Tampere
28 Mar, Thursday
7° C

Proakatemian esseepankki

Mitä on E-urheilu?



Kirjoittanut: Atte Westerberg - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

E-urheilu on tällä hetkellä pinnalla ja alana kasvava. Tämän esseen tavoitteena on vastata kysymyksiin ”mitä on E-urheilu?” Ja ”onko E-urheilu urheilua? Eli jos olet aivan kassalla koko E-urheilusta ja siitä mitä se käytännössä on, niin tämä essee on sinulle. Olin itse mukana perustamassa kesällä 2020 E-urheilu alalle suuntaavaa yritystä. Itse en ollut silloin vielä edes hirveän perillä koko E-urheilusta, tai siitä missä menee E-urheilun ja perus pelaamisen raja. Nyt olen tutustunut alaan ja vastauksia löytyy enemmän.

 

Mitä on Eurheilu?

“Elektroninen urheilu (eng. esports) on tietotekniikkaa hyödyntävää kilpaurheilua. Elektronista urheilua harrastetaan niin joukkue- kuin yksilömuodossakin riippuen pelistä ja pelimuodosta. Tavallisimmat elektronisen urheilun pelit ovat tietokoneella tai konsolilla toimivia viihdepelejä, jotka jakautuvat useampaan alalajiin, eli genreen.” (Suomen elektronisen urheilun liitto, SEUL ry). Eurheilu on yleisimmin keskittynyt tietokoneella ja konsolilla pelattavien pelien ympärille. Isoimpia Eurheilu pelejä ovat mm. League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive, Fortnite ja Dota 2. Pelien nimet eivät kerro niistä yhtään mitään, jos ei ole aikaisemmin kuullut tai nähnyt niitä. Pelit edustavat erilaisia tyylilajeja, suosituimmat ja suurimmat tyylilajit ovat FPS ja MOBA ”Suurimmassa osassa kilpailullisista räiskintäpeleistä pelikuva näkyy pelaajalle pelihahmon omista silmistä. Tällaisia pelejä kutsutaan First Person Shootereiksi eli FPS-peleiksi. Perusideana räiskintäpeleissä on erilaisia aseita käyttäen eliminoida vastustajia. Vastustajan eliminoimisesta saa pisteitä (frag).” (Suomen elektronisen urheilun liitto, SEUL ry). MOBA-peleissä (Multiplayer online battle arena) eli suomeksi taisteluareenamoninpeleissä kahden vastakkain pelaavan joukkueen tarkoitus on tuhota vihollisen tukikohta ja puolustaa omaa tukikohtaansa. Ottelu pelataan usein samassa kartassa, mutta joissain peleissä karttoja on useampia. Kartoissa taistellaan herruudesta ja vihollisen rakennusten tuhoamisesta tietokoneen ohjaamien joukkojen avustamina. Viiden hengen joukkueissa yksittäiset pelaajat ohjaavat kukin omaa voimakasta hahmoaan, joita kutsutaan pelistä riippuen joko nimellä hero tai champion (suomeksi sankari). Eri hahmoilla on eri ominaisuuksia, jotka määräävät niiden roolin pelissä. (Suomen elektronisen urheilun liitto, SEUL ry).

 

Onko Eurheilu urheilua?

”Elektronista urheilua voi harrastaa kuka tahansa, joka käyttää tietoteknistä pelilaitetta pelatakseen joko yksin, tarkoituksenaan kehittää itseään, tai pelatakseen toisen henkilön kanssa lähiverkossa, pelikonsolilla tai Internetin yli. Kilpapelaamisesta on kyse, kun pelaajat pelaavat toisiaan ja pelin luomaa haastetta vastaan kilpailullisessa tilanteessa. Kilpapelaamista voikin harrastaa lähes millä tahansa elektronisella pelillä, mutta ammattimainen pelaaminen on toistaiseksi keskittynyt vain muutamien, pelaajamääriltään suurten pelien ympärille. Kaikki pelaaminen ei ole e-urheilua, vaan harrastamisesta tulee urheilua siinä vaiheessa, kun aletaan kilpailla tavoitteellisesti muita vastaan.” (Suomen elektronisen urheilun liitto, SEUL ry). Virallinen määritelmä Elektronisesta urheilusta eli E-urheilusta. Pelkkä pelaaminen ei siis ole E-urheilua, vaan vasta silloin kun kilpailee toisia vastaan ja on asettanut tavoitteen omalle pelaamiselle, niin siitä tulee E-urheilua. Sama pätee ihan missä tahansa muussa urheilulajissa, esim. juoksussa. Käymällä muutaman kerran viikossa lenkillä ei ole urheilua, se on harrastamista, mutta kun asetat juoksemiselle tavoitteen ja osallistut juoksukilpailuihin, niin silloin juoksusta tulee urheilua. E-urheilu alalla toimivat yritykset joutuvat tiedottamaan E-urheilusta yhteiskunnallisella tasolla. Tällä hetkellä pelaamiseen ja E-urheiluun littyy paljon negatiivisia oletuksia tiedottomuuden vuoksi, varsinkin vanhemmilla sukupolvilla. Isot urheiluseurat eivät ole vielä laajentaneet E-urheiluun, sen riskin takia että heidän brändinsä voisi kärsiä siitä. Henkilökohtaisesti uskon, että mikä tahansa voi olla urheilua jos ihmiset vain mieltävät sen urheiluksi.

 

Lähteet

Suomen elektronisen urheilun liitto. Mitä on e-urheilu?. https://seul.fi/mita-on-e-urheilu/

Suomen elektronisen urheilun liitto. FPS, räiskintäpelit. https://seul.fi/e-urheilu/peligenret/fps-raiskintapelit/

Suomen elektronisen urheilun liitto. MOBA, areenapelit. https://seul.fi/e-urheilu/peligenret/moba-areenapelit/

Lineups. Top 10 eSports Games of 2020: Biggest Prizes & Viewership. https://www.lineups.com/esports/top-10-esports-games/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close