Tampere
20 Oct, Sunday
5° C

Proakatemian esseepankki

Minustako myyntiedustaja



Kirjoittanut: Jesse Niemi - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Proakatemian ensimmäisen puolentoista vuoden aikana olen kokeillut muutamia erilaisia myynnin projekteja, joissa olen päässyt kartuttamaan osaamiseni tasoa eri myynnin osa-alueilla. Myynti kiinnostaa minua, koska huomaan koukuttuvan tunteen sisälläni, kun teen työtä, jossa oma panokseni vaikuttaa suoraan tulokseen. Olen huomannut kehittyneeni varsinkin puhelimitse käytävissä keskusteluissa ihmisten kanssa Pitstop Tampereen vastuualueeni myötä. Vastuulleni on tämän syksyn ajan kuulunut yhteydenpito yhteistyökumppaneidemme kanssa ja olen sen myötä viettänyt paljon aikaa puhelimessa, puhuen suurimmaksi osaksi ihmisille, keitä en tunne kunnolla. Myös erilaisia ongelmanratkaisutilanteita olen puhelimitse hoitanut asiakkaiden ja kumppaneidemme kanssa. Olemme pitäneet palavereja paljon sesonkien ympärillä, joissa keskustelu- ja kuuntelutaidot ovat kehittyneet vastavuoroisemmaksi ja paremmin toista huomioivaksi.

 

Ylipäätään Proakatemian toimintaympäristö on tukenut huimasti puhetaitojeni kehitystä pelkästään dialogin käymisen ja sen harjoittelun myötä. Osaan nykyään paremmin kuunnella, mitä ”vastapuoli” sanoo ja siten muodostamaan monenkin puheenvuoron ajalta poimittujen asioiden pohjalta hyviä argumentteja. Uskon, että keskustelutaitoni on kehittynyt sille tasolle, että voisin harkita myynnin ammatin aloittamista palkitsevalla alalla.

 

Olen ollut nyt jonkin aikaa kiinnostunut vakuutusalan myynnin tehtävistä sekä kuluttaja-, että yrityspuolelle. Vakuutusalalla käytetään paljon myyntiedustajia, eli itsenäisiä, useimmiten toiminimellä toimivia myyjiä, jotka eivät ole siten suoraan vakuutusyhtiön työntekijöitä. Myyjien palkkiot pohjautuvat puhtaasti heidän tekemiinsä myynteihin siten, että minimiä tai maksimia ei ole ollenkaan. Tämä on ihannetilanne minulle.

 

Myyntiedustajien käyttö on vakuutusalan yrityksille siinä mielessä parempi tapa kuin kiinteiden myyjien palkkaaminen vakuutuksia myymään, että myynnin aiheuttamat kustannukset muuttuvat kiinteistä kuluista muuttuviksi kuluiksi. Myyntiedustajat tekevät päämiestensä kanssa sopimuksen provisioista, joiden mukaan myyjälle maksetaan palkkiota tapahtuneesta myynnistä. Provisio, eli myyjän saama palkkio myynnistä muodostaa myös myyjähenkilön edustustehtäviin liittyvät kulut, joita voivat esimerkiksi myyntitapaamisista koituvat ruokailukulut tms. Nämä kulut kuuluvat normaalissa palkkasuhteessa toimivien myyjien kohdalla yrityksen maksettavaksi. Lisäksi palkkalistoilla olevat myyjät maksavat yritykselle rahaa silloinkin, kun myyntiä ei tule. Provisiomallilla työskentelevät itsenäiset edustajat saavat ansionsa tehdyn myynnin perusteella ja tästä syystä on luonnollista, että edustajat ovat tavoitteellisempia myynnin määrien suhteen, kuin ne, jotka saavat palkkaa joka tapauksessa. (Kivimaa, 2002, 11)

 

Myyntiedustajien käyttö vakuutusalalla onkin mielestäni helpoin ja toimivin ratkaisu vakuutusalalla. Se luo myös tietynlaista vapautta myyntiedustajan töiden tekemiselle. Olenkin kiinnostunut tekemään edustajan töitä siten, että voin vuoden aikana tehdä myös projektiluontoisia töitä, kuten Pitstop Tampere renkaanvaihtoprojektia. Tämä ei luultavasti olisi mahdollista, mikäli olisin vakituisessa työsuhteessa suoraan johonkin myyjäyritykseen.

 

Luin hetki sitten erään opinnäytetyön myyntiedustajan työstä vakuutusalalla ja lukemani vahvisti ajatuksiani siitä, että työ voisi sopia minulle hyvin. Opinnäytetyössä oli ensimmäistä kertaa selvennettynä hyvinkin yksinkertaisesti myyntiedustajan työnkuva ja toiminnan perusteet. En ollut ennen kyseiseen työhön törmäämistä löytänyt minkäänlaista opasta myyntiedustajan työhön liittyen. Työ pohjautui sen kirjoittaneen henkilön omiin kokemuksiin myyntiedustajana toimimisesta, jona hän oli työn tekemisen aikaan jo hetken toiminut.

 

 

Vakuutusten myyntiedustajana toimivan henkilön työnkuva voidaan jakaa karkeasti neljään osaan: buukkaus, asiakastapaamiset, puhelinneuvottelut, valmistelut/jälkityöt. (Jesse Nieminen, Opinnäytetyö, Vakuutusedustajan perehdytysopas, 2016)

Buukkausta olen tehnyt jo akatemian aikana. Vakuutusedustajat tekevät työssään buukkaukset, eli asiakkaiden kylmäsoitot joko itse, tai käyttämällä provikalla toimivia buukkaajia. Tein LähiTapiolalle kahdelle eri edustajalle buukkaussoittoja viime syksynä ja työ sujui ihan kohtalaisesti siihen nähden, että en tiennyt lainkaan, mitä olen myymässä. Ohjeet työn tekemiselle olivat kyllä ihan kohtalaisen hyvät, mutta tietoa vakuutuksista ja vastauksia moniin asiakkaiden kyselyihin minulla ei ollut ja moni tapaamisen sopiminen jäi sen takia tekemättä.

 

Koen myös, että kun soitin jonkun toisen puolesta tietämättä vakuutuksista itse mitään, en missään nimessä päässyt käyttämään koko sanallista repertuaariani. Kun aiheesta ja sen ympäriltä tietää kaiken, on asioista vakuuttavasti puhuminen huomattavasti helpompaa. Jos aloitan työt jossain vaiheessa valmistumisen jälkeen vakuutusedustajana, tahdon että pohjatietoni alasta ja sen ympäriltä ovat timanttisen kovassa iskussa.

 

Haasteita vakuutusedustajan työssä minulle tuottaisi varmasti eniten ajanhallinta. Olen kehittynyt akatemian aikana kalenterin käytössä ja se on minulle jo paljon helpompi työkalu kuin ennen ammattikorkeakoulua. Välillä myös tuntuu siltä, että akatemialla on niin paljon asioita päällekkäin käynnissä, että se sotkee keskittymiseni ja unohtelen herkemmin asioita. Tällöin tärkeitäkin asioita voi unohtua laittaa kalenteriin. Olen huomannut, että haluaisin keskittyä johonkin yhteen tai pariin asiaan pidemmän aikaa täysillä. Tällöin myös olisi helpompaa pitää asiat kasassa, kun olisi vain yksi tai kaksi pääasiaa, joihin keskittyminen menisi.

 

Tällainen tilanne minulla voisi olla mahdollinen valmistumisen jälkeen, jos kokeilisin siipiäni vakuutusmyynnin parissa ja pyörittäisin samalla kahdesti vuodessa hyvinkin menestyksekkääksi liiketoiminnaksi jo osoittautunutta Pitstopia. Kyseisen konseptin pyörittämistä aion jatkaa myyntiurastani huolimatta, sillä siinä on suuret kasvunmahdollisuudet ja pidän myös ajoittaisesta vaihtelusta. Pitstopin pyörittäminen aina kuukauden- tai kaksi keväällä ja syksyllä voisi tuoda ansaitun ”lepohetken” ankarimmasta myynnistä. Sesonkien ajan voisin tehdä vakuutushommissa vain asiakkuuksien hallinnallisia asioita aktiivisen myynnin jäädessä hetkeksi taka-alalle.

 

Nämä ovat kuitenkin vain tämänhetkisiä ajatuksiani, joita aiheen ympäriltä lukemani asiat herättävät. Kajolla on Proakatemialla tällä hetkellä isoja asioita käynnissä, joissa myös minulla on kohtalaisen suuri rooli myyntitiimin johdossa. Mitä vain voi viimeisen vuoden aikana tapahtua ja tilaisuuksia voi tiimin kanssa sattua eteen. Pidän siis mieleni avoinna kaiken suhteen tulevaisuudesta. On kuitenkin mukavaa, että on jo joitain mahdollisia vaihtoehtoja oman uran kehittämiselle valmistumisen jälkeiselle ajalle.

 

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close