Tampere
23 Apr, Friday
1° C

Proakatemian esseepankki

Minuutin merkitys



Kirjoittanut: Marjut Palonen - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Minuutin merkitys

 

Minulla on aina ollut ongelmia ajanhallinnan kanssa. Koen, että minun tulisi saada enemmän aikaan. Lyhyen videon katsottuani, jäin pohtimaan kuinka yksinkertaista oman ajan hallinta on, jos siihen keskittyy, eikä anna sen ottaa valtaa. Vallan ottamisella tarkoitan sitä, että tehtävää riittää aina, ja sitä tulee jatkuvasti lisää. Jos priorisoi aikansa, se selkeyttää tavoitteensa, ajanhallinnan tulisi olla mahdollista – jopa minulle.

 

Videossa painotettiin sitä, että päivässä on 1440 minuuttia. Se on joka päivä sama, jokaiselle ihmiselle sama. Tärkeintä on ymmärtää minuutin merkitys. Käyttääkö sen siihen, että pohtii tekevänsä jotain, vai tekeekö sen asian heti. Itselle heti käyttöön menevä vinkki on lopettaa to-do listojen tekeminen, ja käyttää ainoastaan kalenteria. Kun varaa tehtävälle ajan suoraa kalenterista, sitä ei tarvitse miettiä sen jälkeen, ja kun aika on, sen toteuttaa. Tämä vaatii sitä, että opettelee arvioimaan, kuinka kauan kunkin asian tekemiseen menee. Uskoisin sen olevan sen arvoista. Tärkeää on myös priorisoida, mikä on tärkeintä jo olemassa olevan tavoitteen toteutumiseen. Tämä taas vaatii tavoitteen asettamista, sekin on sen arvoista. Eli henkilökohtaisesti aloitan siitä, että sanallistan tavoitteeni, ja pohdin välitavoitteita sitä kohti. Näin pystyn jokaisen vastaan tulevan tehtävän kohdalla miettimään, viekö tämä kohti tavoitettani. Aioin asettaa itselleni kaksi tavoitetta, yhden työelämään, ja yhden omalle hyvinvoinnilleni.

 

Meillä jokaisella on sisällä se jokin, joka toisinaan tahtoo uhata meidän onnistumistamme. Se voi olla torkuttaja, teen-sen-huomenna-tyyppi, itse-teen-kaiken-parhaiten-tyyppi, tai jotain muuta, joka häiritsee matkaamme kohti tavoitetta. Usein käytetty esimerkki on torkuttaminen aamuisin, ja sen tavan rikkominen. Yksinkertainen vinkki on, laittaa kello toiselle puolelle huonetta, jotta sinun on noustava sen sammuttamiseksi. Tätä yksinkertaista vinkkiä tulisi soveltaa muihinkin haasteisiin. Eli voisimme ennakoida kuinka selättää tulevat esteet. Esimerkiksi esseen kirjoittaminen, sovi jonkun kanssa, että kirjoitat yhtä aikaa, tai kaveri kannustaa sinua. Sovi treenit kaverin kanssa. Sovi deadline tiimisi kanssa, jolloin tuotokset käydään yhdessä läpi. Käytä ympärillä olevia ihmisiä apunasi.

 

Tee viikkosuunnitelma, joka sisältää, kuinka monta tuntia teet töitä päivässä. Kun päivän työaika täyttyy, lopeta työt ja anna loppupäivä aikaa itsellesi, omalle hyvinvoinnillesi. Huolla kehoasi, se on tärkein työkalusi. Jos keho ei ole kunnossa, työkään ei ole tuottavaa, eikä elämä kovin mielekästä. Videolla kerrottiin vinkiksi myös pitää vihkoa aina mukana, näin saat ajatukset ylös, ja voit jatkaa asiaa, johon olit keskittynyt. Vihon avulla voit palata ajatuksen juoksuun tarvittaessa myöhemmin. Se voi olla päiväkirjamainen, tai vain sanoja, ihan miten itse kokee parhaaksi. Samalla mainittiin myös se, että jos tulee mieleen tehtävä, jonka suorittamiseen menee vain alle 5minuuttia, tee se heti. Itse päätin ottaa myös tämän työkalun käyttöön, näin en jää vellomaan asioita tyylillä ”pitäisi tehdä sitä ja tätä”. Tukena keskittymiselle ja aikaansaamiselle on myös ilmoitusten mykistäminen viesteistä sekä sähköposteista. Päätä aika, jolloin luet ne, se voi olla kerran päivässä tai jopa kerran viikossa. Kunhan olet etukäteen vain päättänyt milloin teet sen, ei niin, että työskentely aina keskeytyy piippausten takia.

 

Tiimityöskentelyssä työkaluksi voisi ottaa teemapäivät. Esimerkiksi ruokalistan suunnittelulle olisi oma päivänsä. Näin tiimi saisi keskittyä yhteen samaan asiaan koko päivän. Verrattuna, että päivän aikana suoritetaan monta erilaista tehtävää, jolloin keskittyminen on hajanaista, koska sen joutuu aloittamaan aina uudestaan. Yhteen asiaan perehtyminen on tehokkaampaa, ja aivoille mieluisampaa. Kaikkea ei myöskään tarvitse tehdä itse, joten tulisi käyttää tiimin yksilöiden vahvuuksia, ja delegoida asioita vahvuuksien ja kiinnostuksen kohteiden mukaisesti.

 

Itseensä tutustuminen, itsensä kuuntelu, ovat pohja tälle kaikelle – ajanhallinnalle eli elämänhallinnalle. Tulee antaa itselleen aikaa, jotta osaa asettaa tavoitteet, ja tunnistaa omat vahvuutensa, joita käyttää. Videon vinkki on käyttää päivän ensimmäinen tunti itseensä. Kukin voi pohtia mikä se tapa on, mutta tarkoitus olisi se, ettei heti aloita töitä, tai mene istumaan bussiin heräämisen jälkeen. Ensimmäinen tunti päivästä olisi aikaa itsetutkiskelulle, omalle itselleen. Minulle henkilökohtaisesti tämä on haaste, koska kuulun ihmisiin, jotka heräävät 10min ennen kuin pitää olla bussipysäkillä. Päätin kuitenkin tarttua tähän haasteeseen. Minun tapauksessani ensimmäiseen tuntiin voisi kuulua aamupala, ulkoilu ja venyttely. Tämän tulisi lisätä energiaa ja keskittymistä päivään.

 

Homma on niin, että aina tulee lisää tekemistä. Aina. Sano kaikkeen ei, joka ei tue tavoitteitasi. Tämä ei tarkoita, että sinusta tulee kamala ihminen. Tai ainakin se olisi toivottavaa.

 

 

 

Lähde:

 

https://www.youtube.com/watch?v=-Qy2vist-XQ

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close