Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Miten valita hyvä brändinimi?



Kirjoittanut: Kirill Sultanshin - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Maailmassa, jossa on yli kolmesataamiljoona yritystä, on hieman haastava erottua joukosta.

On olemassa sellainen sanonta kuin ” As you name the boat, so shall it float”, eli brändin nimi on yksi tärkeimmistä asioista koko yrityksen perustamisvaiheessa. Tällä hetkellä enemmistö valitsee nimeä ”oman maun mukaan” ja tämä menetelmä ei pelasta aina. Tänään me käydään läpi kaikkea brändinimien kategorioita.

Jonathan:n mukaan ensimmäinen vaihe hyvään brändinimeen on valita brändinimin kategoria. Niitä löytyy yhteensä seitsemän:

  1. 0:38 Eponymous (e.g. Disney, Adidas, Tesla)
  2. 0:58 Descriptive (e.g. American Airlines, The Home Depot)
  3. 1:09 Acronymic (e.g. GE, BP, KFC, HSBC)
  4. 1:28 Suggestive (e.g. Uber, Slack, Facebook, Pinterest)
  5. 2:21 Associative (e.g. SiriusXM, Red Bull)
  6. 2:47 Non-English (e.g. Samsung, Lego, Hulu)
  7. 3:07 Abstract (e.g. Rolex, Kodak)

Kun kategoria on valittu, Jonathan suosittelee pohtia, mitä teidän brändi kertoo itsestään. Usein käy niin, että yrittäjät haluavat brändinimen kertovansa mahdollisimman paljon heidän yrityksestä, mutta he usein unohtavat siitä, että brändin ei välttämättä tarvitsee kertoa mikä on yrityksen idea, vaan brändin pitää kantaa isoa missiota eteenpäin maailmalle.

Näin olleen Nike ei ole pelkästään urheilukengät vaan ylipäätään voittamista, GoPro ei ole vain actionkamera vaan sankarillisuutta tms. Brändin perustamisvaiheesta lähtien pitää miettiä isosta missiosta, jonka sinun brändi tulee kantamaan.

Ole luova nimen keksimisessä. Jos vaikka otetaan Alphabet nimisen firman, niin on tosi helppo ajatella, että nettisivuston nimeksi tulee alphabet.com. Sen sijaan yritys otti huomattavasti mielekkäämmän nettisivuosoitteen abc.xyz.

Ja lopuksi pitää aina tarkista joko brändin nimi on jo käytössä.

Lähde: https://www.youtube.com/watch?v=rzbXht7MJVM

Kommentoi