Tampere
27 Jan, Wednesday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Miten yrityksen visio näkyy asiakkaalle? 



Kirjoittanut: Ida Laaksonen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Julkaistu 7.3.2019.

 

Tiimin kesken olemme keskustelleet viime aikoina visiosta ja pohdimme luodaanko visio yritystä vai asiakasta varten. Uskon, että visio on molempia ja se saattaa olla hieman erilainen yrityksen sisällä kuin se on asiakkaille. Katsoin hetki sitten dokumentin Fyre festivaalista, jonka visio perustui mielikuviin. Ostopäätökseen vaikuttaa myös moni muu asia kuin visuaalinen kuva yrityksestä tai palvelusta. Fyrestä luotu kuva sosiaalisessa mediassa vaikutti voimakkaasti asiakkaiden ostopäätökseen. Markkinoinnissa hyödynnettiin aluksi sissimarkkinointia. Vaikuttavat ihmiset julkaisivat samanaikaisesti oranssin kuvan, jossa ei lukenut mitään. Kuvilla saatiin aikaan hämmennystä ja sitä kautta huomiota.  

 

Fyre oli aluksi sovellus, josta pystyi ostamaan ja tilaamaan huippuartistien yksityiskeikkoja. Myöhemmin syntyi idea, että Fyrestä tehtäisiin ennennäkemätön festivaalielämys Bahama-saarilla. Fyre festivaalin oli tarkoitus olla luksus tapahtuma, jonne pääsee julkisuuden henkilöiden kanssa. Lisämyyntiä tehtiin hienoista huviloista ja jahdeista, joissa oli tarkoitus yöpyä. Koko tapahtuman luomisen ajan ihmisille näytettiin ainoastaan upeaa mainosvideota, jossa huippumallit nauttivat auringosta tropiikissa. Realistisia kuvia tapahtumasta ei näytetty edes viimeisillä viikoilla ennen tapahtumaa.  

 

Tuhannet ihmiset lensivät saarelle lentokoneella, eikä yksityiskoneilla kuten video antoi ymmärtää. Saaren infrastruktuuri oli heikko, eikä saarella ollut mm. vettä. Esiintyjiä mainostettiin netissä, vaikka todellisuudessa järjestäjillä ei ollut varmuutta heidän tulostaan. Ihmiset laitettiin nukkumaan telttoihin eikä luksuksesta ollut tietoakaan. Tapahtuma peruttiin vasta, kun monet ihmiset olivat jo saarella ja tilanteen todellisuus paljastui järjestäjille. Festivaali oli katastrofi.  

 

Kuulin Fyre-festistä noin vuosi sitten ja mietin, että miten tapahtuman markkinointi saattoikin epäonnistua niin pahasti. Etsin netistä lisää tietoa tapahtumasta ja katsoin dokumentin. Ymmärsin, että itseasiassa tapahtuman markkinointi onnistui täydellisesti. Tapahtuman mainostamiseen käytetty markkinointimateriaali oli surrealistista ja loi upean kuvan tapahtumasta. Monet tuhannet ihmiset ostivat liput ja tulivat paikalle, mutta miksi 

 

Haluamme aina tuntea kuuluvamme joukkoon; yhteiskunnalliseen ryhmään tai kaveri porukkaan. Fyren dokumenttia katsoessani tajusin, miksi ihmiset ostivat liput ja maksoivat isojakin summia niistä. Liput ostaneet henkilöt halusivat kuulua rikkaiden ja hyväosaisten ryhmään, jossa on julkisuudenhenkilöitä ja vaikuttajia. Lippujen ostajat eivät loppujen lopuksi tienneet tapahtumasta mitään muuta kuin sen mitä yksi mainosvideo näytti. Fyre onnistui luomaan vahvan mielikuvan eli vision tapahtumasta, minkä avulla saatiin myyntiä. 

 

Olen kiinnittänyt huomiota brändeihin, joiden vision tiedän. Monet ekologiset brändit saavat tuotteitaan myytyä maapallon tulevaisuuteen liittyvällä visiolla. Useimmiten yrityksen ja heidän tuotteen visio on kuitenkin erilainen. Onko visio rakennettu siis alun perin yrityksen kannalta ja sen jälkeen sitä mietitään tuotteistamisen näkökulmasta asiakkaalle. Uskon, että työyhteisössä luotu selkeä visio näkyy myös asiakkaalle. Fyren järjestäjillä oli itsellä hyvin vahva visio tapahtumasta, joka välittyi. Vahvasta visiosta kertoo myös työntekijöiden luottamus järjestäjiin. He luulivat alusta asti, että tapahtuma järjestetään ja se onnistuu.  

 

Luommeko siis vision markkinoinnin kuvien perusteella vai yrityksen arvopohjaan perustuen? Uskon, että visio on monen asian summa. Visio on mielikuva yrityksestä ja sen tuotteesta tai palvelusta. Mielikuvia voidaan luoda epäaitojen ja lavastettujen kuvien avulla tai vastaavasti aitojen dokumentoitujen tilanteiden avulla. Vision tarkoitus on vaikuttaa asiakkaaseen ja ohjata hänen ajatteluaan, niin julmalta kuin se kuulostaakin. Fyren visio oli luoda ennennäkemätön ainutlaatuinen tapahtuma. Asiakkaat saivat yrityksen kautta saman vision tapahtumasta ja luottivat siihen.  

 

 

 

 

 

 

Lähteet: 

Dokumentti: Luksus festivaali, joka lässähti. Katsottu 16.2.2019 

 

 

 

 

 

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close