Tampere
29 Mar, Friday
5° C

Proakatemian esseepankki

Mitä tarkoittaa asenne?



Kirjoittanut: Rasmus Kautto - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Mindset
Carol S. Dweck
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Suomalainen sanonta “Asenne ratkaisee” ilmenee paljon elämässä ja arjen haasteiden yhteydessä. Tätä kyseistä lausahdusta kuulee myös paljon työnantajien toimesta, haettaessa uusia tekijöitä työpaikoille. Sanonta jättää paljon tulkinnan varaa kuulijan itse mietittäväksi. Lausahduksesta kuitenkin ilmenee, että tietynlaisella hyvällä asenteella voi olla hyviä seuraamuksia. Tässä esseessä käsittelen asennetta ja sen vaikutuksia ihmisen toimintaan. Mitä asenne ylipäätään tarkoittaa? Miksi asenteen merkityksestä puhutaan? Asenne on myös tärkeä osa yhteiskunnallista keskustelua. Esimerkiksi työelämässä asenne voi vaikuttaa merkittävästi työntekijän suorituskykyyn ja motivaatioon, kun taas politiikassa ja yhteiskunnallisessa keskustelussa asenteet voivat vaikuttaa päätöksentekoon ja yhteiskunnan kehitykseen. Tässä esseessä tarkastellaan asennetta tarkemmin ja sen merkitystä yksilön elämässä ja yhteiskunnassa. Käsitellään erilaisia asenteita ja niiden vaikutuksia, sekä miten asenne voi muuttua ja kehittyä ajan myötä. 

 

Asenteen määritelmä 

Kaikki on varmasti kuullut puhuttavan “hyvästä asenteesta” tai “huonosta asenteesta”. Asenteen tarkoitus voi vaikuttaa jollekin ilmiselvältä, mutta tämä termi kuitenkin saattaa hämmentää joitakin ihmisiä. Psykologi Gema Sanchez Cuevas kirjoittaa blogissaan asenteesta seuraavasti. Asenteella on useita eri tarkoituksia, mutta siitä huolimatta meillä kaikilla on sellainen. Mistä on kyse? Sanakirja määrittelee asenteen tunteeksi tai mielipiteeksi jostakin asiasta tai henkilöstä. Se voi olla myös käyttäytymistapa, jonka tämä tunne tai mielipide aiheuttaa. Toisaalta se voidaan määritellä myös tunneperäisenä mielentilana, joka määrittelee ihmisen. Tämä mielentila kumpuaa menneisyyden kokemuksista ja muodostaa tavan, jolla reagoimme asioihin. Asenteella ei siis ole yhtä tarkkaa määritelmää. Solomon Asch määrittelee asenteita pysyvinä luonteenlaatuina, jotka muodostavat aikaisemmista kokemuksista. Luonteenlaadut ovat kognitiivisia, psyykkisiä ja käyttäytymiseen liittyviä. Asenne pitää sisällään tunne- ja järkiperäisiä tekijöitä, jotka johtavat toimintaan. Kirjoituksessaan Cueves jakaa asenteet ryhmiin tunteiden, tekojen, motivaation, ihmissuhteiden ja ärsykkeiden arvioimisen mukaan. Tunteet voivat olla positiivisia, negatiivisia tai neutraaleja. Asenne on silloin positiivinen, kun joku henkisesti hyväksyy jonkun ihmisen tai asian. Negatiivinen asenne on loogisesti päinvastainen. Tämän lisäksi täytyy huomata, että neutraali asenne tarkoittaa henkistä välinpitämättömyyttä. (Cueves G. 2019). 

Teot voivat olla reagoivia tai ennakoivia. Aloitekyky ja itsensä johtaminen kuuluu ennakoiviin asenteisiin. Passiivisuus ja mukautuvuus kuuluvat reagoiviin asenteisiin. Motivaatio liittyy tekojen tarkoitusperiin. Itsekäs asenne sisältyy tähän kategoriaan, tällöin tavoitellaan henkilökohtaista tavoitetta, sekä myös epäitsekäs asenne, jossa tavoitellaan kollektiivista tavoitetta. (Cueves G. 2019). 

 Ihmissuhteet, tämä liittyy siihen, miten olet vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa.  Esimerkiksi manipulointi, yhteistyökyky, passiivinen, aggressiivinen, itsevarma tai suvaitsevainen. Ärsykkeiden arvioinnissa on kyse siitä, miten reagoit sekä sisäisiin että ulkoisiin ärsykkeisiin. Reaktiosi on joko järki- tai tunneperäinen riippuen kummalle ihminen antaa enemmän painoarvoa. Cuevesin mukaan “hyvä asenne” tarkoittaa sitä, että pitäisi pyrkiä olemaan positiivisia, ennakoivia, epäitsekkäitä, yhteistyökykyisiä ja järkiperäisiä. Kaikilla meillä on asenteita itseämme ja maailmaa kohtaan, varmasti myös negatiivisia sellaisia. Tärkeintä on kuitenkin tavoitella tällaista luonteenlaatua. (Cueves G. 2019). 

 

Työhaastattelu ja asenteet 

Työhaastattelu on tilanne, jossa haastattelija tarkastelee hakijan luonteenlaatua, suhtautumista työhön, suhtautumista omaan osaamiseen sekä tämän suhtautumista kyseiseen yritykseen. Ainakin näin tulisi tehdä, jos haluaa varmistua hakijan sopivuudesta kyseiseen rooliin. Tutkin Duunitorin kirjoitusta, siitä mitä ei kannata sanoa työhaastattelussa. Edellä mainitussa kirjoituksessa nostetaan kahdeksan eri asiaa mitkä kannattaa jättää mainitsematta hakiessa töitä. Ensimmäinen liittyy erityisesti tilanteeseen, jossa haetaan vakituista työpaikkaa eli pitkäaikaista työntekijää. Tällaisessa tilanteessa hakijan ei kannattaisi ilmaista etsivänsä jatkuvasti uusia haasteita tai painottaa sitä, kuinka etsii jatkuvasti uusia mahdollisuuksia. Tällöin haastattelija voi aistia, hakijalla olevan sellainen asenne, jossa tämä ei ole valmis sitoutumaan rooliinsa pitkälle aikavälille. Tämä taas työnantajan näkökulmasta, voi herättää epäilyksen, siitä onko hänen palkkaamisensa ja perehdyttämisensä ajan ja vaivan arvoista. (Duunitori 2022). 

 Toinen asia mikä kannattaa jättää sanomatta, on toivoa, että työnkuva ei ole liian stressaavaa tai edellytä ylitöitä. Jos hakija ilmaisee haluavansa rennon työpaikan, se voi antaa pahimmassa tapauksessa sellaisen kuvan, että mieluiten laiskottelisit ja katselisit kissavideoita työpäivät. Kirjoituksessa kehotetaan muotoilemaan kysymyksesi niin, että se kertoo arvoistasi, ei laiskuudestasi. Tämän lisäksi kysymykset, kuten kuinka paljon minulla olisi lomaa tai kuinka pian voin saada palkankorotuksen, kannattaa jättää myöskin suosiolla pois. Työhaastattelun jälkeen on yleensä luvassa palkkaneuvottelut, ellei palkkaa ole ennalta määritelty. Ennen työhaastattelua on todella tärkeää tehdä taustatutkimusta, jotta tietää minkälaiseen yritykseen on hakemassa. Tämän vuoksi haastattelussa itsestäänselvyyksien tai kysymyksen esittäminen, kuten “mitä oikeastaan teette tässä yrityksessä?” herättää kysymyksen työnhakijan motivaatiosta oikeasti haluta kyseistä työpaikkaa. Lisäksi työhaastatteluissa lähes aina kysytään hakijalta “herääkö sinulla mitään kysyttävää?” haastattelija toivoo, että työnhakijalla on vähintään yksi kysymys työhaastattelun lopussa. Kysymysten esittäminen viestii hakijan motivaatiosta ja kiinnostuksesta tätä kyseistä työpaikkaa kohtaan. (Duunitori 2022). 

Oikotie työpaikat ovat kirjoittaneet samasta aiheesta. Mitä ei kannata sanoa työhaastattelussa. Tässä tekstissä nostetaan asenteeseen liittyviä tekijöitä. Jos hakija kertoo voivansa tehdä mitä tahansa työtehtäviä. Tämä kertoo hakijan epätoivoisesta asenteesta. Lisäksi tällöin hakija ei ainakaan vaikuta kiinnostuneelta juuri tästä avoinna olevasta roolista. Epätoivoinen käytös pistää pohtimaan, kuinka huolellisesti hakija hoitaisi uudet työtehtävänsä. Liiallinen mielistely tai yrityksen kehuminen voi taas vaikuttaa epäaidolta. Kliseiset lauseet, kuten “tämä on unelmieni työpaikka” ilman konkreettisia asioita kertomasi tueksi, on vain pelkkää sanan helinää. (työpaikat oikotie 2023). 

Hyvällä asenteella työhaastatteluun. Tällä hyvällä asenteella tarkoitetaan siis kaikkea edellä mainitun kappaleen vastakohtia. Valmistautuminen hakijan toimesta on tehty huolellisesti, hän on itsevarma ja oma-aloitteinen, koska on ottanut selvää yrityksestä. Hakija osaa kertoa vahvuutensa, muttei myöskään peittele heikkouksia. Hakija ei esitä mitään, vaan on oma itsensä. (Academicwork 2023). 

Asenteellasi on suora vaikutus siihen, miten käyttäydyt. Tämä voidaan todeta erityisesti työhaastattelu tilanteissa. Hyvän asenteen omaava henkilö menestyy todennäköisesti huomattavasti paremmin työelämässä sekä hänelle avautuu paljon enemmän mahdollisuuksia, kuin paikalleen juuttuneen asenteen omaava.  

 

 

 

Kasvumindset: 

Carol S. Dweck kertoo kirjassaan “Mindset” niin sanotusta “growth mindsetistä” eli kasvu mindset suomennettuna. Kyseessä on asenne/mielentila, johon uskovan ihmisen elämä on jatkuvasti muutoksessa sekä he kehittyvät jatkuvasti, oppimalla uusia taitoja ja aktiivisesti kehittyen myös ihmissuhdetaidoissa. Kasvu mindsetilla varustettu ihminen uskoo pystyvänsä oppimaan minkä tahansa taidon, jos hän tekee tarpeeksi kovasti töitä tämä eteen. (Dweck. C. 2019). 

Kirjassa kerrotaan myös Fixed mindset tyyppisestä asenteesta/ajattelutavasta eli muuttumattomuuden mindsetistä. Fixed mindset ajattelumallia omaavat ihmiset uskovat, että he ovat syntyneet tietyillä ominaisuuksilla ja lahjakkuuksilla varustettuina. He eivät usko, että voivat muuttaa osaamistaan merkittävästi. Tämä ajatusmalli, johtaa myös seuraavanlaisiin tapoihin toimia. Jos he epäonnistuvat jossain he hautaavat päänhiekkaan tai syyttävät toisia. He toivovat ikuisesti kestävää rakkautta heidän suhteissaan, ilman että he työstäisivät omia ihmissuhdetaitoja. Nähdessään taitavan ihmisen, esimerkiksi huippu-urheilijan tai taitavan myyjän, tällöin he ajattelevat näiden ihmisten pärjäävän talentilla niin sanotusti luonnonlahjakkuudet. (Dweck. C. 2019). 

Omaksuessasi tietyn asenteen/ajattelutavan, omaksut tietynlaisen tavan katsoa maailmaa. Voittaja mindset on sitä, että viet itsesi äärirajoille ja kokeilet uusia asioita. Pyrit kehittymään jatkuvasti. Mindset määrittää sen mihin uskot. Tämä muovaa sitä, uskotko siihen, että voit oppia, muuttua, kehittyä vai et. Se millainen mindset meillä on, määrittelee pitkälti sen, miten näemme itsemme sekä muut. Mindset muokkaa meidän uskomuksiamme siitä mitä voimme saavuttaa. Se muuttaa meidän itseluottamustamme. (Dweck. C. 2019). 

 

Asenteen merkitys myynnissä 

Myyntitaitoja ja tekniikoita voi kehittää aina lisää, mutta mikä erottaa erinomaisen myyjän kohtalaisesta myyjästä, on asenne. Hyvä asenne on tuotteliaan myyjän tärkein ominaisuus. Henri Hellsten kertoo omakohtaisesta kokemuksestaan myyntityössä. Hän kertoo tekijöistä, jotka ovat vaikuttaneet työhön motivoitumiseen ja sitä kautta tulokseen. Hän luettelee keskeisimmät tekijät, kuinka välttää pahimmat sudenkuopat. Monesti myyntityössä pelko huonosta tuloksesta lamauttaa kokeneemmankin myyjän. Tämä epäonnistumisen pelko voi tehdä puhelimeen tarttumisesta hyvin haastavaa. Jos itseluottamus on hukassa, kuuluu sen puute myös äänessä ja. Luo myös soiton vastaanottajalle epämukavan olon. Myyjillä on kaikilla joskus tilanteita, jossa kauppaa ei tule ja asetettu tavoite kolkuttaa takaraivossa. Myyjän tulee kuitenkin tehdä ostamisesta mahdollisimman helppoa eikä päinvastoin. Tällaisissa tilanteissa, jossa kauppa käy huonosti, alkaa myyjä usein keksiä itselleen tekosyitä, miksi kauppaa ei tule. Klassinen esimerkki on, että liidilista on huono, Hellsten kertoo. Hän myös korostaa, että vaikeista päivistä oppii kaikista eniten, joten ne tulisi mieltää oppimisen kautta. Epäonnistumisen pelon voi selättää uskomalla itseensä ja omiin kykyihin myyjänä. Tällaisissa tilanteissa tulisi muistella hyviä suorituksia ja onnistumisia, joilla saa valettua lisää itseluottamusta. Jos myyntipuhelut sakkaa tai myynti ei suju toivotulla tavalla, pitää vain muistaa keskittyä tekemään pieniä asioita oikein. Hyvät suorituksen rakentuu tämän pohjalta ja onnistumisia alkaa taas syntyä. (Hellsten. H. 2018). 

Menestyvän myyjän ominaisuuksia ovat motivaatio tehdä tulosta ja niin sanottu “kaupannälkä”. Nämä ominaisuudet omaava myyjä näkee vaikeissakin tapauksissa kaupan mahdollisuuksia, kun taas huonon asenteen omaava myyjä näkee vain ei-vastauksia, Hellsten kertoo. Hyvän myyjän tulee olla tietyllä tavalla myös ahne sekä usein myös ahkerin myyjä on kaikista parasta tulosta tekevä. Huippumyyjät eivät ole hänen mukaansa välttämättä myynnillisesti taitavampia, mutta he tekevät eron asiakaskontaktien määrässä. Huippumyyjä näkee ratkaisuja siellä, missä muut näkevät ongelmia. (Hellsten. H. 2018). 

Motivoitunut ryhmä vaikuttaa positiivisesti omaan asenteeseen. Tämän takia ryhmäpaineella ja terveellä kilpailulla on merkitystä myynnissä. Kilpailu toisten myyjien kanssa puskee jokaisen suoritusta seuraavalle tasolle. (Hellsten. H. 2018). 

Asiakkaan mielipide on aina hyvä ottaa huomioon, mutta sitä ei tule myötäillä. Myytävän tuotteen tai palvelun laatuun tulee luottaa ja uskoa, vaikka asiakas ei ensisilmäyksellä sitä ostaisikaan. Terveellä itseluottamuksella varustetun myyjän tulee myös perustella, miksi asiakas ei välttämättä ole oikeassa. Asenne on kuitenkin hyvän myyjän ratkaisevin ominaisuus. Vahva usko omaan tekemiseen on myyntityön perusta. Anteeksipyytelevä asenne ei palvele ketään. (Hellsten. H. 2018). 

 

 

Hatsolo innosti ihmisiä puheessaan Tampere Business Festivaaleilla nostattamalla yleisöä kysymällä “kuka on paras!?” ja yleisön piti vastata kovaan ääneen “Minä olen paras!” tätä toistettiin useita kertoja, kunnes kaikki yleisöstä huusivat “Minä olen paras!”. Tämä toimii alitajuntaisesti itsevarmuuden nostattamiseksi ja luo sanottajalleen positiivista energiaa. Hatsolo kertoi, kuinka hän teki tätä samaa harjoitusta hänen valmentamilleen tanssiryhmille. Tanssiryhmissä oli lapsia, jotka olivat epävarmoja itsestään ensimmäisillä kerroilla. Kuukausien jälkeen, kun harjoitusta oli toistettu joka treeneissä lapsista, alkoi muodostua itsevarmoja sekä heidän tanssitaitonsa kehittyivät huomattavasti. Vuoden jälkeen yksi lapsista, joka oli ensimmäisissä treeneissä pissannut housuihinsa, oli muuttunut täysin epävarmasta ja ujosta pojasta, lupaavaksi hiphoppariksi. Tämä poika toi Hatsololle kauden lopuksi Spiderman kortin, jonka kääntöpuolella luki “Sankarini”. Puheen lopuksi Hatsolo sanoi, että “Siinä kohtaa olette tehneet jotain oikein, kun teille annetaan Spiderman kortti, jossa lukee sankarini.” (Hatsolo 2023). 

 

Tiivistelmä 

Asenteesta puhutaan paljon, mutta monelle sen merkitys ei ole täysin selvää. Virallinen määritelmä asenteelle on tunne tai mielipide jostakin asiasta tai ihmisestä. Syvällisempi määritelmä on käyttäytymistapa, jonka tämä tunne tai mielipide aiheuttaa. Tämä kumpuaa menneisyyden kokemuksista ja muodostaa tavan, jolla reagoimme asioihin. Asenne pitää sisällään tunne- ja järkiperäisiä tekijöitä, jotka johtavat toimintaan. Nämä tunteet voivat olla positiivisia, negatiivisia tai neutraaleja. Myös neutraali asenne on alitajuntainen päätös, jolla on vaikutuksia. Asenteen vaikutus tulee esille jatkuvasti arjessa. Erityisesti tilanteet, kuten työhaastattelu on paikka, jossa asenteesi määrittelee pitkälti, saatko hakemasi roolin, vai etkö. Myyntityössä asenne määrittelee, sen millaista tulosta teet myyjänä sekä se erottaa huippu myyjät kohtalaista tulosta tekevistä. Vahva usko omaan tekemiseen on myyntityön perusta. Anteeksipyytelevä asenne ei palvele ketään. Asennetta voi muuttaa, se tapahtuu tiedostamalla omat asenteet sekä tilanteet, joissa nämä nousevat esille. Tämän jälkeen tulee pohtia, onko kyseessä negatiivinen vai positiivinen asenne sekä miettiä millaisia vaikutuksia, sillä on omaan toimintaan. Jos kyseessä on negatiivinen asenne voi sitä muuttaa, kun tiedostaa sen olevan haitallinen. 

 

 

Carol S. Dweck. Mindset. 2019. 

Duunitori. 8 asiaa, joita ei kannata sanoa työhaastattelussa. Julkaistu 5.9.2022.   https://duunitori.fi/tyoelama/mita-ei-kannata-sanoa-tyohaastattelun-aikana  

Työpaikat oikotie. Älä sano ainakaan näitä asioita työhaastattelussa. Julkaistu 4.1.2023.  https://tyopaikat.oikotie.fi/vinkit-tyonhakuun/artikkelit/ala-sano-ainakaan-naita-asioita-tyohaastattelussa  

Academicwork. Työhaastatteluun valmistautuminen. Nd.  https://www.academicwork.fi/blogi/tyonhaku/kuinka-valmistautua-tyohaastatteluun  

Hatsolo. Puhujan esiintyminen. Tampere Business Festival. 2023 

 

Gema Sánchez Cuevas. Mitä “asenteella” oikeastaan tarkoitetaan?. Julkaistu 8.3.2019. Blogi. https://mielenihmeet.fi/mita-asenteella-oikeastaan-tarkoitetaan/  

 

Henri Hellsten. Dista. Myyjän asenne näkyy viivan alla. Julkaistu 4.10.2018. Blogi.  https://www.dista.fi/blogi/myyjan-asenne-nakyy-viivan-alla  

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close