Tampere
01 Dec, Tuesday
3° C

Proakatemian esseepankki

Mittanauhat esiin!



Kirjoittanut: Eetu Kamppuri - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Digitalisaation myötä myynti ja markkinointi on muuttunut huomattavasti. Nykyään pystytään saavuttamaan suurempi yleisö pienemmällä vaivalla ja rahamäärällä. Tuhannet ja taas tuhannet silmäparit ovat saavutettavissa nappia painamalla. Digitalisaatio hyödyttää myös myynnin tekemisessä, sillä ostaminen verkossa on äärimmäisen helppoa. Parhaimmassa tapauksessa klikkaus Facebook-päivityksen linkistä vie sinut suoraan ostoskoriin, missä kyseinen tuote jo on. Nämä ovat asioita, jotka helpottavat yritysten toimintaa, mutta tuovat myös samalla haasteita. Ei ole esimerkiksi millään tavalla kiveen kirjoitettua, että näiden tehokkaiden työkalujen käyttämisen teho vastaa niiden potentiaalia. On esimerkiksi helppoa luoda Facebook -kampanja, saada tykkäyksiä, jakoja ja liikennettä verkkosivuille. Sen ymmärtäminen, miten ja mistä tykkäykset ja jaot tulevat onkin se todellinen taito. Sen lisäksi pitäisi pystyä mittaamaan kampanjan tehokkuutta, ja sitä mihin sen teho on keskittynyt. Tämän mittaamiseen on olemassa monenlaisia työkaluja niin sosiaalisen median palveluissa kuin hakukoneiden lisäosissakin. Value sanoo olevansa digimarkkinointitoimisto, mutta esimerkiksi näiden työkalujen haltuun ottaminen on ollut melko vaisua. Näistä mahdollisuuksista on kyllä puhuttu, mutta mittareita verkkomarkkinoinnin- ja myynnin arvioimiseksi meillä ei juurikaan ole.

 

 

Internet

 

Internet on nykyään valtavan suuressa osassa myyntiä ja markkinointia tehdessä. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että valtaosa ihmisistä on ison osan ajastaan internetissä tai sen vaikutuspiirissä. Itse vietän diginatiivina internetin ääressä aikaa karkean arvion mukaan päivittäin vähintään 3-4 tuntia. En esimerkiksi lue paperisia uutisia tai juurikaan katso televisiolähetyksiä. Tämän takia verkkomarkkinointi ja -myynti tavoittavat esimerkiksi minut tehokkaasti. Kirjassaan Digin Mitalla Tomi Pyyhtiä esittää Tilastokeskuksen lukuja, jonka mukaan 90 % suomalaisista käytti internettiä vuonna 2012. Tämän luvun voi kuvitella olla vain korkeampi nyt kuusi vuotta myöhemmin. Miten verkkomarkkinointi näkyy sitten esimerkiksi omassa internetin käytössäni? Verkkosivut pystyvät tutkimaan esimerkiksi omaa sivuhistoriaani, ja sitä myöten kohdistamaan mainontaa juuri minulle. Itse koen, että henkilökohtainen toimintani internetissä ei ole niin tärkeän yksityistä, että se minua häiritsisi. Olen myös huomannut suhtautuvani positiivisemmin mainoksiin, joiden sisältö näyttää jostakin tutulta. Tätä voisimme mahdollisesti hyödyntää Valuen markkinoinnissa tulevana vuonna, sillä markkinointimme on nyt siinä vaiheessa, että esimerkiksi Google Analyticsin työkalut voisivat olla meille tehokkaita. Tätä voisi hyödyntää niin työnantajabrändiä viestivän videomarkkinoinnin kuin kansainvälisen koulutusviennin markkinoinnissa.

Pääsääntöisesti verkkosivujen rooli markkinoitaessa ja myydessä on tarjota lisäinformaatiota ja ostomahdollisuus. Muita digimarkkinoinnin kanavoita käytetään käytännössä asiakkaiden ohjaamiseen informaation ääreen ja tekemään ostopäätöksiä

 

 

Sosiaalinen media

 

Sosiaalisessa mediassa eli somessa ihmisten tavoittaminen on äärimmäisen tärkeää, sillä valtaosa ihmisistä on jollain tasolla somessa. Tämä on avannut markkinoinnille uusia, suuria ovia. Facebookissa on esimerkiksi mahdollista ostaa mainostilaa tietyn kohderyhmän uutisvirrasta. Näihin kampanjoihin on mahdollista lisätä myös painikkeita, joilla potentiaalinen asiakas viedään lähemmäs ostoa. Perinteisessä mediassa tehtävään markkinointiin verrattuna somemarkkinointi sopii paremmin kuin hyvin nykymaailman markkinoinnille antamalle yhdelle suurelle haasteelle. Nykymaailma ja siinä elävät ihmiset nimittäin muuttuvat tiheässä tahdissa. Tämä asettaa markkinoinnille haasteen muutoksien tekemisen kanssa. Tähän esimerkiksi some antaa ratkaisun, sillä kampanjoiden luominen, kokeileminen ja muokkaaminen on todella kevyttä ja vaivatonta. Keskeisessä roolissa tässä Pyyhtiän mainitsemassa ns. ketterässä markkinoinnissa on mitattavuus. Tähän sosiaalisen median kanavat antavat pelkältään jonkin verran työkaluja, joilla voidaan mitata mm. tietyn videon näyttökertoja, erillisten tilien saavuttamista ja kampanjan tehoa. Näiden mittareiden avulla on helppo muokata kampanjaa sen vaatimaan suuntaan.

Itse käytän aktiivisesti sosiaalista mediaa ja kohtaan siellä usein markkinointia. Sosiaalisen median tehtävänä markkinoinnissa on selkeästi tuoda tuotetta, palvelua tai yritystä lähemmäs ihmistä ja luoda mielikuvia. Tämän lisäksi mainosten avulla pyritään ohjaamaan ihmisiä lisätiedon ja ostomahdollisuuden ääreen. Nykyään esimerkiksi Facebookista pystyy jo suoraan ostamaan yritysten verkkokauppojen tuotteita. Ostaminen on mahdollista jopa suoraan kuvasta tuotetta klikkaamalla.

 

 

Valuen mitalla

 

Miten näitä asioita tulisi sitten hyödyntää tulevaisuuden Valuessa? Varsinainen kampanjointi esimerkiksi somessa on ollut vielä pientä, mutta kampanjoiden tekemiseen on jo ilmaistu mielenkiintoa. Myyntipäällikkönä tämä tietenkin lämmittää mieltäni, sillä haluan tietenkin enemmän ns. inbound-myyntiä, sillä käytännössä silloin myynnissä ei ole enää kyse siitä, että saa jotain myytyä vaan siitä, kuinka paljon saa samalle asiakkaalle myytyä.

Aivan ensimmäisenä Valuen tulisi hankkia esimerkiksi nämä Googlen tarjoamat työkalut ja tutustua muuhunkin verkkomarkkinoinnin mittaamiseen tarjolla olevaan palvelutarjontaan. Tämän jälkeen tulisi toteuttaa aikaista laajempi verkkomarkkinointikampanja, jotta Valuen kanavien liikennettä saataisiin vilkastettua. Näin saamme lisää tietoa kanavissamme vierailevista mahdollista asiakkaista ja pystymme kohdistamaan mainontaa tarkemmin. Tähän toki liittyy myös verkkosivujen viimeisteleminen valmiiksi. Kun työkalut saadaan käyttöön, tulee niitä seurata aktiivisesti, jotta markkinointiin saadaan entistä enemmän tehoa. Uskon myös, että voimme Valuessa kokeilla Google-mainontaakin, ja yrittää seurata sen tehoa ja tätä kautta arvioida sen tarpeellisuutta ja sisältöä.

Suurimpana oppina päällimmäisenä mieleeni juolahtaa vahvistunut ajatus siitä, että myynnin ja markkinoinnin toimenpiteitä pitää ehdottomasti mitata. Esimerkiksi kotiutuneiden kauppojen suhde kontaktointiin ja verkkosivujen vierailujen suhde sieltä saatuihin tarjouspyyntöihin.

 

 

Ajatuksia

 

Koska en ole mikään erityinen tekniikkanero, oli minun välillä vaikea tarttua hienoihin ohjelmien nimiin ja toimintoihin, mutta pääajatuksen sain kirjasta kiinni. Tämän myötä aion myyntipäällikkönä terävöittää muun muassa myyntitiimin toimintaa siten, että sitäkin voidaan tulevaisuudessa mitata ja myös markkinoinnin mittaamisen myötä tehostamaan. Tähän työhön tulisi vain saada sitoutettua ihmisiä, koska yksin sitä on jo nyt tai todella pian vähintäänkin mahdotonta tehdä. Seuraavaksi aion tutustua myynninseurantaa helpottaviin toimenpiteisiin ja ohjelmiin.

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close