Tampere
23 Apr, Tuesday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Mitä piilottelet Paola Suhonen



Kirjoittanut: Ella Heineman - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Vuosi sitten suomalaisen designmerkin Ivana Helsingin perustaja Paola Suhonen kohautti kommentillaan sosiaalisesta mediasta. “– Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoo.” (Yle, 2022) Suhosen kommenteista päätellen sosiaalisen median vaikuttajien kanssa tehnyt yhteistyöt eivät olleet tuottaneet haluttua tulosta, josta Suhonen on muodostanut oman mielipiteensä nykypäivän vaikuttavimmasta markkinointitavasta eli vaikuttajamarkkinoinnista. Näin vuosi jälkikäteen arvioisin, että tässä tilanteessa Suhoselta on puuttunut pelisilmä, sillä tämän kohun jälkeen en ole kuullut kenenkään puhuvan brändistä neutraaliin tai positiiviseen sävyyn.

Ivana Helsinki ei ole ollut ennen tätä kohua minulle tuttu brändi, mutta kohun jälkeen olen pannut merkille muutamia asioita, joita ajattellin sunnuntai-iltani huviksi tänne kirjoitella.

Case 1. Relove. Relove on elämyksellinen kirpputori joka täällä Tampereella seisoo Stockmannin oman entisen kahvilan kohdalla kolmannessa kerroksessa. Relovessa vieraillessani huomasin useampia kokonaisia rekkejä täynnä Ivana Helsingin käyttämättömiä eli hintalapullisia mekkoja. Nähdäkseni muut rekit sillä kertaa olivat täytetty eri merkkien eri kokoisilla eri kuntoisilla vaatteilla. Mistä nämä vaatteet ovat tulleet?

Case 2. Emmy. Emmy on verkossa toimiva käytettyjen vaatteiden verkkokauppa. Sivustolta saa vaikutelman, että siellä myynnissä olevat vaatteet ovat jonkun käyttämiä tai ainakin jonkun omistamia. Googlen kautta sivustolla pääsee myös alasivulle “https://store.emmy.fi/ivanahelsinki” johon on eriteltynä kaikki sen merkin vaatteet. Sivustolta löytyy useamman mallin mekkoa samassa värissä ja samassa koossa monena kappaleena. Mistä nämä vaatteet ovat tulleet?

Case 3. Mjuk. Mjuk on verkossa pääasiassa käytettyjä huonekaluja ja sisustusesineitä myyvä verkkokauppa. Mjuk ennakkomarkkinoi ja markkinoi uutta sivulle tulevaa mallistoa sanoin “Mjuk x Finarte”. Finarte on suomalainen designmattoja valmistava yritys. Iso osa dropissa kauppaan ilmestyneistä matoista oli kuitenkin Ivana Helsingin suunnittelemia, vaikka Mjuk ei mainostanut tätä Ivana Helsingin kuosisten mattojen yhteistyönä. Yhteys Ivana Helsinkiin selviää vain tuotekuvien viimeisistä kuvista, joissa maton pohjassa olevat tarrat kertovat suunnittelijasta.

Miksi joka tuutista tulee Ivana Helsinkiä vaikka kukaan ei pyytänyt?
Miksi Ivana Helsingin tuotteita myydään pois vaihtoehtoisia reittejä pitkin?

Lähteet: Ivana Helsinki lähtee somesta, koska haluaa olla aidosti läsnä – tutkija pitää päätöstä yllättävänä ja uskoo sen vaikuttavan näkyvyyteen. Lehtiartikkeli. Yle. TIINA FORSBERG, HANNA HANHINEN 23.3.2022 21:41. Päivitetty 24.3.2022 17:09. Luettu 2.4.2023. https://yle.fi/a/3-12372394

Kommentoi