Tampere
16 Jan, Saturday
-11° C

Proakatemian esseepankki

Mistä energiaa?



Kirjoittanut: Emilia Kovanen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Voi kuinka rakastan sitä, kun elämässä kaikki tuntuu sujuvan, hyvä flow virtaa ja mahtavia asioita tapahtuu! Kun hyväksyy itsessään sen sisäisen hehkun ja tuntuu, että vedät positiivisia asioita puoleesi. Tiedäthän sen? Uskon myös siihen, että kaikki mitä tapahtuu, on tarkoitettu tapahtuvan. Opimme jokaisesta elämämme tapahtumasta, kokemuksesta ja tunteesta. Emme voi kieltää tai vältellä negatiivisia asioita elämässämme. Välillä menee paremmin, välillä väsyttää, toisinaan ahdistaa ja joskus kaikki on yhtä hymyä. Tämä on täysin normaalia, mutta kuinka voimme välttää totaalisen ääripäästä toiseen kulkemisen? Kuinka voimme hyväksyä sen, että aina ei voi tai tarvitse vääntää pitkää päivää? Kuinka osaamme kuunnella tuota energiaa lempeydellä, tai kuinka osaamme hyödyntää sitä? Ja nimenomaan ymmärtää myös sen, että ympäristön ei tarvitse vaikuttaa meihin, vaan me vaikutamme ympäristöömme.

Sain tällä viikolla konkretiaa erittäin inspiroivan hyvinvointivalmentajan Antti Leponiemen ryhmävalmennuksesta, jonka tavoitteena oli selkeys, kirkkaus ja tietoisuus. Kirjoitimme paljon asioita itsellemme ylös ja jatkoin harjoituksia itsenäisesti vielä valmennuksen jälkeen. Ja onhan tasapainon opettelu aina läsnä arjessa. Antti Leponiemi kiteytti asian kolmeen keskukseen: mieleen, kehoon ja sydämeen. Jokaisen keskuksen kohdalla tarkastelimme latautumista ja aktivointia. Ne molemmat antavat energiaa. Kysymys kuuluu, mitä sinä kaipaat?

 

Kolme keskusta:
Mieli on egomme, mielessä tapahtuu ajattelu. Käsittelemme saavutuksia, tulevaa ja mennyttä, suhteita, omistajuutta ja reflektointia. Sitä voi olla joko liikaa tai liian vähän. Mielen voi pysäyttää istumalla hiljaa, meditoimalla ja luomalla yhteyttä itseen. Minulle parhaiten toimivat hiljainen metsä ja jäinen avanto. Mieltä puolestaan voi aktivoida monilla virikkeillä, tämän huomaa heti esimerkiksi älylaitteiden liiallisesta käytöstä. Motivaatio, onnistumiset, palautteet, tavoitteet ja tehokkuus ovat suuressa osassa aktivointia. Kun saamme positiivista palautetta, niin teemme enemmän. Mistä sinä voisit saada rakentavaa ja positiivista palautetta?

Sydän kuvaa merkityksellisyyttä ja yhteyttä itseen ja muihin.
Sydäntä voi ladata luomalla yhteyttä muihin ja itseensä. Esimerkiksi pohtimalla ja meditoimalla aiheita kuten: miltä minusta tuntuu, kuka minä oikeasti olen ja mitä minä haluan. Mikä inspiroi ja työntää sinua eteenpäin? Sydäntä aktivoivia tekijöitä ovat erilaiset asiat, joihin koemme paloa ja suurta halua tehdä. Ne inspiroivat, ovat intohimon kohteita ja nautimme niiden tekemisestä. Mitä sinun sydämesi sanoo?

Kehon lepäämiseen liittyy vahvasti parasympaattinen hermosto. Vaikka makaisimme tekemättä mitään, saattavat ajatuksemme silti vilistä ja kroppa käydä ylikierroksilla. Kaikista yksinkertaisin tapa aktivoida parasympaattista hermostoa ovat erilaiset hengitysharjoitukset. Yksinkertaisin tapa on omaan hengitykseen keskittyminen, nenällä sisään hengittäminen vatsan pohjaan asti, ja uloshengitys suun kautta. Liiallinen stressi ja jatkuva tekeminen ovat kytköksissä sympaattiseen hermostoon, tätä on helppo luonnehtia juokse tai pakene – reaktiolla ja se voi jäädä päälle arjen sykkeessä, jos ei osaa pysähtyä. Kehon aktivoiminen tarkoittaa ravintoa, valoa, liikettä ja adrenaliinia. Näillä voimme buustata ja sytyttää kehoamme. Mitkä asiat tuovat sinulle energiaa kehoon?

Seuraavat kysymykset auttavat sinua vastausten löytämisessä:
-Minkä osa-alueen palautumiseen tai aktivointiin sinun pitäisi kiinnittää huomiota?
-Jos kaikki olisi tasapainossa, niin miltä se näyttäisi, millainen olisit?
-Jos et palaudu tarpeeksi, miten se näyttäytyy elämässäsi?
-Jos teet liian vähän etkä saa aikaiseksi, miten se näyttäytyy elämässäsi?

Muutoksen aika
Toisinaan on haastavaa etsiä ja tutkia omia rajoja. Mieli saattaa vääntää ja yrittää luistaa asiasta, mikä pitäisi olla jo tehtynä. Ihania ovat myös flow-tilat, kun työskentely sujuu mallikkaasti, eikä sitä millään haluaisi lopettaa. Oman tasapainon parantamiseksi olen aktivoinut jokaista kolmea osaa. Olen liikkunut enemmän, luonut uusia yhteyksiä sekä alkanut tekemään töitä pienempien tavoitteiden kanssa. Kaikki tämä on toiminut ja nostattanut energiaani. Korona-epidemian aikana olen asunut vanhempieni luona ja yllättynyt siitä, kuinka hyvin yhteiselomme on sujunut ja kuinka olenkaan janonnut tiiviimpää yhteyttä muihin.

Pitkää päivää painavat tuloksentekijät
Yrittäjän elämän kuvitellaan monesti olevan hektistä, tuottoisaa ja haastavaa. On yliyrittämistä, luullaan että jaksetaan ja jaksetaan. Liikunnan tärkeyttä tai omia rutiineja ei saisi koskaan unohtaa. Sanotaan että yrittäjä pistää kaiken muun itsensä edelle. Minua ei hetkauta ollenkaan liian kiireinen tai hektinen työelämä. Tiedostan kyllä, että välillä tulee pidempiä päiviä ja aikoja, kun pusketaan satasella läpi, vaikka työskentelisi rakkaimman intohimonsa parissa. Minusta on ihanaa ja olen siitä todella kiitollinen, että pidän hyvinvoinnistani huolta. Ehkä tietty olettamus yrittäjyydestä ja tekemisen määrästä on estänyt minua, sekä hillinnyt menoani. Siksi nyt aktivoin mieltäni ja tekemisen tasoani todella paljon, yhdistäen ne hyvinvoinnin kanssa. Eikö juuri se ole nykypäivän yrittäjyyttä?

 

Antti Leponiemi, ryhmävalmennus 31.3.2020

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close