Tampere
18 Jan, Monday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Mittaamalla arvokas



Kirjoittanut: Aaron Siljander - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Tiistaina 3.3.2020 osallistuin MARK X Google-nimiseen koulutukseen Helsingissä.  Olen MARKin, eli Suomen Markkinointiliitto ry:n jäsen. MARK järjestää erilaisia markkinointiin liittyviä tapahtumia ja koulutuksia, jotka ovat jäsenille ilmaisia.

 

Proakatemialla ensimmäisen vuoteni aikana sain päähäni idean opiskella markkinointia ja nimenomaan digitaalista markkinointia. Kuluneen vuoden aikana olen lukenut erilaisia kirjoja kyseisestä aiheesta sekä tutustunut aiheeseen YouTuben ja Googlen välityksellä. Google tarjoaa kattavan verkkokurssin omien markkinointityökalujensa käyttöön osoitteessa https://skillshop.withgoogle.com.

 

”Digitaalinen markkinointi (tai digimarkkinointi) on yrityksen markkinoinnin osa-alue, johon sisältyvät kaikki digitaalinen materiaali ja viestintä. Tyypillisesti digitaaliseen markkinointiin kuuluvat muun muassa verkkosivusto, hakusanamainonta (mm. Google AdWords ja Bing Ads), Display-mainonta, sähköpostimarkkinointi, mobiilimarkkinointi ja hakukoneoptimointi. Hyvä digitaalinen markkinointi perustuu yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja sen viesti on räätälöity kohderyhmille.” (Digitaalinen markkinointi 2020)

 

Digitaalinen markkinointi on kuitenkin turhaa ilman oikeanlaisia mittareita. Verkossa on todella helppo mitata aivan kaikkea sivustolla tapahtuvaa toimintaa. Nämä tapahtumat tulee kuitenkin määrittää joko analytiikkatyökaluun tai mainostyökaluun, jotta niitä voidaan mitata. Verkkoanalytiikan avulla tiedämme ketkä kuuluvat yleisöömme tällä hetkellä, kuinka parantaa nettisivujamme, miten houkutella uusia asiakkaita, onko liiketoimintamme menossa oikeaan suuntaan ja mihin käytämme rahaamme ja aikaamme. Mikro- ja makro- konversioiden avulla voimme määrittää digitaalista asiakaspolkuamme helpommin.

 

”Makrotulos on yleensä loppuunsaatettu ostotapahtuma. Sen sijaan mikrokonversio on loppuunsaatettu toiminto, kuten sähköpostin tilaus, joka osoittaa, että käyttäjä on siirtymässä kohti makrokonversiota.” (Google 2020).

 

Mittausta tehdessä on suositeltavaa tehdä mittaussuunnitelma, josta käy ilmi mitkä ovat liiketoiminnalliset tavoitteemme, miten ne näkyvät sivustollamme ja millä mittareilla voimme mitata niiden saavuttamista. Google Analyticsissa pystyy itsessään asettamaan tavoitteita, joita haluaa verkkosivuilla mitata. Jotta verkkosivut eivät täyttyisi kymmenistä eri seuranta-, uudelleenmarkkinointi- ja analytiikkakoodeista, meidän on mahdollista asentaa sivustolle yksi ainoa koodi, jonka kautta nämä kaikki ovat mahdollista sijoittaa sivustolle. Google Tag manager mahdollistaa tämän. Tag manager on tagien eli koodien hallinta sovellus internetissä, jonka kautta pystymme lisäämään ja poistamaan erilaisia haluttuja koodeja sivustollemme sekä testaamaan niiden toiminnan esikatselutilassa ennen niiden julkaisemista. Tag manager siis kokoaa yhteen koodiin esimerkiksi Google Analytics-, Ads- sekä Facebook Pikseli-koodin. Näin sivusto pysyy kevyenä ja käyttäjäystävällisenä.

 

Tyypillisiä tapahtumia, joita haluamme sivustollamme mitata ovat:

  • Lomakkeet
  • Painikkeet
  • Videot
  • Ulos vievät linkit
  • Virheet
  • Yhteydenotot
  • Sivun kassa-osio

 

Ulos vievien linkkien seuraaminen on merkityksellinen sivustolta poistumisen arvioimisessa. Mikäli käyttäjä poistuu sivustoltamme esimerkiksi yrityksemme sosiaalisen median profiiliin, poistuminen voidaan ajatella mikrokonversiona. Yhteydenottolomakkeisiin, painikkeisiin ja videoihin on mahdollista upottaa konversioseurantakoodi, joka esimerkiksi maksetussa mainonnassa on kampanja tasolla elintärkeä tulosten seuraamisen kannalta. Analyticsissa on mahdollista määrittää tapahtumia, joiden avulla on helppoa seurata sivustolla vierailevien käyttäytymistä ja nähdään, kuinka moni on suorittanut haluttuja toimintoja. Koulutuksen aikana naurahdin innostuksesta, kun kouluttajamme kertoi Analyticsista löytyvän myös myyntisuppilon. Sovellus siis kerää dataa ja muotoilee sen myyntisuppiloksi, jolloin näemme suoraan toimivimman reitin ostokseen! Dataa analysoimalla saamme todella paljon tietoa asiakkaistamme ja heidän käyttäytymisestään.

 

Yhteenvetona Google Analyticsista saatava data on tänä päivänä todella isossa roolissa ja helposti saatavilla. Verkkotalli-projektissamme tarjoamme asiakkaillemme yhtenä palveluna Google mainontaa. Digimarkkinointia tehdessä pääsen todella usein flow-tilaan, mikä on aivan huikeaa. Valmistumisen jälkeen haluan jatkaa digimarkkinoinnin parissa ja todella kehittyä huippuuni sillä alalla. Olen nyt tutustunut työkaluihin, joita Google tarjoaa, mutta opeteltavaa on vielä kuitenkin. Tunnen hallitsevani hyvin perusasiat, joten tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Proakatemialla valmentajat usein sanovat yrittäjien olevan ikuisia opiskelijoita. Tällä tiedonjanolla toivon sen olevan totta.

 

Lähteet:

https://www.digitaalinenmarkkinointi.info

https://support.google.com/analytics/answer/6086209?hl=fi

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close