Tampere
29 Nov, Sunday
0° C

Proakatemian esseepankki

Minähän myyn



Kirjoittanut: Aaron Siljander - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Myynti on aikaisemmin ollut minulle aikamoinen mysteeri ja hirviö. Akatemian aikana olen myynyt erilaisia tuotteita niin puhelimessa, LinkedInissä ja Tampereen kaduilla. En ole koskaan aikaisemmin varsinaisesti nauttinut tai edes pitänyt myynnistä, kunnes lähdin muuttamaan asennettani. Tässä esseessä tulen käsittelemään suhdettani myyntiin ja Proakatemian myyntipäiviä vuodelta 2020.

 

Proakatemian ensimmisenä vuonna olin mukana Proakatemian 20v synttäritiimissä ja minun tehtäviini kuului sponsoripakettien myynti. Kyseessä oli sisäpiirini tapahtuma, joten ulkopuolisille yrityksille näkyvyyden myyminen oli, kuten arvata saattaa, hieman vaikeaa. Kontaktoin noin sata yritystä tai yrittäjää, enkä saanut yhtään kauppaa. Siis nolla. Tiimikaverini Veli-Matti Kolari kertoi puhelinmyynnissä tapahtuvien myyntien olevan noin 5% luokkaa, eli kun soitat kaksikymmentä puhelua, saat keskimäärin yhden kaupan. Paljon siis saa myyjänä kestää neuvottelutilanteen aloittavaa sanaa, ei:tä. Aina ei tietenkää voi puhelimitse myydessä neuvotella asiakasta ostamaan tuotetta, jota hän ei halua. Onnekseni tänä vuonna kontaktoimani henkilöt olivat mukavia puhelimessa, mikä edesauttoi omaa innostustani ja motivaationi ylläpitämistä.

 

Olen nyt hieman yli vuoden opiskellut ja tehnyt digitaalista mainontaa tutustumatta myyntiin juurikaan. Usein kuulee sanottavan ”myynti ja markkinointi kulkevat käsikädessä”, mikä pitää paikkansa. Markkinoinnin tarkoitus on herättää potentiaalisissa asiakkaissa kiinnostus tuotetta tai palvelua kohtaan ja myynti iskee sen kautta maalin. Kiinnostukseni myyntiin heräsi juuri tuon Proakatemian 20v synttäreiden sponsoripakettien myynnin jälkeen tajutessani olevani aivan pihalla myynnistä, joten aloin hiljalleen tutustumaan tähän usein alhaiseksi ammattipoluksi tuomittuun mysteeriin ja sen saloihin. Kuuntelen aktiivisesti Jussi Rissasen isännöimää Myyntiradiota, olen lukenut aiheesta muutamia kirjoja ja harjoittelen myyntiä käytännössä omien yritysteni kautta erilaisissa tilanteissa. Markkinoinnin kautta kiinnostus myynnin johtamiseen on myös herännyt, tietämättä kuitenkaan mitä se sen syvemmin tarkoittaa.

 

Ennen tämän vuoden myyntipäiviä tiimissämme, Evisionissa, oli havaittavissa kiinnostuksen puutetta ja haluttomuutta osallistua myyntipäiville. Koitokseen valmistauduttiin mielestäni hyvissä ajoin, sillä pidimme muutamia pajoja, joissa kehitimme strategiaa ja tekniikoita, ennen varsinaista koitosta. Saimme vahvistuksia juuri aloittaneilta Proakatemian opiskelijoilta, joista tuli heti osa omaa tiimiämme. Muistan, kun yhdessä pajassa kysyttiin millä mielellä olen menossa myyntipäiville, vastasin etten juurikaan odota kyseistä tapahtumaa, mutta olen pakosta siellä. Juuri ennen myyntipäiviä pajassa innostukseni myyntiin puhkesi yhtäkkiä kukkaan. Tunnistan oman alitajuntani työstäneen suhdettani myyntiin jo jonkin aikaa ja sen, että voin muuttaa asennettani asioita kohtaan. Myynti kun on pitkään ollut epämukavuusaluetta, tuntematonta ja vastenmielistä, luulen tässä käyneen juuri edellä mainitsemallani tavalla. Kuulin äänen sisälläni huutavan: Minähän perkele myyn!

 

Myyntipäivät aloitimme yhdessä koko tiimillä MOW Supernovalla Ratinassa, jossa söimme yhdessä tiiminä aamupalaa ja katsoimme myyntipäivien aloitusstriimin. Olimme jakaneet jo valmiiksi pienemmät tiimit jokaiselle kolmelle tuotteelle: Herkkä Snacks, Kuntoakatemia ja Carccia. Itse kuuluin Herkkä Snacksin tiimiin ja keskityin myymään vain ja ainoastaan jälleenmyyjille. En enää muista kuinka monta puhelua soitin, mutta parhaimmillani sain 19 vastattua puhelua tunnissa. Olin ilmi liekeissä, jonka ilmeisesti näki ja kuuli minusta. Painoin aivan täysillä tuntiessani myynnin osaamisen virtaavan suonissani. Ottaen huomioon Veli-Matin antaman prosenttiluvun puhelinmyynnissä kauppoihin johtaneista myynneistä, luulen olevani aika lailla juuri tuon viiden prosentin korvilla. Usein en kuluttajana itsekään pidä puhelinmyyjistä, sillä en kaipaa heidän tuotteitaan ja kyseenomainen myynti on usein aika suoraa. Sain nyt ilokseni huomata tällä kertaa itse puhelinmyyjänä ollessani ja jälleenmyyjiä kontaktoidessani olevani varsin tervetullut, kun esittelin itseni tuotteen kehittäjänä. Loin siis itselleni alteregon, joka on osa Herkkä Snacksin tiimiä ja kas kummaa, myynti oli todella helppoa ja mielekästä ajatellessani tuotteen olevan minun.

 

Jouduin poistumaan myyntipäiviltä jo torstai-iltana, lähtiessäni vanhempieni luo lomalle Keski-Suomeen. Junaan päästyäni ja kiireen tunteen poistuttua, kyyneleet täyttivät silmäni, kun kaikki stressi ja väsymys alkoi purkautua. Huomasin olevani lähellä työuupumusta ja tämä loma tuli todella tarpeen. Perjantaina aamulla hoidin vielä muutaman kaupan maaliin saakka ennen kuin täytyi rientää muihin hommiin.

 

Tulimme Evisionina toiseksi myyntipäivien kisassa hieman yli 15 000€ myynnillä! Toinen sija tuntui todella hyvältä viime vuoden kisan jälkeen, jossa myyntimme oli noin 7 500€ luokkaa eli tuplasimme myyntimme. Koin ylpeyttä itsestäni ja tiimistäni sekä saavuttamastamme tuloksesta. Nauroin monta kertaa myyntipäivien aikana myynnin olevan niin kivaa. Haluan oppia lisää myynnistä ja kehittyä siinä, sillä se on yrittäjälle todella tärkeä työkalu.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close