Tampere
21 May, Saturday
8° C

Proakatemian esseepankki

Minä,myyjä



Kirjoittanut: Niklas Eskelinen - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
STOP-myynti: Pysähdy myymään
Mika D. Rubanovich
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Minä, myyjä.

 

Kaikki mitä olet, on myyntiä. Mutta miten ja kuka sen kertoo milloin ja mitä myyt? On ajateltava, että ilman myyntiä, olisimme vain vailla vastauksia emmekä osaisi edetä eteenpäin.

 

Vanhan tavaran hävittäminen on raskasta. Kuvan ottaminen ja tarpeeksi mielenkiintoisen kuvaustekstin suunnittelu, ei ole aina helppoa. Lopulta kun julkaisemasi sohva ilmoitus alkaa kiinnostaa ihmisiä, joudut vakuuttelemaan, ettei revennyt istun päällinen näy, kun sen peittää uudella kankaalla. Tarjoudut kuljettamaan sohvan uuden mahdollisen ostajan kotiin, jos hän tekisi heti ostopäätöksen. Sinun isoäitisi ostama rotisko sai vihdoin uuden kodin, ja sinä ensiviikon ruokarahat.

 

Facebookin etusivulla on uusi työpaikkailmoitus. Ensiksi katsot, että ansioluettelosi on päivitetty, ja sovit haastattelu ajan. Valitset siistit vaatteet, jotka peset ja silität ensiksi. Tämän jälkeen peseydyt, käyt parturissa ja tilaat taksin. Et tahdo olla myöhässä, joten saavut työpaikan odotusaulaan tuntia ennen varsinaista haastattelu aikaa. Haastattelun aikana annat parastasi, ja yrität kaikin tavoin hurmata tulevaisuuden esimiehesi. Kaiken tämän jälkeen, kävelet kotiin ja puhelin soi. Ensiviikolla aloitat uudessa työpaikassa.

 

 

Molemmissa yllä olevissa esimerkeissä yhdistyy hyvin paljon samoja tekijöitä. Pyrkimys saada muut vakuutettua, että oma toimintasi olisi näkemisen tai kuulemisen arvoista. Tässä myynnissä on päällimmäisenä kyse. On saatava luotua asiakkaan ympärille kupla, josta on vaikea päästä pois.

 

Suurin ja ellei jopa vaikuttavin elementti STOP ajattelumallista on parantaminen. Uskalletaan olla esillä, näytetään mitä minulla on antaa. Rakennetaan pohja, joka kantaa myynnin alusta loppuun saakka niin, ettei sen avulla pysty ajautumaan harhaan. Kun olet saanut rakennettua itsellesi vankan myynnillisen pohjan, olet kyvykäs hoitamaan myyntiä ilman asiakkaan fyysistä kohtaamista. Kuten sohvan myynti esimerkissä. Panostetaan heti alussa siihen mitä ja miten halutaan myydä. Tässä tapauksessa netissä, hyvien kuvien ja tarttuvan esittelytekstin avulla. Kun peruselementit ovat kunnossa, asiakkaan kanssa asioiminen tapahtuu kivuttomammin.

 

Joskus emme voi olla niitä, jotka päättävät miten ja mitä myymme. On oltava valmis tekemään tarpeeksi kattava taustatyö, jotta myymisestä tulisi kannattavaa ja itselle mieluisampaa. Osaaminen ja ennen kaikkea opiskelu. Uuden kohteen ja alustan opettelu voi tuntua välillä raskaalta, mutta sen tuoma arvo tulevaisuudessa on sen arvoista. Kohtaa uudet haasteet avoimena, ja pidä mielessä, myynti ei muutu ainoastaan tuote.

 

Myyt sitten omaa aikaa, itseäsi uuteen työpaikkaan tai kodinkoneita, muista huolehtia työkalut kuntoon.  Nykyisessä maailman tilanteessa, meidän on pakko pyrkiä saavuttamaan asiakkaalle mahdollisimman helppo ja turvallinen ostokokemus. Myynnin vastaamisesta täytyy huolehtia niin, että jokaisella on siihen mahdollisuus. Eli kun lähdet hoitamaan myyntiä, katso että resurssit riittävät suoriutumaan myyntitilanteesta etänä, että läsnä.

 

 

Ajan myötä tehdystä työstä jäävät mieleen tunteet ja kokemukset, kuten myös jäävät ihmisetkin. Tekijöitä ja tarjontaa on paljon, joten huolehdi omasta verkostostasi äläkä päästä sitä supistumaan liian pieneksi. Myynti keskittyy hyvin paljon mielikuviin ja asiakkaan ohjaamiseen. Tulet kohtaamaan tilanteita, jossa tiedät, etteivät omat taitosi tai tietosi ole täysin riittävät hoitamaan tilannetta. Tällöin ohjaat asiakkaita ihmisille, joita tunnet, tai tiedät mistä apua on saatavilla. Sinä olet joskus se, kelle asiakkaat ohjataan. Hanki, ylläpidä ja päivitä suhteitasi.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close