Tampere
24 Nov, Tuesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Miten oppisin voittamaan?



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Tänä syksynä olen miettinyt paljon, kuinka voisin olla paras. Ei missään tietyssä asiassa, eikä niinkään verrattuna muihin, vaan omassa elämässä. Asiaa ajatellessa ja omaa elämääni miettiessä, havahduin siihen, etten ole koskaan osannut voittaa enkä olla missään paras. Olen aina suoriutunut kaikesta hyvin ja hoidan asiat, jotka pitää hoitaa, todella hyvin. Pyrin myös aina kun mahdollista menemään epämukavuusalueelle ja kehittämään itseäni. Siinä olenkin onnistunut. En kuitenkaan itse ole koskaan tyytyväinen, sillä koen etten ole antanut kaikkeani, vaan tehnyt sen mikä pitääkin tehdä. En siis ole ikinä antanut kaikkeani ollakseni niin hyvä kuin mahdollista, voittaakseni ja tehdäkseni parhaani. Ehkä en ole vain löytänyt intohimoani? Missä oikeasti haluaisin olla paras? Vai enkö vain uskalla antaa kaikkeani? Mitä jos en onnistukaan? Mitä sen jälkeen tapahtuisi?

 

Tästä esimerkkinä ”salibandyurani”. Olen pelannut salibandya puolet elämästäni eli koko lapsuuteni ja nuoruuteni. Olin aina ihan hyvä ja nautin pelaamisesta. Pärjäsin hyvin hyviä joukkueita vastaan, mutta huonompia vastaan pelasin heidän tasoisesti. En siis ikinä osannut tehdä parastani, ennen kuin oli pakko. Sama näkyy myös opiskelu sekä työelämässä. Opiskeluissa olen aina ollut hyvä lukematta ja yrittämättä, mutten ole ikinä edes uskaltanut yrittää olla vielä parempi. Tehtävien teko jää usein viime tippaan, mikä on hyvä tekosyy sille, ettei joudu tekemään parastaan vaan pelkästään sen minkä siinä ajassa ehtii. Työelämässä taas hoidan asiani hyvin ja teen usein enemmän ja paremmin kuin muut, mutta koen aina pystyväni tekemään vielä enemmän ja vielä paremmin.

 

Kun valitsin Aki Hintsan Voittamisen Anatomian lukulistalleni, odotin jotain suurta ja mullistavaa työkalua, siitä miten mestareita tehdään. Nyt kun mietin, niin en saanut mitään uutta tietoa, mitä en olisi tiennyt jo aiemmin. Opin kuitenkin todella paljon, sillä tieto oli uudessa muodossa ja yhteydessä sekä tarjoiltuna ymmärrettävänä teoriana. Voittamisen Anatomia oli juuri kuin minulle tähän syksyyn ja näihin pohdintoihin kirjoitettu vastaus, joka auttaa minua varmasti kehittämään itseäni. Samalla kun se inspiroi minua laittamaan koko elämäni uuteen kuntoon niin henkisellä, fyysisellä kuin sosiaalisellakin puolella se myös sytytti lisää haluani voittaa ja olla kerrankin paras jossain. Kysymys kuuluukin, uskallanko edes yrittää tehdä näitä muutoksia?

 

Hintsan teorian mukaan täydellisyyden ja perfektionismin sijaan tulisi pyrkiä kohti tasapainoa ja tarkoituksenmukaisuutta. Hyvinvointiin, elämäniloon ja energiaan tulisi panostaa, eikä enää pakkomielteisesti tavoitella täydellisyyttä. Menestymisen avaimet ja voittamisen avaimet löytyvätkin itsensä tuntemisesta ja kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Itse keskityn liikaa asioiden suorittamiseen niin kuin muut odottavat, enkä aina muista itseäni ja määränpäätäni. Entä jos alkaisinkin keskittyä itseeni ja nauttimaan tekemisestä ja onnistumisista. Useinkaan en suo itselleni onnistumisista iloitsemisia, sillä joko koen, etten halua viedä muilta mitään pois tai sitten koen, etten ole tehnyt asiaa tarpeeksi hyvin ja olisin voinut tehdä sen vielä paremmin. Tällaisissa tilanteissa vaatimattomuuteni meneekin aivan liiallisuuksiin ja alan nöyristellä.

 

Mistä kaikki sitten lähtee? Miten minusta saisi muovattua voittajan? Aki Hintsan mukaan ihan ensimmäisenä tulisikin miettiä vastaukset näihin kysymyksiin:

  • Tiedätkö, kuka olet?
  • Tiedätkö, mitä haluat?
  • Hallitsetko omaa elämääsi?

Kun sisin on selvä ja pohja menestymiselle luotu, voi lähteä tavoittelemaan suurimpia unelmiaan. Vaikka välillä epäröin näitä vastauksia, uskon tuntevani itseni jo melko hyvin. Pystyin samaistumaan jollakin tapaa Hintsaan heti kirjan alku sivuilta asti, vaikka eihän yhdessä menestyneimmistä urheilulääkäreistä ja Vegejätskinrullaaja sosionomissa juuri mitään samaa ole. Loputon halu auttaa muita ja sen kutsumuksena tunteminen sai kuitenkin tuntemaan jonkinlaista yhteyttä, sillä olen pienestä asti tuntenut muiden auttamisen olevan kutsumukseni. Ironisinta Hintsan tarinassa on, kuinka hänen elämäntyönsä oli auttaa muita menestymään ja auttaa muita välttämään burnouttia, mutta kaiken sivussa hän unohti itsensä ja sairastui itse burnouttiin. Miten voin itse välttää tuon saman kohtalon auttaessani muita? Mitä voin tehdä, etten tule unohtamaan itseäni kaiken keskellä? Olen tähän asti aina ajatellut, että kyllä minä jaksan aina, vaikka mikä tulisi vahvana ihmisenä minulla on velvollisuus myös auttaa muita. Heräsin kuitenkin todellisuuteen, että näillä elämäntavoilla ei voi jaksaa loputtomiin. Jos siis haluan auttaa jatkossakin muita, pitää muistaa Aki Hintsan sanat: et voi auttaa muita, ennen kuin voit itse hyvin.

 

Tällä hetkellä ytimen siis ollessa kunnossa minun tulisi keskittyä hyvinvoinnin kokonaisuuteen. Hyvinvoinnin Hintsa on jakanut kuuteen osa-alueeseen. Jos näistä osa-alueista jossain on ongelmia, vaikuttaa se heti negatiivisesti myös muihin osa-alueisiin. On siis pidettävä nämä kaikki tasapainossa:

  • Yleinen terveys
  • Biomekaniikka
  • Fyysinen aktiivisuus
  • Ravinto
  • Lepo
  • Henkinen energia

Kirjaa lukiessani havahduin siihen, että näin elämällä en tosiaankaan pääse sinne, minne haluaisin. Pystyn hyvin suoriutumaan joka päiväisistä askareista enkä ole ajatellut, että elämässäni tulisi juurikaan tehdä muutoksia. Hintsa sai minut kuitenkin havahtumaan ajatukseen, että entä jos heräisinkin joka aamu virkeänä eikä ylösnouseminen olisi enää työn ja tuskan takana. Entä jos olisin koko työpäivän niin tehokas, että voisin lyhentää työhön käytettyä aikaa. Entä jos aikaani riittäisi vielä enemmän perheelle, ystäville ja harrastuksille. Tällä hetkellä henkisesti koen voivani todella hyvin, mutta fyysisesti voin pelottavan huonosti. Jokapäiväinen väsymys, liikunnan unohtuminen päivittäisestä elämästä, nouseva paino, yleistyneet päänsäryt sekä toisinaan kehnot ruokailutottumukset eivät auta asiaan. On vain ajan kysymys, milloin nämä asiat vaikuttavat vakavasti yleiseen terveyteen, biomekaniikkaan sekä henkiseen hyvinvointiin.

 

Kasasinkin itselleni listan, mitä kaikkea minun tulee tehdä saadakseni elämäni tasapainoon ja päästäkseni kohti voittoa ja menestystä:

  • Nuku 8 tuntia joka yö
  • Juo vettä, paljon
  • Syö sateenkaaren kaikkia värejä päivittäin ja jätä sokeri sekä vehnä
  • Mielikuvaharjoittele: näe itsesi onnistumassa ja voittamassa
  • Nauti onnistumisista ja päästä irti ylimenevästä vaatimattomuudesta
  • Pysy nöyränä, älä nöyristele!
  • Kävele päivittäin 8000-10 000 askelta
  • Aloita jooga
  • Vietä päivittäin aikaa perheen ja ystävien kanssa
  • Tekniset laitteet pois tuntia ennen nukkumaanmenoa

 

Akatemia onkin, mitä parhain paikka lähteä kokeilemaan uusia elämäntapamuutoksia ja niiden vaikutusta arkeen ja menestymiseen. Monet täällä kamppailevat samojen asioiden parissa. Kaikkien olisikin hyvä luoda itselleen vankka pohja jo täällä olon aikana keskittymällä omaan sisimpäänsä ja hyvinvoinnin kokonaisuuteen. Tältä pohjalta olisi varmasti valmistumisen jälkeen helpompi mukautua akatemian ulkopuolisen maailman vaatimuksiin. Jää vain nähtäväksi muistanko itse edes vuoden päästä valmistuessani Hintsan teoriaa ja olenko osannut ja uskaltanut hyödyntää sitä omassa elämässäni.

Kommentit
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close