Tampere
29 Mar, Friday
9° C

Proakatemian esseepankki

Miten yrityksen arvo määritetään?



Kirjoittanut: Sofia Putkonen - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

 

Tässä esseessä pääset lukemaan siitä, miten yrityksen arvoa määritetään. Pintaraapaisuna käsitellään myös yrityskauppojen eri muotoja. Olemme muutaman Roimalaisen kanssa viime aikoina pohtineet mahdollisen liiketoiminnan ostamista, joten varsinkin yrityksen arvonmääritys on hyvinkin ajankohtainen aihe.  

Valuaatio  

Sanan valuaatio saattaa kuulla yrityksen arvonmäärityksen yhteydessä. Sitä voidaan käyttää eri yhteyksissä, se voi tarkoittaa samaa asiaa kun yrityksen arvo, tai se voi tarkoittaa prosessia, jolla selvitetään yrityksen arvo. Joka tapauksessa, se on jollain tapaa synonyymi laskentaprosessille. 

Valuaatiossa käytetään usein myös termejä “pre money valuation” eli sijoitusta edeltänyt valuaatio, että “post money valuation”, eli sijoituksen jälkeinen arvo. Nämä termit kuvaavat sitä, että usein sijoittaja voi tuoda merkittävää lisäarvoa yritykselle, ja sijoittajan panoksen perusteella yrityksen arvo eli valuaatio saattaa muuttua. (Yrityspörssi.fi, n.d.) 

Yrityksen arvon määrittäminen 

Arvonmääritystä voidaan tarvita monissa eri tilanteissa. Kyseessä voi olla sukupolvenvaihdos, perinnönjako, lahja, osakekannan tai liiketoimintakaupan myynti. Yrityksen arvo olisi hyvä määrittää säännöllisin väliajoin, vaikka yrityskauppa ei olisikaan välttämättä lähitulevaisuudessa näkyvillä, sillä on hyvä olla tietoinen oman yrityksensä arvosta joka tapauksessa. Yrityksen tai yhtiön arvon määritys säännöllisin väliajoin auttaa yrittäjää tai yrityksen omistajia hahmottamaan yrityksen kehitysmahdollisuuksia ja suunnittelemaan tulevaisuuden ratkaisuja. (Yrityspörssi) Ilman arvonmääritystä ei voida esimerkiksi ennakoida sukupolvenvaihdoksen veroseuraamuksia tai sitä, voisiko sukupolven verohuojennuksia hakea etukäteen. (Valikainen, 2021)  

Yrityksen arvoon vaikuttaa monet asiat: esimerkiksi varallisuus, kannattavuus, brändiarvo, erottautuminen ja kasvu. Pienten ja keskisuurten yritysten arvoa voidaan karkeasti määrittää kahdella tavalla. Yrityksen tuottoarvolla ja yrityksen velattoman omaisuuden arvolla eli substanssiarvolla. Yrityksen tuottoarvoa määritetään siten, kuinka arvokkaaksi kyseisen yrityksen tulevaisuus nähdään ja mitä sillä kyetään mahdollisesti saavuttamaan. Jotta tuottoarvo pystytään laskemaan, tarvitaan siihen yrityksen realistinen tulosennuste esimerkiksi viideltä seuraavalta vuodelta. (Op.fi, n.d.) 

Substanssiarvon eli velattoman omaisuuden arvon yrityksen myyjä määrittelee kauppatilanteessa. Se määräytyy yrityksen varallisuuden mukaan, kun varoista vähennetään velat viimeksi päättyneen tilikauden taseen mukaan. Tämä on yleensä minimihinta yritykselle. Substanssiarvon voi siis sanoa tarkoittavan yrityksen omaa velattoman varallisuuden määrää. Se kuvaa yrityksen omaisuuden arvoa, mutta ei kuvaa lainkaan sitä toteuttavan liiketoiminnan arvoa. Ostaja puolestaan määrittelee maksimihinnan eli tuottoarvon. Tuloslaskelman perusteella tehtyyn arvonmääritykseen on lisäksi hyvä huomioida yrityskaupan rahoituksen vaihtoehdot ja ostajan motivaation merkitys. Yrityksen arvo ei myöskään tarkoita samaa kuin yrityksen kauppahinta. Kauppahinta on myyjän ja ostajan välinen sopimus, joka voi vaihdella yrityksen arvon molemmin puolin. (Op.fi, n.d.) On kuitenkin hyvin yleistä, että ostajalla ja myyjällä on eri käsitys yrityksen arvosta, sillä he lähestyvät asiaa eri näkökulmista. Joskus myyjä on valmis myymään yrityksen eri hinnalla eri ostajille, ja ostajan suunnitelmat saattavat vaikuttaa myyjään hyvinkin paljon. Tähän saatata vaikuttaa esimerkiksi miten ostaja haluaa jatkaa yritystoimintaa ja säilyttää myyjän luomaa historiaa, sekä saavatko vanhat työntekijät jatkaa työtään ja mitä asiakkaille tulevaisuudessa tarjotaan. (Yrityspörssi.fi, n.d.) 

On kuitenkin hyvä muistaa, että mikään yrityskauppa ei ole samanlainen kuin toinen, joten myös yrityksen arvonmääritys saattaa vaihdella hyvinkin paljon tilanteen mukaan. Myyjänä on kuitenkin hyvä muistaa, että yrityksen arvonmääritys tulisi olla mahdollisimman hyvin linjassa realistisen kauppahinnan kanssa, jotta potentiaaliset ostajaehdokkaat eivät täysin kaikkoa. (Op.fi, n.d.) 

Earn out eli lisäkauppahinta 

Sen sijaan, että koko kauppahinta maksetaan kerralla pois, on sen mahdollista toteuttaa niin sanotusti earn out- mekanismilla, eli lisäkauppahinnalla. Tässä tapauksessa osa kauppahinnasta on sidottu yrityksen liikevaihtoon tai toteutuviin tuottoihin, eli yrityksen ennustettuun tuottoarvoon, ja se maksetaan osissa tulevina vuosina. Tässä mallissa myyjä ja ostaja jakavat riskin tulevaisuuden tuotoista ja myyjä on motivoitunut auttamaan ostajaa menestymään. (Yrityspörssi.fi, n.d.) Parhaimmillaan hyvin toteutettu earn out -rakenne hyödyttää molempia osapuolia. Myyjä voi maksimoida saamansa kompensaation, ja ostajalle lisäkauppahinta voi tarkoittaa pienempää riskiä liittyen kohteen hinnoitteluun ja mahdollisuutta sitouttaa nykyiset omistajat. Lisäksi osa kauppahinnan maksusta siirtyy myöhempään ajankohtaan. Lisäkauppahinta saattaa myös sopia tilanteisiin, joissa osapuolilla on eri käsitys kohteen tulevaisuuden kehityksestä ja siten sen arvosta. Lisäkauppahinta on yleisempi niillä aloilla, missä on korkeammat riskit ja mitä suuremmat kohdeyhtiön kasvutavoitteet ovat. (Leppänen, 2020)  

 

Yrityskaupan muodot 

Yrityskaupoissa on yleisemmin kaksi lajia jotka ovat yleisimpiä. Nämä ovat osakekauppa ja liiketoimintakauppa. Osakekaupassa ostetaan osakkeita ja toisessa ostetaan pelkkä liiketoiminta, eli ei itse yritystä.  

Liiketoimintakaupassa on määriteltävä tarkoin, mitä liiketoimintakauppaan kuuluu. Usein miten se käsittää yleensä käyttö- ja vaihtomaisuuden, sopimukset ja henkilöstön. Ostajana on usein uudehko yritys johon liiketoiminta sijoitetaan, vaikka liiketoiminnan voi hyvin sijoittaa jo voimassa olevaankin yritykseen. Kun ostetaan jo olemassa oleva yritys, samassa paketissa saa kätevästi valmiin liikeidean, asiakaskunnan ja yrityksen maineen. Toisen yrityksen ostaminen voi olla myös yksi keino laajentaa jo olemassa olevan yrityksen liiketoimintaa. (Op.fi, n.d.) 

 

 

Lähteet: 

Op. Yrityksen arvonmääritys.  

Yrityspörssi.fi. Yrityksen arvonmääritys – kaikki, mitä sinun tulee tietää.  

N.d. 

Blogi: Lisäkauppahinnan hyödyt ja sudenkuopat. J. Leppänen. 2020. Viitattu 16.2.2023. 

Talenom Talks webinaari- Yrityksen arvon määrittäminen ja arvoon vaikuttavat tekijät. H. Valikainen. 2021. Viitattu 18.2.2023. Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=9tEAeBL6N58  

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close