Tampere
29 Mar, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Miten Google toimii?



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Välillä on pakko pysähtyä ihailemaan maailman suurimpia yrityksiä. Tässä tapauksessa Googlea. On hämmästyttävää ajatella, miten yksityinen yritys pystyy kasvamaan Googlen tavoin yhdeksi maailman suurimmaksi- ja vaikutusvaltaisemmaksi toimijaksi. Googlella on liiketoimintaa jokaisella mantereella, enemmän henkilöstöä, kuin pienessä valtiossa on kansalaisia ja enemmän liikevaihtoa kuin yli puolilla maailman valtioista on bruttokansantuote. Jos Google olisi valtio, niin se olisi bruttokansantuotteeltaan sijalla 61 (61./189.), Kuwaitin ja Marokon välissä. Jos Google olisi valtio, niin se olisi asukasluvultaan 202. (202./233.) suurin valtio maailmassa. Miten tämä kaikki on mahdollista ja ennen kaikkea, kenen ansiosta?

Googlen entinen toimitusjohtaja Eric Schmidt ja tuotepäällikkö Jonathan Rosenberg julkaisivat vuonna 2014 kirjan nimeltään How Google Works. Kirja tekee läpileikkauksen Googlen toimintaan ja antaa maistiaisen siitä, miten Google on asemansa saavuttanut.

Työntekijät

Olennainen osa Googlen toimintaa ovat uudet innovaatiot. Uudet innovaatiot tarvitsevat syntyäkseen innovatiivisia ihmisiä. Google on kehittänyt oman tapansa rekrytoida näitä innovatiivisia ja fiksuja (Smart Creative, kuten Googlella sanotaan) ihmisiä yritykseensä. Nämä smart creative -ihmiset ovatkin tärkeitä Googlen toiminnan onnistumisen kannalta.

Google rekrytoinnin Dos and Dont’s

 

  1. Palkkaa ihmisiä, jotka ovat viisaampia ja asiantuntevampia, kuin sinä. Älä palkkaa ketään, jolta et voi oppia mitään tai, joka ei voi haastaa sinua.
  2. Palkkaa ihmisiä, jotka eivät tuo lisäarvoa vain tuotteisiin, vaan myös työkulttuuriin. Älä palkkaa ihmistä, joka ei pysty kunnolla kumpaakaan edellä mainituista.
  3. Palkkaa ihmisiä, jotka saavat asioita aikaiseksi. Älä palkkaa ihmistä, joka näkee vain ongelmia.
  4. Palkkaa ihmisiä, jotka ovat innostuneita, motivoituneita ja intohimoisia. Älä palkkaa ihmisiä, jotka haluavat vain työn.
  5. Palkkaa ihmisiä, jotka inspiroivat muita ja tulevat toimeen muiden kanssa. Älä palkkaa ihmisiä, jotka työskentelevät mieluiten yksinään.
  6. Palkkaa ihmisiä, jotka ovat valmiita kasvamaan tiiminsä ja työpaikkansa mukana. Älä palkkaa ihmisiä, joilla on kapea osaaminen ja kapeat mielenkiinnon kohteet.
  7. Palkkaa ihmisiä, jotka ovat tasapainoisia ja heillä on uniikit kiinnostuksen kohteet ja taidot. Älä palkkaa ihmisiä, jotka elävät vain tehdäkseen töitä.
  8. Palkkaa ihmisiä, jotka ovat eettisiä ja osaavat kommunikoida avoimesti. Älä palkkaa ihmisiä, jotka ovat poliittisia tai manipuloivia.
  9. Palkkaa ihmisiä vain, jos he ovat juuri sitä mitä etsit. Älä tyydy vähempään.

Hienoa. Pääsit töihin Googlelle. Millainen työkulttuuri googlella sitten on? Googlella uskotaan matalaan hierarkiaan ja tiimien yhteistyön tuloksiin. Johtajat, insinöörit ja koodarit työskentelevät tiiviissä yhteistyössä samojen seinien sisällä, jossa on matala kynnys kommunikoida, haastaa ja inspiroida muita. Kuten Amazon verkkokaupan perustaja Jeff Bezoskin on todennut: ”Projektiryhmä tulee pystyä ruokkimaan kahden pitsan avulla”. Tämä tarkoittaa sitä, että tiimityöskentely googlella tapahtuu suhteellisen pienissä tiimeissä ja tiiviissä yhteistyössä eri alojen osaajien kesken.

Don’t try to inspire, try to attract inspired people.

Inspiroituneet ja itseohjautuvat ihmiset eivät vaadi johtajan inspiraatiota niin paljoa kuin toistensa. He tarvitsevat haasteita, joiden ratkomiseen paneudutaan täysillä. Työkulttuuri on se, joka Googlella inspiroi. Työkulttuuri taas pohjautuu yrityksen arvoihin, joista nämä smart creativet ammentavat motivaationsa.

Let decisions take forever, but make sure everyone’s happy when they’re made.

 

Työntekijöitä kohtaan osoitetaan suurta kunnioitusta ja heitä kohdellaan yhdenvertaisesti kaikissa päätöksentekotilanteissa. Vaikka päätöksenteko voi välillä olla hieman hitaanpuoleista, niin loppujen lopuksi yhteinen päätös saa taakseen myös koko työyhteisön tuen. Google luottaa inspiroituneiden ihmisten ja näiden smart creativien toimintaan ja päätöksentekoon, sillä he tulevat päätymään parhaimpiin mahdollisiin ratkaisuihin.

Give your employees room to be creative

Työnteko ei aina kuitenkaan maistu makealta ja se on Googlellakin tiedostettu. Luovat ihmiset vaativat tilaa luovuudelleen ja sitä he saavat myös työnantajaltaan. Googlen työntekijöillä on vapaus toteuttaa omia sivu projektejaan haluamallaan tavalla yhtenä päivänä viikossa. Tämän yhden intohimoihin perustuvan päivän tuotoksina on syntynyt esimerkiksi monelle tuttu sähköpostipalvelu Gmail. Vapaan työskentelyn lisäksi Google huolehtii työntekijöidensä terveydestä ja ravitsemisesta. Laadukkaat ruokalat tarjoavat ravinnon lisäksi paikan, jossa työntekijät voivat rennoissa tunnelmissa jakaa kiinnostuksiaan ja ideoitaan työkavereilleen. Työntekijöillä on lisäksi vapaus ottaa kantaa kaikkiin päätöksiin ja tehdä omia valintoja, joita johtaja ei välttämättä suoraan hyväksyisi, pelkäämättä rangaistuksia. Jokaiselle työntekijälle tarjotaan myös kullekin sopivia haasteita, jottei työstä tulisi puuduttavaa. Ja jos siinä ei vielä ollut tarpeeksi, niin Googlen vuotuisesta budjetista 10 % on osoitettu kokeellisiin ja mielenkiintoisiin projekteihin, huolimatta siitä tulisiko niistä ikinä kaupallista menestystä.

 

Googlen menestys ei siis ole pelkästään johdon ansiota, vaan työntekijöiden. Googlen työntekijät ovat Google. Ehkä Googlen vertaaminen valtion ei olekaan niin päätön vertaus mitä aluksi ajattelin. Fiksut ja inspiroivat ihmiset vetävät puoleensa lisää inspiroituneita ja fiksuja ihmisiä, jolla taataan suunnan pysyminen kohti menestystä

Kommentit
  • Annamari Aalto

    Avatessani esseen, luulin ensin sen käsittelevän hakukoneen algoritmeja ja muita toimintaperiaatteita. Essee siitä, kuinka Google toimii yrityksenä, oli kuitenkin huomattavasti mielenkiintoisempi. Alussa olevat faktatiedot ja vertailut siitä, minkä kokoinen Google olisi maana, antoivat hyvin perspektiiviä tämän yrityksen valtavasta koosta.
    Erityisen mielenkiintoisia olivat esille tuodut rekrytoinnin dos and don’ts. Vaikka nämä kuulostivat suhteellisen yleisiltä rekrytointiperiaatteilta, joita voisi monen muunkin yrityksen kuvitella toteuttavan, sopivat ne myös siihen mielikuvaan, joka minulla on Googlesta yrityksenä ja työnantajana. Siellä oli monia arvostettavia näkemyksiä, kuten se, että työntekijää kannustetaan toteuttamaan omia intohimon projekteja. Mielikuvat Googlesta ovat tämän esseen jälkeen entistä kirkkaammat ja tämän jälkeen tekisi mieli hakea sinne työntekijäksikin!

    23.4.2018
Post a Reply to Annamari Aalto cancel reply

Add Comment
Loading...

Vastaa käyttäjälle Annamari Aalto Peruuta vastaus

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close