Tampere
29 Mar, Friday
5° C

Proakatemian esseepankki

Miten valmistautua myyntipäiviin ja tavoittaa voittoa



Kirjoittanut: Svetlana Staaf - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Tänä vuonna meidän tiimimme on osallistunut Proakatemian myyntipäiviin ensimmäistä kertaa. Tästä on saatu todella paljon kokemusta, ei pelkästään myyntityöstä, vaan myös siitä, kuinka tärkeä on oikeanlainen valmistelu, jos tavoitteena on myyntipäivien voitto. Olemme aloittaneet valmistelut muutama viikko ennen myyntipäiviä, mutta sekin aika ei ollut riittävä tai käytetty tehokkaasti, siksi haluaisin tässä esseessä antaa konkreettisia vinkkejä, mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon ja mitä askeleitä tehdä tavoitetta kohti.

 

Strategia

Jokaiselle projektille strategia on yksi tärkeimmistä asioista, jonka kannattaa miettiä tosi hyvin, ottaen huomioon ”Plan A, B, C”, jos jotain ei mene alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Strategia voi sisältää erilaisia vaiheita, lähestymistapoja asiakkaisiin ja toteuttamiskeinoja. Siihen kuuluu myös työroolit ja työnjako, kontaktit, viestintäkeinot, resurssien optimointi, tuloksen seuranta, selkeät tavoitteet tiimi- ja yksilötasolla, sekä aikataulutus. Erikoisten myyntikeinojen ideointi voi olla myös aika hyödyllistä.

Meidän tiimissämme olemme miettineet näitä asioita, mutta aika pinnallisesti. Jotkut tehtävät ja tavoitteet jäi silti epäselkeäksi.

 

Työroolit

Jokaiselle tiimiläiselle on asettava konkreettinen rooli, johon kuuluu konkreettisia työtehtäviä. Se voi olla tietynläinen vastuu jostain alueesta tai esimerkiksi oikeassa järjestyksessä oleva viidenkymmenen kontaktin soittolista, joihin täytyy ottaa yhteyttä kahden päivän aikana alkaen klo 9.00

Tavallinen roolijako ei auta, jos tiimiläinen ei ymmärrä tasan tarkkaan mitä siihen rooliin kuuluu. Esimerkiksi, minun oman pienryhmäni tehtävä oli tehdä kontaktilistan, mutta minulle jäi silti epäselväksi kenen puhelinnumeroita täytyy

katsoa, koska tehtäviä täytyy pilkkoa pienempiin osiin ja sopia kuka tekee mitäkin.

Jos oma tehtävä jää epäselväksi, siitä johtuu se, ettei ihminen yksinkertaisesti saa sitä tehtyä eikä välttämättä osaa kysyä apua. Kun jokaisessa tehtävässä on suuri merkitys, suosittelen projektipäällikön varmistaa, että asiat etenee.

 

Kontaktilista

Kun mietitään kontaktilistaa myyntipäiviä varten, täytyy ymmärtää tosi hyvin kuka on potentiaalinen asiakas tuotteelle. Näitä asioita kannattaa pohtia ja tutkia kuukausia ennen myyntipäiviä, koska ymmärrys ei välttämättä tule heti.

Olemme aloittaneet miettimään kontakteja liian myöhään, siksi osa niistä oli turhia meille. Jos tavoitteena on myyntipäivien voitto, kannattaa miettiä kontakteja myös siitä näkökulmasta, että mistä voi saada eniten rahaa ja panostaa nimenomaan siihen.

Meidän myyntipäivämme kestivät kolme päivää, ja vasta viimeisenä päivänä tuli se ymmärrys, mihin paikkoihin kannattaa ottaa yhteyttä.

 

Sitovuus

Tiimin sitovuuden myyntipäiviin täytyy olla ehdottomasti sataprosenttinen, koska jokaisen, jopa pieni panostus, on tärkeä. Lisäksi se vaikuttaa yhteishenkeen ja fiilikseen.

Meidän tapauksessamme osa ihmisiä ei saapunut paikalle, vaikka jokaisen piti jättää kalenterin tyhjäksi. Se on tuonut pettymystä ja epäluottamusta tiimiläisiä kohtaan, siksi pitää ottaa asian vakavasti. Myyntipäivät ovat yksi tärkeimmistä Proakatemian tapahtumista ja niihin on aivan pakko osallistua.

 

Asenne

Asenne ratkaisee aina! Myyntipäiviin täytyy asettaa itsellesi voittaja-asenteen ja ylläpitää sitä loppuun asti. Se tuo rohkeutta ja varmuutta tekemiseen. Kaikki

pelot ja mahdolliset kammot on ylittävää, eikä muita vaihtoehtoja ole. Epäonnistumiset ovat sallittuja, mutta yksi onnistunut kauppa voi tuoda tosi paljon iloa ja itsevarmuutta, täytyy vaan tehdä tietyn määrän (jokaisella on oma määrä) yrittämisiä.

Oma asenne myyntipäiviin oli ”älä luovu koskaan”, koska huomasin että silloin kun en usko omiin epäonnistumisiin ja jatkan yrittämistä, se tuo aina haluamani palkintoa. Täytyy pysyä pelissä ihan loppuun asti, koska useasti viimeiset sekunnit tuovat enemmän kuin kolme päivää.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close