Tampere
18 Apr, Thursday
2° C

Proakatemian esseepankki

Miten tehdään hyvä essee?



Kirjoittanut: Tatu Levänen - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Mindset: menestymisen psykologia
Näin aivot oppivat
Otatko Opiksesi?
Essay writing guide
Motivaatio ja oppiminen
Carol S. Dweck
Minna Huotilainen
Mikko Ojanen
Jordan Peterson
Katariina Salmela-Aro
Esseen arvioitu lukuaika on 13 minuuttia.

Haluatko tehdä todella hyvän esseen?

Minä haluan. Haluan ainakin tehdä parempia esseitä kuin aiemmin olen tehnyt. Haluan kehittyä omassa kirjoittamisprosessissani. Minulle tulee usein tunne, että esseet jotka olen tehny ovat hyvin keskivertoja ja koen epämiellyttäväksi palauttaa niitä. Koen, että tässä ei ole kaikki mihin pystyisin. Tämä on kai myös yleinen ongelma (ainakin käymieni keskusteluiden pohjalta) ja etsinkin onko esseen kirjoittamiseen tehty esseitä esseepankissa. Muistan aikoinaan lukeneenikin yhden esseen, joka neuvoi kuinka kirjoittaa essee erittäin lyhyessä ajassa, mutta nyt näitä esseitä ei enään tahdo löytyä. Johtuuko kenties uudesta esseepankista? Kuka tietää. Vaikka tälläinen nopea esseen tekeminenkin on loistava apu (ja aikoinaan auttoi minuakin yhden esseen kohdalla), kaipaan ohjeistusta ja neuvoa aiheeseen “Kuinka kirjoitan todella hyvän esseen.”

Jos sellaista ei löydy niin kai sitä voi itsekkin yrittää sellaisen luoda. Ehkä jopa minulla parempi tehdä näin. Perehtymällä tähän aiheeseen sisäistän sen paljon paremmin todennäköisesti ja pystyn tulevaisuudessa hyödyntämään oppimaani ilman, että täytyy koko ajan katsoa ohjeistuksia. Katotaa millaiseen kurimukseen sitä lähtee sukeltamaan, kun aihetta tutkin ja toivottavasti tästä esseestä hyötyy yhteisökin jatkossa. Näin etukäteen tiedän muutaman mahdollisen lähteen joiden kautta lähteä tutkimaan aihetta, mutta katsotaan millainen essee tästä tulee.

Tämä kohta on kirjoitettu esseen kirjoittamisen jälkeen. Ohjeistus on pitkä ja sitä kannattaa hyödyntää varsinkin soluesseiden kohdalla, mutta yksilö/kirjaesseiden kohdalla kannattaa soveltaa tekstin osioita. Aivan esseen lopusta löytyy myös lyhyt koonti näistä kymmenestä kohdasta, jos tämän pitkän tekstin lukeminen näiden puheiden perusteella ei innosta. Suosittelen tottakai lukemaan koko tekstin. Ainakin näin saan enemmän palautetta esseen rakenteesta ja sitä pystyy mahdollisesti parantamaan tulevaisuutta ajatellen ja tehkää herranen aika joku tästä VIELÄ parempi versio. Kiitos.

 

  1. Johdanto esseeisiin ja miksi niitä kirjoittaa.

Esseen tarkoituksena ei ole osoittaa opettajalle tai valmentajallesi, että ymmärrät aihetta. Esseen tarkoituksen on näyttää kirjoittajan kyvykkyyttä muodostaa ja organisoida pohdittuja ja sivistyneitä ajatuksia aiheeseen liittyen. Kirjoittamisen hyötyihin kuuluu kyky kirjoittaa enemmän asioita kuin mitä sillä hetkellä muistat ja tulet ajatelleeksi. Kirjoittamisessa pystyt myös hyödyntää editoimista, eli pystyt miettimään rauhassa jokaista kappaletta, lausetta ja sanaa. Sopiiko tämä lause tähän kokonaisuuteen, vai tulisiko se siirtää myöhemmäksi? Kirjoittaminen on rahan laittamista pankkiin. Kun kirjoitat, kasvatat omaa potentiaaliasi ja yleensä väittelyissä ja kilpailullisissa tilanteissa, henkilö joka pystyy muodostamaan omat argumenttinsa parhaiten ja sivistyneesti pärjää yleensä paremmin (mutta ei ole välttämättä oikeassa). Kun keskustelet pomosi kanssa palkankorotuksesta ja pystyt kertomaan hänelle tarkasti, miksi sinä ansaitset palkankorotuksen, olet paljon vahvemmilla, kuin jos et olisi valmistautunut.

Tälläistä argumentti keskeistä keskustelua kannattaa harjoitella oman lähipiirin kanssa, mutta älä valitse niitä ihmisiä joilla on jo samat näkemykset kuin sinulla. Keskustele heidän kanssa, joilla on esimerkiksi eri näkemys politiikassa kuin sinulla. Silloin joudut ajattelemaan mitä puhut heille, sillä he eivät näe asiaa niinkuin sinä ja he eivät sano jokaiseen argumenttiisi ”olen samaa mieltä”. He miettivät, mikä tässä on väärin ja jos sieltä puuttuu järkevä, looginen ajatus taustalta, olet pulassa. Kyvykkäämmät pärjäävät paremmin, koska osaavat organisoida ja muodostaa lauseita paremmin, kuin muut.

 

Ajan käyttäminen ja valmistautuminen

Kaikilla on oma mieluisin aika kirjoittaa, mutta hyvä yleinen neuvo on kirjoittaa aamusta. Silloin aivomme ovat virkeimmillää ja tehokkaimillaan. Syö monipuolinen aamupala alle ennen kuin aloitat. Rasvaa, proteiinia ja jotain kaloripitoista. Aivot käyvät rasvalla, joten sen saaminen heti aamulla parantaa niiden toimintaa. Pelkän kahvin juominen voi olla jopa epätuottoisaa (mutta teen sitä itse silti haha).

Varaa itsellesi aikaa puolestatoista tunnista, jopa kolmeen tuntiin asti aikaa kirjoittaa.Älä odottele, että sinulle ilmestyy kuin tyhjästä iso blokki aikaa, jolloin pystyt kirjoittaa. Jos sellaista ei näy tai kuulu , kirjoita edes 15min päivässä. Jos kirjotat viikossa viidesti 15min olet kirjoittanut jo yli tunnin verran, ilman mitään suurempaa ajankohdan määrittelyä, joka on ainakin enemmän kuin se, että olisit vain odotellut palaverin siirtymistä ensiviikolle.

Sisäinen ego aivoissamme yrittää ottaa vallan ajatuksistasi, kun aloitat työskentelyn. Se yrittää kiinnittää ajatuksesi kaikkeen muuhun, kuten tiskien tekemiseen, siivoamiseen ja ennen kaikkea naapureiden toiminnan seuraamiseen ikkunan takaa, mutta ole vahva! Jos taistelet aktiivisesti 15min verran niin voitat tämän harhailun. Ajatukseksi selvenevät ja keskittymisesi kirjoittamiseen kirkastuu.

Yhdeksän tunnin kirjoittaminen yhtenä päivänä on huono ajatus ja älä edes leiki sillä ajatuksellla. Vaikka varmasti siinä onnistut, se ei todennäköisesti ole sinulle tuottoisaa. Tekstiä varmasti ilmestyy paperille, mutta sen laatu on pahasti kärsinyttä. Pitkään ahertaminen on itsepetollista, koska aivot saattavat toimia autopilotilla kirjoittamisen aikana ja oma oppiminen ja ymmärtäminen kärsivät. Esseen kirjoittamisen avulla juuri sinun tulisi ymmärtää enemmän, joten älä tee itsellesi hallaa turhaan.

 

  1. Tekstin merkittävyyden tasot

Karkeasti essee voidaan jakaa viiteen eri merkittävyyden tasoon. Taso yksi kuvastaa sanojen merkitystä. Jokainen sana, jonka päätät esseeseen kirjoittaa, tulisi olla juuri oikea sana oikeassa kohtaa lausetta. Taso kaksi kuvastaa lauseiden merkitystä. Lauseen sijainti kappaleessa, lauseen muotoilu ja lauseen sisältö, kaikkilla on suuri merkitys kun yrität tuoda esille omaa ajatustasi.

Kappaleiden kokonaisuus kuvastaa kolmatta tasoa. Miten lauseet on sijoiteltu yhteen kappaleeseen ja kuinka pitkiä kappaleet ovat. Hyvänä nyrkkisääntönä voi hyödyntää 10 lauseen ja 100 sanan mittaisia kappaleita. Sadan sanan mittaisen kappaleen pitäisi tuoda esille oma ajatuksesi aiheeseen liittyen. Jos sana määrä jää alle, todennäköisesti se ei ole hyvä idea ja hyödyt varmasti lukemalla aiheesta enemmän. Jos sana määrä nousee hyvin korkeaksi kuten 300, niin todennäköisesti kappaleesi sisältää useamman kuin yhden idean, jolloin sen jakaminen useampaan kappaleeseen voi olla hyödyllistä.

Neljännen tason merkittävyys kuvastaa kappaleiden järjestystä esseessä, eli ovatko kappaleet sijoiteltu esseeseei loogisesti niin, että alusta loppuun asti kappaleet tuovat esille ajatuksia järjestelmällisesti. Tämä on usein loistavan esseen tärkein osa.

Viimeinen, viides taso kuvaa esseetä kokonaisuudessa. Loistavat sanavalinnat, lausejärjestykset ja kappale sijoituksen sisältävä essee voi silti epäonnistua, jos se ei ole kiinostava ja merkityksellinen. Näihin esseisiin virheen osoittaminen ”missä mentiin vikaan” on usein jopa haastavaa. Teksti ei vain ole oleellista ja lukemaan innostavaa. Siitä puuttuu omaperäisyys ja luovuus, joka tekee siitä tylsän. Toisaalta kolikolla on myös kääntöpuoli. Todella luova henkilä voi tehdä kaikki väärät sanavalinnat ja kappale sijoitukset, mutta essee toimii, koska kaiken sen kaaoksen keskeltä löytyy loistava, omaperäinen ja luova ajatus. Sen esille tuominen ja ilmaiseminen vain kärsii.

 

Merkittävyyden muut tasot

On myös kaksi muuta tasoa, jotka ovat tärkeitä tiedostaa, mutta eivät näy tekstissä itsessään. Kuudes taso kuvastaa post-mordenia ajatusta aiheesta, eli kirjoittajan omaa tulkintaa ja ymmärrystä aiheesta. Siihen sisääntyy myös seitsemäs taso, eli kulttuurillinen tausta, missä kirjoittaja on elänyt ja oppinut aiheesta. Esimerkkinä näistä kahdesta aiheesta voisin puhua niinsanotusta kuplasta missä ihmiset elävät. Fysioterapeutit elävät fysioterapia kuplassa ja sen kuplan sisällä eletään myös omissa kuplissaan. Minä saatan kirjoittaan pitkät pätkät teksiä voimaharjoittelusta (lihasvoimaharjoittelua ja sen vaikutuksesta kipuun), koska se on se kultuurillinen tausta, jonka olen itse sisäistänyt tärkeäksi osaksi fysioterapiaa, mutta jokun toinen voi nähdä sen aivan turhana (toivottavasti ei), koska on elänyt aivan erilaisessa fysioterapian kulttuurikuplassa, kuten psykofyysisessa (kehon ja mielen yhdistäminen kokonaisuudessa ja sen vaikutusta kipuun) fysioterapiassa. Kirjoittajalla onkin tärkeä tehtävä keskustella lukijan ja yleisön kanssa, eli yrittää ymmärtää ”tämän tekstin lukija ei pakolta tiedä tästä aiheesta niin paljon kuin minä, joten miten puhun hänelle tässä esseessä”.

 

Mielenkiinnosta

Tästä aiheesta vain nopea huomio, eli muista että, kirjoitat aina esseetä itsellesi. Jos kirjoitat itsellesi, kirjoita aiheesta joka sinua kiinnostaa. Jos kirjoitat aiheesta joka tylsistyttää sinua ja itse kirjoittaminen ärsyttää sinua (en tarkoita vihalla kirjoittamista, siitä voi olla jopa hyötyä), kirjoitat todennäköisesti väärästä aiheesta. Lukijakin kyllä huomaa tekstistä, että sinua on tylsistyttänyt kun olet kirjoittanut. Voit arvata mistä hän sen huomaa. Vastaus on yksinkertainen, myös häntä tylsistyttää.

Omaa mieltään ei pysty huijaamaan kirjoittamaan aiheesta, joka on sinusta tylsä, joten älä edes yritä. Kirjoita aiheesta joka herättää omaa mielenkiintoasi, aiheesta joka on sinulle tärkeä, mutta ole tässäkin varovainen. Lähellä omaa sydäntä oleva aihe helposti työntää omaa työpanostasi täydellisyyden tavoittelemiseksi. Pieni vinkki, valmis työ voittaa täydellisen työn, varsinkin kun kyseessä on tonnin sakko. Älä ole itsetuhoa hakeva idiootti, palauta edes jotakin, jos aikarajat paukkuvat vastaan (tämä on jotain joka on myös minulle todella haastavaa).

 

  1. Aihe ja lukulista

Esseen keskeinen kysymys on aihe johon haluat vastauksen ja kysymyksen tulee olla sinulle mielenkiintoinen. Tähän on kaksi vaihtoehtoa riippuen teetkö kirjaesseetä vai esseetä ennalta määritetystä aiheesta. Jos jälklimmäinen, niin listaa sinulle määritellyt puheenaiheet tai tee lukulista.

Jos mielessäsi on jo muutamia mielenkiintoisia puheenaiheita, aloita niistä. Jos sinua epäilyttää mistä puhua, aloita lukulistan luomisesta. Jos et pysty tähän, lue lisää. Kirjoittajan blokki johtuu siitä, että sinulla ei ole mitään sanottavaa. Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa, lue lisää. Näin löydät asioita, joista haluat puhua.

Lukulistalla tuo esille mitä jo olet tai haluat lukea. Wikipedia tai muu tietosanakirjamainen artikkeli voi toimia aloituksena, jos et tiedä mitä etsiä. Katso näiden viitauksista mahdollisia kiinnostavia lähteitä. Jos näistä löytyy hyviä ja mielenkiintoisia tekstejä, on hyödyllistä katsoa keitä kirjailijoita he ihailevat ja lukevat. Keihin he viittaavat teksteissään ja lähteissään ja lukea näitä tekstejä. Näin pystyt kierellä ja oppia laajalla-alueella.

Jos kirjoitat tuhat sanaa niin hyödynnä noin viidestä kymmeneen lähdettä, jos sinulle ei ole erilissä ohjeistusta. Esimerkkinä ohjeistuksesta, kirjaessee kirjoitetaan yleensä vain yhdestä lähteestä, mutta lisälähteet eivät ole ainakaan haitaksi.

Kirjaa tässä vaiheessa lähteesi, vaikka tekisitkin sen huonosti, voit aina myöhemmin parannella niitä

  • Lähde 1
    • Muistiinpanot
  • Lähde 2
    • Muistiinpanot

Jne. aina kymmeneen asti jos tarpeellista

Jos huomaat lukiessasi jonkin asian herättävän mielenkiintosi, tai jonkin tunnereaktion, on hyvä kirjata ylös mikä se oli ja mistä se johtui. Olitko kirjoittajan kanssa erimieltä aiheesta tai halusitko etsiä lisää tietoa aiheesta? Kun kirjaat muistiinpanoja, käytä omia sanojasi. Lauseiden alleviivaamisella ei ole todettu olevan mitää hyötyä ja muutenkin lauseiden opetteleminen ulkoa ei kehitä sinun kykyäsi ajatella ja kirjoittaa. Lue tekstiä jonkin verran, yksi tai kaksi kappaletta, yritä muistella mitä luit äsken ja kirjoita muistiinpanoihin, miten sinä koit kirjoittajan tekstin. Näin harjoittelet samalla muistamista.

Mustiinpanoja kirjaessasi, älä kirjaa kaikkea pientä ja turhaa tietoa. Kirjaa lukemasi ydinasiat, kuin kertoisit omasta päivästäsi kysyttäessä. Tässä helppo keino toteuttaa tätä: Lue kappale tai kaksi, sulje kirja, jotta vältyt lunttaamisen houkutukselta, ja sano itsellesi ääneen, mitä oli äsken lukemasi ydinasiat. Vaikka vain kuiskaten. Kirjaa ylös mitä äsken sanoit. Jos haluat puhua aiheesta, kirjoita ainakin kolmesti enemmän tekstiä siihen liittyen kuin on tarpeen. Se kuulostaa ehkä turhalta, mutta jotta voi kirjoittaa järkevää ja merkittävää ajatustenjuoksua, kannattaa kirjoittaa mahdollisimman paljon. Muista, että voit aina editoida tekstiäsi myöhemmin.

 

  1. Hiekkalaatikon reunat

Ennen kuin alat kirjoittamaan tekstiä itsessään, suosittelen sinua tuomaan kyseiselle hiekkalaatikolle reunat joiden sisällä työskennellä. Esseiden pituudet vaihtelevat, joten kannatta miettiä etukäteen, kuinka pitkän esseen olet tekemässä, mutta tähtää kirjoittamaan 25% enemmän tekstiä. Eli tuhat sanaisen esseen tekemiseksi kannattaa tähdätä 1250 sivuiseen. Näin haastat omaa ajatteluasi, ajattelet aihetta enemmän ja myös kirjoitat tarkemmin, koska ajattelu on hidasta. Hidas kirjoittaminen on tasaista ja tasainen on nopeaa.

Nyt seuraa loistavan esseen tärkeä osa, eli hahmotelma. Hahmotelma ei ole vaihtoehto. Loistavia esseitä yhdistää hahmotelma asioista, mihin haluan vastata. Yksinkertaistettuna, jokaisesta aiheesta kirjoitetaan hahmotelma ja hahmotelma pitää sisällään kysymyksiä, mistä haluat puhua.

Esimerkki tästä

  • Esseenaihe: Miten kirjoitetaan loistava essee?
    • Miksi loistavaa esseetä kannattaa tavoitella?
    • Mikä tekee esseestä hyvän?
    • Mitä esseen kirjoittamisella tavoitellaan?
    • Miksi meidän tulisi kirjoittaa?
    • Millainen on hyvän esseen rakennelma?

 

Hahmotelma luo rakennetta esseelle ja helpottaa tekemistä, mutta älkää ymmärtäkö väärin tätä. On olemassa loistavia esseitä, jotka on tehty ilman tämän kaltaista hahmotelmaa. Kirjoittalla on todennäköisestä ollut hahmotelma mielessään, ei ehkä kysymyksillä esitettynä, mutta niin että niistä olisi voitu luoda tämän kaltainen hahmotelma. Hahmotelma auttaa, jos ei hahmota (haha) mistä haluaisi kirjoittaa seuraavaksi.

 

  1. Kappaleet

Nyt kun hahmotelma on valmis voidaan siirtyä kappaleiden kirjoittamiseen. Hahmotelman yhtä kohtaa kohti suositellaan kirjoittaa noin kahden kappaleen verran tekstiä ja tarvittaessa voit lisäillä hahmotelmaa alakohtia, jos se helpottaa jäsentelyäsi. Tässä kohtaan älä vielä turhaan mieti teksin rakennetta. Se voi ja tuleekin olla rumaa, mutta älä anna sen häiritä. Käytämme myöhemmin aikaa editoinnille ja editointi on niin tärkeä osa kirjoittamista, että sille kannattaa antaa kaikki huomio. Ei kannata hyppiä kappaleiden kirjoittamisen ja edioitoimisen välillä, sillä se vain vie turhaa aikaa ja alkaa ennen pitkään turhauttamaan. Eka askel on tekstin tuottaminen ja toinen askel on vasta editoiminen.

Esimerkki. Kappaleen kirjoittamisesta hahmotelman kysymyksestä

Hahmotelma lause:  ”What is Fear?”

Fear is a primitive survival mechanism. Fear is a natural feeling, that originates from old times when we were being preyed upon by predators. The feeling of being afraid would bring our brain into fight or flight- response; to ready us face the upcoming danger. In this situation our brain makes fast actions to determinate should we fight against the danger, flee from it or petrify. (Vähä-Mäkilä. 2013.)

Well now in 2020 we don’t often face these kinds of dangers, but the chain of events is still in our brains. When we face something that frightens us, the fight or flight- response, nowadays also known as “acute stress response”, kicks in. Most often people feel stressed when this response kicks in, although we probably won’t try to fight the object that frightened us with our fists. (Vähä-Mäkilä. 2013.)

The feeling of fear is subjective to every person. What frightens me, might not frighten you and how we feel about fear might also differ. I might be only slightly frightened about same thing that makes you petrified. Our past experiences, the present and future all have the potency to have events that one could be afraid of.  (Suomen Mielenterveys Ry. 2020.)

Fear also has sub-emotions, emotions that originate from it, like worrying, shyness, embarrassment, anxiety and paralyzing. (Suomen Mielenterveys Ry. 2020.)

Esimerkissä hahmotelmaan vastaamiseen on käytetty neljä kappaletta. Tekstiin on sisällytetty viittaukset niille kuuluville paikoille, mutta on huomioitavaa puute kirjoittajan taustasta tekstin sisältöön. Tekstin sisältö ei referoi itseensä mitenkään, eli pelkällä tämäntyyppisellä tekstillä jää auki, miksi tekstiä kirjoitetaan ja lukijan mielenkiinnon vangitseminen jää uupumaan.

 

  1. Editointi ja lauseiden järjestely

Editointi aloitetaa kappale kerrallaa, eli esimerkissäni olen kopioinut äskeisen tekstin ensimmäisen kappaleen ja jakanut sen kaikki lauseet omille riveilleen.

Fear is a primitive survival mechanism.

Fear is a natural feeling, that originates from old times when we were being preyed upon by predators.

The feeling of being afraid would bring our brain into fight or flight- response; to ready us face the upcoming danger.

In this situation our brain makes fast actions to determinate should we fight against the danger, flee from it or petrify. (Vähä-Mäkilä. 2013.)

 

 

Kun kappale on avattu, kirjoitetaan jokaisesta lauseesta uusi versio sen alapuolelle, esimerkissä on kappaleen toinen lause.

Fear is a natural feeling, that originates from old times when we were being preyed upon by predators.

Natural feeling of fear originates from being preyed upon by predators in the history.

Molempien versioiden ääneen lukeminen tuo helpostusta tunteeseen, kuinka hyvin lause toimii vai onko se kömpelön kuuloinen. Toinen versio esimerkissä on hieman lyhyempi ja sen sisältö on muuttunut vähän, mutta se on myös yksinkertaisempi ja siitä on poistettu ylimääräisiä sanoja. Tämän takia kirjoitettiin tarkoituksella aiemmin noin 15% enemmän tekstiä kuin on tarpeen. Nyt on aika siivota ylimääräiset sanat pois.

Muista käyttää sinulle tuttua sanavarastoa. ”Hienojen” sanojen sisällyttäminen tekstiin on petollista, jos normaalisti et käytä niitä ja kokeneet kirjoittajat kyllä huomaavat, kun jokin sana ei vain toimi lauseen sisällä. Valintasi saattavat tarkoittaa mitä haluat, mutta sanan merkitys ei välttämättä toimi itse lauseessa. Pientä venytystä omaan kirjoittamiseen kannattaa toki harrastaa, näin parannat omaa kykyäsi käyttää näitä sanoja omassa puheessasikin.

Editoinnin viimeinen vaihe on uusien kappaleiden editoiminen. Eli suoritetaan täysin sama prosessi, mutta nyt uusille kappaleille. Lauseiden järjestystä kannattaa muuttaa ja kokeilla miltä kappale kuulostaa ääneen eri lausejärjestyksessä.

 

  1. Kappaleiden järjestely

Tässä vaiheessa meillä pitäisi olla essee täynnä uusia editoituja kappaleita. Nyt laitetaan uudet kappaleet järjestykseen ja luetaan ääneen, miten kappaleet toimivat tässä järjestyksessä. Kuulostiko hyvältä? Vaikka vastaus olisikin kyllä, kokeile vaihtaa kappaleiden järjestystä hieman. Näin harjoittelet myös kappaleiden editoimista, sekä saatatkin myös (omaksi yllätykseksesi) löytää paremmin toimivan järjestyksen.  Ehkä aiheen alaotsikot toimivatkin paremmin tässä uudessa järjestyksessä tai ehkä onkin parempi pitää vanha järjestys. Kokeile.

 

  1. Uusi hahmotelma

Nyt meillä pitäisi olla hyvä kakkosversio esseestämme ja nyt on aika tehdä tästä hyvästä esseestä loistava essee. Lue koko esseesi tarkasti läpi ja sulje se. Paina Wordin ruksia tai piilota paperisi kirjan väliin ja kirjoita esseestäsi uusi kymmenen rivin hahmotelma. Älä lunttaa mitä olet aiemmin kirjoittanut, koska nyt harjoitat omaa kykyäsi muistaa mitä olet kirjoittanut ja kun kirjoitat uutta hahmotelmaa, todennäköisesti kirjoitat aiheet paremmin, eli lyhyemmin ja yksinkertaisemmin.

Uusi hahmotelma on valmis? Nyt voit kopioida vanhasta tekstistäsi uuten hahmotelmaan kappaleita (avaa molemmat esseet vierekkäin), joilla vastaat hahmotelman kysymyksiin. Todennäköisesti huomaat, että kaikkia aiemmin kirjoittamiasi kappaleita ei enää tarvita. Saat vastattua uuden hahmotelman kysymyksiin yksinkertaisemmin ja lyhyemmin. Pidä kuitenkin silmällä, että oma alkuperäinen ajatuksesi säilyy myös tässä uudessa versiossa. Kun olet saanut täydennettyä uuden hahmotelmasi kaikki kohdat, lue esseesi läpi. Sinulla pitäisi nyt olla edessäsi paljon lyhyempi, tarkempi, yksinkertaisempi ja johdonmukaisempi essee kuin aiemmin.

 

  1. Jyvät akanoista

Toiseksi viimeinen steppi ja esseemme on melkein valmis. Nyt, niinkuin otsikkokin kertoo, erotetaan jyvät akanoista ja tarkoitan sinua kirjoittajana. Jos haluat tehdä tästä esseestä oikeasti loistavan, kuukauden essee ainesta olevan esseen. Toistat äskeisen kohdan uudestaan. Tee uusi hahmotelma. Kun koet, että uuden hahmotelman tekemisellä et saa enään parannettua yhtään omaa esseetäsi, silloin voit olla varma, että tämän parempaa esseetä ei tule olemaan. Se vaatii ponnisteluja ja en suosittele, että sitä tarvii tehdä jokaisen esseen kohdalla. Tee sitä silti välillä, et koskaan tiedä omaa potentiaaliasi, jos et kokeile. Aina voi oppia jotain uutta ja kehittyä. Mutta älä tee tästäkään ikuisuusprojektia. Oma vihjeeni on tehdä tämä vaihe vain kerran uudestaan. Palautettu essee on parempi kuin essee, jota et koskaan palauttanut.

 

10.Viittaukset ja lähdeluettelo

Viimeinen vaihe, joka pitäisi olla tehtynä kaikkissa soluesseissä. Viittaukset tai edes maininta alkuperäiseen tekijään on pakollista, koska muuten kyseessä on räikeää plagiointia. Jos et muista miten viitaukset tehdään tekstiin tai miten lähdeluettelo kirjoitetaan niin Tunilta löytyy ”kirjallisen raportoinnin ohjeistus” googlettamatta, jota kannattaa hyödyntää. Nämäkin pitää onneksi vain kerran opetella, joten hyppy syvään päätyyn opettaa uimaan!

 

 

Jälkisanat

Pakko kertoa, että en tienyt mihin oikeen hyppäsin tämän esseen kanssa. Aattelin, että hakemalla löytyisi muutama helppo ohjeistus ”kirjoita mitä tarkoitat” tyylisiä, mutta ei olisi pitänyt yllättyä mistä kaikesta on tehty syvälliset ohjeet. Tein tämän esseen halusta oppia kirjoittamaan paremmin ja toivottavasti se näkyy myös tulevissa esseissä mitä teen ja toivottavasti tästä saa kaikki muutkin hyöytä irti, jotka sitä haluavat.

Tirri kertoi aikoinaan ”Rimanalitus pajassa”, että alle 30% (en muista tarkkaa lukua anteeksi) omista töistä tulisi olla niinsanotusti täydellisyyteen tavoiteltavissa ja suosittelen tämän esseen avun hyödyntämistä niihin esseisiin, jotka koet itse menevän tuohon kategoriaan. Jokaikistä yksilöesseetä ei kannata tehdä näin syvällisesti ja hiotusti, eikä varsinkaan blogiesseitä. Voiko näitä askelia hyödyntää niihin? Tottakai. Kevennetysti. En rupea tekemään tähän loppuun enää ohjeistuste miten se onnistuisi. Joku muu voi jatkaa.

Sisällytin noin seitsemään sivuun sen mitä tämän esseepohjan alkuperäinen tekijä oli kirjoittanu 25:een sivuun, joten suosittelen lukemaan alkuperäisen (englanninkielisen) versionkin, koska siellä on paljon, paljon, kokonaisvaltaisempi ohjeistus ja paljon syvällisempää puhettakin itse kirjoittamisen prosessista.

Ja niille jotka miettivät, ei. En hyödyntänyt tätä ohjeistusta tämän esseen tekemiseen. Niin tekopyhää kuin  se onkin, niin koin hyvin nopeasti, että huijaisin itseäni jos alkaisin samantien korjaamaan omaa tekstiäni kun olen oppinut muuta. Tulen hyödyntämään ohjeistusta vastaisuudessa kyllä, mutta en käyttänyt sitä tähän esseeseen. Olisin vain hämmentänyt omaa kirjoittamisprosessiani liikaa ja teksti olisi ollut vielä huonompaa kuin se on jo nyt mahdollisesti.

 

 

Koonti

Tässä lopussa vielä lyhyempääkin lyhyempi koonti näistä kymmenestä kohdasta, jos joku haluaa suoraan vain tärkeimmät pointit lukematta minun jaaritteluani.

  1. Johdanto esseisiin ja miksi niitä kirjoittaa
    1. Yleistä puhetta esseiden kirjoittamisesta vain, joten tässä johdannon kirjoittamiseen muutamia vinkkejä.
    2. Vangitse lukijan mielenkiinto. Kerro miksi kirjoitat aiheesta. Kerro miksi aihe on sinulle tärkeä. Kerro myös vähän omasta taustastasi. Näin lukija pystyy samaistumaan sinun lähtökohtaasi.

 

  1. Tekstin merkittävyyden tasot
    1. Viisi karkeata tasoa tekstissä. Tasot yhdestä kolmeen kuvastavat sanojen, lauseiden ja kappaleiden merkitystä. Valitse oikeat sanat ja sijoita ne lauseisiin niille merkittäviin kohtiin. Kappaleiden kokonaisuus ja koko, tee niistä lukijalle mieluisia lukea ja älä sisällytä niihin turhaa tietoa. Neljäs taso kuvaa kappaleiden järjestystä, ovatko ne loogisesti itse tekstissä? Onko punainen lanka helposti seurattavissa vai joutuuko lukija palaamaan takaisin ymmärtääkseen mitä on lukenut. Viides taso kuvaa esseetä kokonaisuudessa. Loistavat sanavalinnat, lausejärjestykset ja kappale sijoituksen sisältävä essee voi silti epäonnistua, jos se ei ole kiinnostava ja merkityksellinen. Varmista, että teksti on omaperäistä ja luovaa.

 

  1. Aihe ja lukulista
    1. Ennen kuin kirjoitat, kirjaa ylös aiheet mistä haluat puhua, mutta jos et tiedä mistä haluat puhua niin kirjaa ylös mitä voisit lukea. Lukemalla löydät sinulle mielenkiintoisia puheenaiheita.

 

  1. Hiekkalaatikon reunat
    1. Luo esseellesi hahmotelma missä järjestyksessä haluat aiheista keskustella. Nämä hahmotelmat myös rajaavat aihettasi niin, että punainen lankasi on selkeästi pisteen A ja B välillä. Hahmotelmaan luo itsellesi kysymyksiä mihin etsit vastauksia, kuten ”Mitä on pelko?, Kun koemme pelkoa, mitä meissä tapahtuu fysiologisesti?”

 

  1. Kappaleet
    1. Kirjoittamisen aika. Kirjoita yhdestä hahmotelman kohdasta noin parin kappaleen verran tekstiä (noin 20 lausetta). Älä mieti vielä turhaan sana ja lause valintojasi. Kirjoita mitä on mielessäsi ja pyri kirjoittamaan noin 25% enemmän tekstiä kuin koet tarpeelliseksi.

 

  1. Lauseiden editointi ja uudelleen järjestely kappaleissa
    1. Ensimmäinen versio esseestä on valmis. Nyt avaa kappaleiden lauseet erikseen auki ja kirjoita jokaisesta lauseesta uusi versio. Pyri tuomaan lauseen ajatus esille vähemmällä tekstimäärällä kuin aiemmin. Kun olet tämän tehny kaikista lauseista, vertaile niitä alkuperäisiin lauseisiin. Valitse ne jotka ovat sinusta parempia ja enemmän kuvaavampia ja korvaa aiempi kappaleesi tällä uudella kappaleella.

 

  1. Kappaleiden uudelleen järjestely
    1. Tekstisi on nyt täynnä editoituja kappaleita, joten nyt lue ne itsellesi ääneen ja mieti kuulostiko se hyvältä. Kokeile vaihtaa kappale järjestyksiä, onko teksti helpommin ymmärrettävissä? Kokeile mikä järjestys kuulostaa parhaimmalta ja ennen kaikkea loogisimmalta lukijalle seurata.

 

  1. Hiekkalaation uudet reunat
    1. Nyt toinen versio esseestä on valmis. Sulje tiedostosi ja ilman että lunttaat, kirjoita siitä uusi kymmenen rivin hahmotelma. Nyt vastaa tähän uuteen kymmenen rivin hahmotelmaan kopioimalla kappaleita toisesta versiostasi. Saatat huomata, että osa kappaleista on turhia tähän uuteen hahmotelmaan, mutta esseen merkityksellisyys säilyy.
  2. Jyvät akanoista
    1. Toistetaan aiempi kohta uudestaa. Uusi hahmotelma uusine kysymyksineen. Kun et pysty enää vähentämään kappaleiden määrää tiedät, että esseesi on niin hyvä kuin sen vain voi olla.

 

  1. Viitaukseet ja lähteet
    1. Tee teksiin viittaukset (jos tarpeen, kuten soluesseissä) ja lähde merkinnät loppuun. Et kuitenkaan halua jäädä kiinni plagioinnista ja tämän kun opettelet kerralla hyvin niin ei sitä tarvitse toistamiseen katsoa.

 

Lähteet

Dweck, Carol S.: Mindset – Menestymisen psykologia – Kuinka voimme toteuttaa piileviä kykyjämme? https://tiimiakatemia.com/underground/tiimivalmentajan-parhaat-kirjat/oppiminen/dweck-carol-s-mindset-menestymisen-psykologia-kuinka-voimme-toteuttaa-piilevia-kykyjamme/

Peterson J. Essay writing guide. https://docs.google.com/viewer?url=http://jordanbpeterson.com/wp-content/uploads/2018/02/Essay_Writing_Guide.docx

Huotilainen, Minna: Näin aivot oppivat https://tiimiakatemia.com/underground/tiimivalmentajan-parhaat-kirjat/oppiminen/huotilainen-minna-nain-aivot-oppivat/

Ojanen, Mikko: Otatko opiksesi? https://tiimiakatemia.com/underground/tiimivalmentajan-parhaat-kirjat/oppiminen/ojanen-mikko-otatko-opiksesi/

Roiha, Anssi & Polso, Jerker: Onnistu eriyttämisessä – Toimivan opetuksen opas, PS-kustannus 2018, suositus**, 2 pistettä, ISBN 978-952-451-817-8

Salmela-Aro, Katariina (toim.): Motivaatio ja oppiminen https://tiimiakatemia.com/underground/tiimivalmentajan-parhaat-kirjat/oppiminen/salmela-aro-motivaatio-ja-oppiminen/

General Essay Writing Tips https://www.internationalstudent.com/essay_writing/essay_tips/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close