Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Miten Motivoida



Kirjoittanut: Jasmeet Saini - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Mikä asia sytyttää meidät? Onko se raha, ura, perhe, hyväntekeväisyys tai jokin muu? Yleensä se ei ole se yksi asia. Asiat mitkä sytyttävät ovat yleensä samankaltaisia. Esimerkiksi raha, ura, valta menevät aika lailla käsi kädessä. Jotta sinusta tulee hyvä          johtaja sinun pitää saada motivoitua alaisesi hyvin. Yleensä kun lähdet kokoamaan tiimin ongelmana, on se, että ihmiset ovat väärästä syystä siellä. Joka sitten suoranaisesti vaikuttaa onnistumiseen.

Simon Sinekin mukaan hyvän tiimin saa rakennettua siten että, puhutaan suoraan asioista mitä lähdetään tekemään. Siinä vaiheessa ei ole mitään väliä mikä se raha summa on minkä siitä saa korvaukseksi. Eikä silläkään ole merkitystä onko tiimissä akateemisesti lahjakkaita ihmisiä, joilla on hyvät suhteet. Hyvä esimerkki tästä on veljekset, jotka rakensivat maailman ensimmäisen lentokoneen. Kukaan ei odottanut, että he onnistuisivat siinä. Heidän tiimissä ei ollut korkeasti kouluttautuneita ihmisiä vaan ihmisiä, jotka oikeasti halusivat onnistua rakentamaan toimivan lentokoneen.

Tästä meidän tiimit voisivat oppia Proakatemialla. Lähdetään motivoimaan oikein, yleensä raha, menestys ja valta ovat huonoja motivaattoreita kun ne motivoivat tietyn aikaa. Olen itse ollut monessa paikkaa töissä ja huomaan kiinnostuksen loppuneen tietyn ajan päästä, kun motivaatio työpaikan suhteen on ollut väärä. Nyt onkin tehtävänä löytää/ luoda oikeanlainen työpaikka itselleni, jotta kiinnostus sitä kohtaan säilyisi.  Josta pääsenkin työkaluun, jota kannattaa käyttää Simon Sinekin kehittämä kultainen ympyrä.

 

KULTAINEN YMPYRÄ

On olemassa tietty kaava mitenkä inspiroivat ihmiset, yritykset viestivät ajattelevat sekä toimivat. Se kaava on juuri päinvastainen mitenkä normaalisti ihmiset ajattelevat. Kaikilla yrityksillä on päivän selvää mitä he tekevät esimekkinä tästä voisi olla dell tietokone valmistaja he valmistavat hyviä ja laadukkaita tietokoneita. He yrittivät julkaista mp3 soittimen mutta eivät onnistuneet sen myynnissä sillä kaikki näkivät sen vain tietokone firmana mutta taas applen julkaisema ipod menestyi, vaikka olikin tietokone firman tekemä tuote. Se johtui ihan siitä, että Aple aloittaa aina kertomalla miksi he ovat tehneet jonkin tuotteen.

Mitenkä tulee seuraavaksi, sekin on suurimmalla osalla hyvin hallussa he osaavat kertoa, että valmistavat laadukkaita tuotteita hyvistä materiaaleista sekä uusilla ominaisuuksilla. Silloin kun sellainen firma tekee virheen kuluttaja ostaa tuotteen tai palvelun muualta.

Yleensä yrityksillä ja ihmisillä jää kertomatta miksi? Se johtuu siitä, että se on yleensä vaikein asia kertoa. Apple aloittaa aina julkaisutialisuudessaan kertomalla miksi he ovat suunnitelleet jonkin tuotteen.

 

 

Sinun täytyy pystyä määrittelemään miksi yritys on olemassa. Eikä syyksi kelpaa esimerkiksi teemme matkapuhelimia. Hyvä syy voisi olla halumme yhdistää ihmisiä, jonka tuloksena on matkapuhelin. Nokia mainosti näin, jonka takia se oli huippuyritys. Kaikki muu tulee sen jälkeen.

Nyky ihmiselle on tosi tärkeätä tehdä töitä, jolla on merkitystä. Tällä tavalla ihmiset, jotka ajattelevat samalla tavalla kuin yrityksen miksi hakevat töihin. Jolloin sinun ei tarvitse keskittyä motivoimaan heitä vahvasti, kun he ovat jo motivoitunet valmiiksi. Tämän työkalun avulla pystyt tekemään sopivan työnhaku ilmoituksen. Silloin saat rakennettua sellaisen tiimin ympärillesi millä pystyy vallittamaan, vaikka maailman jos se on tavoitteena.

Kommentoi