Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Mitä on dropshippaus?



Kirjoittanut: Julius Honkanen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Dropshipping eli suoratoimitus on malli, jossa tilattu tuote lähetetään suoraan valmistajan tai tukkurin varastosta asiakkaalle niin, ettei se käy missään välissä tuotteen myyjällä. Dropshipping on ollut viimevuosina kasvava trendi sillä se mahdollistaa jokaisen avaamaan oman verkkokaupan ilman, että tarvitsee olla omaa varastoa tai että tuote tarvitsee ostaa ensin sisään. Tämä tarkoittaa siis sitä, ettei aloituskustannuksia juurikaan tarvitse olla. Mitä enemmän kuitenkin on valmis sijoittamaan bisneksen käynnistämiseen sitä todennäköisemmin sen saa rullaamaan. Dropshippaus on todella helppo tapa aloittaa verkkokauppiaan ura.

Hyödyt

Kattava tuotevalikoima

Dropshippaus mahdollistaa kattavan tuotevalikoiman ylläpitämisen, koska jokaista valikoimassa olevaa tuotetta ei ole tarvetta tilata varastoon. Valikoima ei siis jää ainakaan tilanpuutteen vuoksi kapeaksi. Se mahdollistaa myös helposti uusien tuotteiden kokeilun. Tuote lisätään verkkokauppaan ja jos todetaan että menekki on huonoa sen saa poistettua sieltä helposti. Lisäksi suurten tai asiakkaan toiveiden mukaan tehtyjen tuotteiden myyminen on helpompaa dropshipping mallilla.

 

Skaalattavuus

’’Dropshipping mahdollistaa verkkokaupan skaalaamisen helposti, koska omia toimitiloja ei ole välttämättä lainkaan tarpeen kasvattaa. Toki on aina mahdollista, ettei nykyinen tuotteen valmistaja pysty valmistamaan isompia määriä, mutta siinä tilanteessa voidaan myös harkita uusien valmistajien etsimistä.’’ (Huttunen, K. 2020)

 

Edullinen tapa aloittaa

Dropshippaus on todella edullinen tapa pystyttää verkkokauppa. Varastotilojen vuokrat ovat kalliita sekä tuotteiden sisäänosto on iso riski, mikäli niitä ei saada myytyä eteenpäin. Kun tuotteet menevät asiakkaalle suoraan valmistajan varastosta ei myyjän tarvitse sitoa pääomaa omiin tiloihin. Tämä mahdollistaa verkkokaupan aloittamisen pienemmällä pääomalla ja sitä kautta myös pienemmällä riskillä.

 

Haitat

Toimitusajat ja palautukset

’’Dropshipping toiminta on helppoa, mutta kuten kaikkeen liiketoimintaan, liittyy siihenkin omat riskinsä. Tuotteiden toimitusajat voivat pahimmillaan olla todella pitkiä. 1–2 viikon toimitusaika on vielä siedettävä, mutta yli kuukauden toimitusajalla on vaikeaa tehdä kauppaa verkossa. Toimitusaika on myös syytä ilmoittaa selvästi tarvittaessa tuotekohtaisesti verkkokaupassa. tällä ehkäistään asiakaspalveluun tulevien kysymysten tulva.’’ (Tolonen, T. 2018) On totta, että pitkät toimitusajat ovat suuri ongelma verkkokauppaliiketoiminnassa. Olen itsekin joutunut odottamaan useamman kuukauden tuotetta, jonka tilasin Shopifyn alustalla toimivasta dropshipping verkkokaupasta. Sain tuotteeni perille mutta sivustosta jäi minulle todella huono kuva enkä ole tilannut sieltä enää uudestaan.

Verkkokauppias on EU:n sisällä velvollinen tarjoamaan vähintään 14 vuorokauden vaihto- ja palautusoikeuden tuotteille. Mikäli vaihto tai palautus ei onnistu voi olla mahdollista, että verkkokauppias joutuu ottamaan itse palautettavat tuotteet vastaan ja järjestämään niille varastotilaa. (Huttunen, K. 2020)

 

Laadunvalvonta

Laadunvalvonta voi olla haastavaa sillä kauppias ei välttämättä näe tuotteita laisinkaan itse. Ennen tuotteen lisäämistä verkkokauppaan on suositeltavaa tilata näytekappaleita tuotteista, mutta on mahdotonta seurata sitä millaisia tuotteita asiakkaalle loppujen lopuksi menee. Kauppiaan suositellaan kuitenkin ajoittain tilaamaan sampleja myös itselleen tai tutuilleen, jota kautta on mahdollista tarkastella tuotteiden laatua. Olen myös lukenut tarinoita, joissa on kerrottu valmistajan sujauttaneen pakkaukseen saatekirjeen, jossa tämä mainostaa samaa tuotetta halvempaan hintaan omassa verkkokaupassaan.

 

Kilpailu

Lisääntyneen kilpailun vuoksi on vaikeaa löytää markkinaa, jossa on mahdollista tehdä voittoa. Kovan kilpailun vuoksi katteet joudutaan polkemaan alas ja näin ollen voittomarginaali jää pieneksi. Verkkokauppoja putkahtelee esiin joka päivä ja monet niistä myyvät samoja tuotteita. Ainut keino näissä tilanteissa, jolla voit erottua kilpailijoista on brändäys.

 

Lähteet

Tolonen, T. Mistä tuotteet verkkokauppaan? Tutustu drop shipping -vaihtoehtoon. Artikkeli. 2018

https://woolman.fi/blogs/blogi/mista-tuotteet-verkkokauppaan-tutustu-drop-shipping-vaihtoehtoon

Huttunen, K. Dropshipping verkkokaupassa. Artikkeli. 2020

https://www.zoner.fi/verkkokaupan-perustaminen/dropshipping/

Kommentoi