälki asuu rohkeudessa”. Yksi suurin haaste markkinoinnissa on että on niin paljon hyviä suorituksia ja jos haluaa erottautua niin täytyy olla rohkeutta tehdä. Kasi on vitonen, varsin hyvä tekeminen ei riitä enään se hukkuu massaan. Maailmassa on niin paljon hyviä suorituksia, jotta suoritukset muistettaisiin pitää muistaa kysyä vaikeita kysymyksiä kuten pitäisikö ottaa mukaan joku kumppani ja tehdä yhdessä jotain mitä kukaan muu ei ole aikaisemmin tehnyt?

 

Kaikkiin parhaisiin hankkeisiin liittyy työskentely hienojen ihmisten kanssa ja niiden esiin nostaminen. Yhdistävänä tekijänä kaikissa hankkeissa on poikkeuksellisia persoonia ” jotka niin sanotusti laittavat kroppaa likoon ” Kiukas sanoo. Kasin keskivarmat tekijöiden nimet ovat unohtuneet ennen kuin ovi sulkeutuu.

 

Seuraavaksi Mäkinen kysyy vastuullisuudesta ja miten se näkyy Siilissä. Kiukas vastaa että ne jotka hakevat Siilille töihin iästä riippumatta ovat keskimääräistä vastuullisempia. Mutta erityisesti nuoret lahjakkaat tekijät ovat todella hereillä asioista. Kiukas sanoo että on hienoa että johto ei ole ainoa joka pitää huolta vastuullisuus asioista. Aina kun tehdään päätöksiä niin joku kysyy onko tämä kaikista vastuullisin tapa tehdä. Vastuullisuus näkyy asiakasvalinnoissa ja konkreettisesti se näkyy esimerkiksi että muutama vuosi sitten perustettiin Siili metsä. Konsepti toimii niin että hyvitetään täysimääräisesti työntekijöiden sekä vapaa-ajan että työajan hiilijalanjäljen, istuttamalla puita. Nyt puita on istutettu yli 60 000.

 

Työnnäkökulmasta vastuullisuus näkyy pilvisiirtyminä. Eli kun nähdään miten pilvessä palvelimet toimivat ja miten esimerkiksi sähköä kuluu. Yritykset saavat sieltä dataa kulutuksesta, heidän hiilijalanjälkensä ,heidän tarjoamistaan palveluista.

 

Lopuksi Stinde Mäkinen kysyy onko Antti Kiukaksella jotain haaveita markkinoinni saralla. Antin seuraavana haaveena on olla mukana kansainvälisessä läpimurrossa. Siilin laajentuessa myös ulkomaille pääsee olemaan mukana myös niissä kansanvälisissä hankkeissa.

 

Pidin kovasti tästä podcast jaksosta. Keskustelu luisti hyvin ja jakson pituus oli itselle sopiva. Kovin syvällisesti keskusteluun ei tässä ajassa päästy mutta hyvä pintaraapaisu Antin työhön markkinointijohtajana. Erityisesti pidin kohdasta jossa Antti kertoi Siilin vastuullisuudesta, hienoja tapoja konkreettisesti lisätä vastuullisuutta.

Kommentoi