Tampere
26 Jan, Tuesday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Missio ja visio



Kirjoittanut: Rasmus Piiroinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Business For Punks
James Watt
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

Korviini on kantautunut Apaja sisällä tässä vuosien varrella erilaisia asioita. Se on, ehkä ihan ymmärrettävää, sillä omaan kuuloaistin. Jokainen varmaan parin vuoden aikana kuulee kaikenlaista. Mutta päälimäisenä kuulostaisi olevan turhautuminen tekemättömyyteen. He ketkä ovat olleet johtavassa asemassa kiroavat, että Apajaa ei voi johtaa mihinkään suuntaan tai ettei kukaan ole valmis olemaan johdettavana. Vastaan sitten on ollut väitteitä siitä, kuinka johto on liian määräävää. Tai sitten ei olla väitetty ollenkaan vastaan.

 

Muistan, kun aloitettiin Proakatemialla. Silloin meille opetettiin (vai opetimmeko jopa toisillemme?) yrityksen tarvitsevan mission ja vision toimiakseen kunnolla. Tähänhän aiheeseen pyrittiin pureutumaan heti alussa monen tunnin verran, mutta kunnollista lopputulosta ei saatu. Visiotakaan ei tupannut syntyä. En taida edes muistaa, mitä vaihtoehtoja oltaisiin pyöritelty. Toki, tässä voin nostaa käden pystyyn virheenmerkiksi ja todeta, etten välttämättä muutaman kokeilukerran jälkeen enää jaksanut edes keskittyä koko aiheeseen. Tuntui turhalta jaaritella missiota ja visiota. Sehän syntyy tehdessä. Aloitetaan vaan tekemään ja katsotaan, mitä saadaan aikaan.

 

Nyt sinä, kuka olet ehkä aloittamassa omaa yritystoimintaasi ja mietit, että miksi käyttäisit aikaasi mission ja vision miettimiseen, kun voisit olla tekemässä jo liiketoimintasuunnitelmaa, kuuntele hetki. Tai siis lue, ei tämä ole podcasti. Missio ja visio on se mistä sun oman yrityksen tulisi lähteä. Varmasti nohevana yrittäjänä olet katsonut muutaman TedTalkin tai olet lukenut Simon Sinekin kirjan ”Always start with why”. Tätähän meidän Proakatemian nykyinen päävalmentajakin toisti. ”Miksi teet tätä projektia? Miten tämä hyödyttää ketään?”.

 

Kyseessä ei ole mikään turha kysymys. Missio on se asia, minkä puolesta puhut. Olet vastaanottanut tärkeän tehtävän tässä maailmassa lähtemällä yrittäjäksi. Haluat muuttaa maailmaa. Meidän missiomme Finesportsilla on luoda eurheilusta hyväksytympi harrastus ja vähentää negatiivisia normeja pelaamisen ympärillä. Se on syy, minkä takia perustimme yrityksen nimeltä Finesports Oy. Se on asia, minkä eteen teemme kaikkemme. Minkä asian eteen sinä olisit valmis painamaan pitkää päivää ja menettämään yöunesi? Mihin sä uskot? Mikä on sulle tärkeää?

 

Luin juuri BrewDogin toisen perustaja jäsenen, James Wattin, kirjoittamaa kirjaa ”Business for Punks”. Watt kertoo, kuinka BrewDog sai alkunsa, siitä, että molemmat perustajajäsenet jakoivat saman intohimon hyvään bisseen. He tahtoivat luoda maailman, jossa pienpanimo-oluita arvostetaan. Watt kuvailee hyvin BrewDogin alkua vallankumoukseksi tai heidän ristiretkeksi isoja mauttomia olut brändejä vastaan. Koen, että jokaisen yrityksen pitäisi olla omalla ristiretkellä ja oikeasti uskoa siihen asiaan, minkä puolesta he puhuvat. Eikä tämän asian tarvitse olla raha.

 

”Hetkinen, minä haluaisin rahaa, kiitos!”, saatat miettiä. Kyllä vain! Raha on tämän maailman kuningas. Ilman rahaa ristiretkesi loppuu lyhyeen, mutta rahaa pitää ajatella enemmänkin resurssina. Rahalla voit kasvattaa ristirekeäsi.

 

Olen samaa mieltä James Wattin kanssa monesta asiasta, mitä hän kertoo kirjassa. Yksi onkin usko siihen, mitä tekee. Jos et usko asiaan, mitä yrityksesi koittaa muuttaa, voit yhtä hyvin heittää koko taipaleesi roskiin. Wattin mukaan 80% startupeista epäonnistuu. Jokaiselle aloittelevalle yritykselle tulee varmasti pirun vaikeita aikoja eteen. Sellaisina aikoina voi olla, että ainut asia, mitä sinulle jää käteen on usko siihen asiaan, minkä puolesta puhut. Ja usko itseesi.

 

Jos olet nytt perustamassa putkifirmaa, voidaan lähteä miettimään, miksi perustaisit oman putkifirman. Jos tekisit sen rahan takia, mikset menisi vain töihin putkifirmaan? Pääsisit ihan paljon helpommalla, ei riskiä, ei menetettyjä yöunia ja mikä parasta, varma palkka! Mutta, näetkö jotain, mitä aiempi putkiyritys tekee väärin? Uskotko, että jokaisen putkiremonttia vailla olevan asiakkaan kuuluisi saada enemmänkin kuin putkiremontti? Tämä putkiremontti ei olisi vain normaali röörien rassaus vaan täysi hoito. Putkien hoidon lisäksi hoidettaisiin keittiön kaakeleiden kestopuhdistus, uunista raaputettaisiin palaneet muruset pois ja jääkaapin takaa imuroitaisiin pölyt. Kun asiakas tulee keittiöön putkien vaihdon jälkeen, kokisi hän keittiön aivan uutena. Sun missio olisikin helpottaa ihmisten arkea, hoitamalla asioita, joita he eivät välttämättä itse jaksa enää hoitaa.

 

Työntekijäsi eivät enää olisivat vain putkimiehiä. He eivät herää aamu kuudelta, koska on pakko. He heräävät koska tietävät kuinka kiitollinen hän itse olisi ollut, jos joku olisi tehnyt saman hänelle. Kuten varmaan arvaatkin, en tiedä mitään mitä putkimiehet oikeasti tekevät ja tämä olisi varmasti aivan järkyttävän huono putkifirma. Mutta olisiko se sitten hyvä siivousfirma? No kuitenkin konsepti olisi erilainen ja SINÄ uskoisit tämän yrityksen omistajana asiaan. Palkkaisit henkilöitä, jotka uskovat sun olevan oikeassa ja tahtovat auttaa sua tällä ristiretkelläsi.

 

Ja kas kummaa, nyt sun on jopa helpompi johtaa porukkaa toimimaan tavalla, millä tahdot heidän toimivan. Työntekijät sitoutuvat ja sinä osaat näyttää miten (ja miksi) näin toimitaan. Asiakkaasi huomaavat sun tarjoavan jotain, mitä muut putkifirmat eivät ole ikinä kyenneet tarjoamaan. He suosittelevat sinua eteenpäin sillä uskovat itsekkin sinun ristiretkeesi. Nyt näin jälkikäteen huonon esimerkin kirjoitettuani, mietin, miksi en vain kertonut lisää esimerkkejä BrewDogista ja heidän aatteistaan.

 

Noniin, osasinko selittää, miksi mission on tärkeä? En? Sellaista se on. Tarkoitukseni nimittäin on kertoa sinulle kokemuksestani Apajasta ja siitä kuinka mission ja vision puute vaikutti Apajaan. Ne henkilöt, ketkä ovat olleet johtotehtävissä, eivät ole kyenneet johtamaan ihmisiä, sillä ei ole ollut mitään johdettavaa. Minne me mentiin? Kukaan ei tiennyt. Me ei tehty (eikä ehkä vieläkään tehdä) asioita jotka olisivat merkityksellisiä. Ihmiset eivät usko tarpeeksi Apajan asioihin, mitä se ajaa. Käytännössä koko osuuskunnan olemassa olo ei vaikuta mihinkään. Teemme vain rahaa. Ja sitäkin vain siksi, että kattaisimme kulut.

 

Mutta oikeestihan meillä oli missio, mikä päätettiin joskus vuosi takaperin. Minähän vain unohdin tämän. Apajan erittäin hyvä missio oli ”Luoda merkityksellistä yritystoimintaa”. Ja tätähän meillä on Apajassa syntynyt. E3A (Kuplavohveleita, toimitilasijoitusta ja ties mitä siistiä!) on Apajasta syntynyt ja Finesports on Apajasta syntynyt. Onhan kaikki projektit, mitä Apajassa on tai on ollut, olleet tärkeitä ja merkityksellisiä. Jokainen on saanut niistä jotain.

 

Itse Apajan olemassa olo on oikeastaan Proakatemian ansiota/syytä. Eihän yrityksen luominen ilman, mitään missiota tai visiota (tai edes liikeideaa) ole missään määrin oikea tapa aloittaa. Jos pakotat kasan henkilöitä luomaan yrityksen, saat juuri sitä mitä koen tässä koulussa haettavan. Kaaosta. Eikä se kaaos ole välttämättä huono asia, vaan erittäin hyvä tapa saada ihmiset oivaltamaan asioita. Niin kuin mission ja vision tärkeys. En olisi ikinä itsekkään ymmärtänyt sitä, ellen olisi joutunut oikeasti lähiaikoina miettimää Apajan tilannetta. En oikeastaan joutunut miettimään, mutta se mietitytti.

 

Toki haluaisin uskoa, että Apaja löytäisi vielä pysyvän merkityksen. Proakatemian alussa puhuttiin nimittäin ”Huipputiimi kokemuksesta” ja tätähän kaikki halusivat tavoitella. Tähän ei kuitenkaan tulla pääsemään, ellemme löydä missiota ja visiota, joka yhdistää Apajan tietyn tavoitteen ympärille. Tähän vaaditaan myös toimivaa johtoa. Kyllähän entiselläkin missiolla, ”Luoda merkityksellistä yritystoimintaa”, olisi voinut johtaa. Mutta ehkei Apajan johto ollut sisäistänyt tätä kokonaan tai ehkä meiltä puuttui usko tähän. Mitä tämä oikeasti edes on?

 

Nyt on puhuttu, että Apajan missio olisi viettää ”unohtumaton ja hauska final camp”. Kiva idea, mutta siis tuohan on koulun luoma asia, jonka pitää toteutua. Ja se on varmasti unohtumaton joka tapauksessa, hauskuus on meistä itsestämme kiinni. Se on hyvä tavoite, muttei hyvä missio. Se ei ole syy ylläpitää yritystä.

 

”No mikä sun mielestäsi olisi hyvä missio Apajalle?”. Vaikea kysymys, sitä olen miettinyt paljon. Minulle on erittäin vaikeaa miettiä, mitä tahtoisin muuttaa Apajan kautta. Finesportin avulla kykenen muuttamaan sitä, minkä koen tärkeäksi tässä maailmassa. Välillä tuntuu, että Apaja on olemassa, jotta saataisiin paperit koulusta. En tahdo, asian olevan näin. Paljon on pyörinyt mielessä, että Apaja olisi jokaiselle Apajalaiselle tulevaisuudessa passiivisen tulon lähde. ”Luomme meille paremman lähtökohdan tulevaisuuteen”. Asuntosijoitus? ”Tarjoamme opiskelijoille mahdollisuuden asua oikeasti hyvin opiskelujen aikana”. Vaikea aihe. Ei siihen hetkessä synny vastausta, ei varsinkaan, jos yksin sitä miettii. Pitää jälleen istua alas koko tiimillä ja lähteä miettimään olemassaoloamme. Tällä kertaa tosin lupaan itselleni, että oikeasti keskityn ja autan meitä keksimään yhteisen tehtävän, sellaisen mikä voisi kestää koulun jälkeenkin.

 

Lähteet:

 

Watt, J. 2015, Business for Punks.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close