Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Minä sosiaalisessa mediassa



Kirjoittanut: Henna Koivula - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Nykyään kaikki tapahtuu sosiaalisessa mediassa ja jos et siellä ole, se on melkein sama kuin sinua ei olisi olemassa. Kaikki on nykyään löydettävissä sieltä ja sitä hyödynnetään yhä enemmän työnhaussa. Monet pyytävät linkittämään omia sosiaalisen median tilejä työhakemuksiin. Eikä se ole ihme, sillä sitä kautta on todella helppo selvittää, kuka työnhakija oikeastaan onkaan.

Esseessä tarkastelen toimintaa verkossa henkilökohtaisesta näkökulmastani sekä luon itselleni linjauksia tavoitteelliseen markkinointiin. Luon itselleni sosiaalisen median strategiaa seuraaville kuukausille sekä esittelen omat tavoitteeni. Tavoitteideni avulla kerron, mihin oikeastaan haluan sosiaalisen median profiileillani pyrkiä. Tuon esille nimenomaan minun kohderyhmäni sekä kanavat, joissa haluan esiintyä ja vaikuttaa.  Tavoitteellisuus on mielestäni tärkeää, tai muuten sosiaalisen median tilit jäävät helposti päivittämättä.

 

Minä sosiaalisessa mediassa

Tällä hetkellä esiinnyn sosiaalisessa mediassa julkisena Facebookissa, Instagramissa ja LinkedInissä. Facebook on minulla todella vähäisessä käytössä ja se on minulla lähinnä sen takia, että voin kommunikoida joillekin tuttavilleni. Instagram on aina ollut minulla julkinen. Se on aina ollut minulle paikka, jossa voin jakaa hetkiä elämästäni. LinkedIn on minulla siksi, että haluan näyttää ammatillista osaamistani sekä luoda verkostoja. En kuitenkaan osaa vielä käyttää sitä niin hyvin kuin toivoisin, mutta nyt kevään aikana aion panostaa siihen.

Uskon, että sosiaalisessa mediassa on voimaa ja sitä kautta on mahdollista jopa tulla työllistetyksi. Itse minun tulee kehittyä huomattavasti sisällöntuotannossa. Minun tarvitsee kasvattaa ammatillista tieto taitoani, jotta pystyn kirjoittamaan haluamani kaltaista sisältöä ja pystyn ottamaan kantaakin asioihin. Osaan kuvata, mutta etenkin Instagramiin haluaisin panostaa ja oppia ottamaan oikeasti laadukkaita ja näyttäviä kuvia. Koen, että minulla on vielä paljon opittavaa yleisesti sosiaalisesta mediasta.

 

Miksi olen sosiaalisessa mediassa?

Tavoitteellisuus on tärkeää, jos haluaa oikeasti saavuttaa jotakin sosiaalisen median tileillään. On hyvä luoda itselleen strategia, mitä päivittää ja milloin päivittää sekä mitä haluaa omilla päivityksillään viestiä muille.

Haluan välittää sosiaalisen median tileilläni, että olen hyvä tyyppi ja olen hyvä siinä mitä teen. Minulle kaikista hienointa olisi, jos ihmiset ottaisivat minuun yhteyttä työpaikan tai yhteistyön merkeissä. Jonain päivänä toivon, että minuun halutaan ottaa yhteyttä sen takia, että minun kanssani halutaan työskennellä.

Ammatillisesti minua kiinnostaa monikin asia tällä hetkellä. Erityisesti kuitenkin muoti, brändääminen sekä visuaalisuus niin markkinoinnissa kuin esimerkiksi liiketiloissa. Koen kuitenkin, että jonkin muotimerkin brändäys voisi olla se mitä haluan tehdä.

Haluaisin kerryttää LinkedIn verkostoani tänä vuonna. Haluan, että joku ottaa minuun yhteyttä seuraavan puolen vuoden sisään, ja haluaa keskustella kanssani mahdollisesta yhteistyöstä tai hän haluaa tarjota töitä. Minulla on hyvinkin konkreettinen tavoite ja sitä on helppo mitata, onko se onnistunut vai ei. Työtä tämän eteen täytyy nähdä, sillä tällä hetkellä LinkedIn profiilistani ei saa irti millainen olen ja missä olen hyvä. Minun tulee päivittää LinkedIniin omia päivityksiä sekä kommentoida muiden päivityksiin, jotta näyn aktiivisesti siellä kaikille. LinkedIn verkoston kasvua on helppo tarkastella esimerkiksi aina viikon päätteeksi, jotta pysyy perillä, minkä verran kontakteja oikeastaan onkaan.

 

Hetki sitten tiimillemme pidettiin LinkedIn -paja, jossai saimme oppeja, mitä profiilissa tulisi olla ja mitä kaikkea LinkedIn pitää sisällään. Paja oli todella hyödyllinen ja sain viimeinkin profiilini siellä kuntoon.

 

Instagram on aina ollut minulle vapaampi kanava, mutta siellä haluan näyttää omaa persoonaani. Haluan viestiä, että osaan ottaa kuvia sekä haluan myöskin välittää siellä omaa tyyliäni. Jatkossa aion päivittää Instagramia useammin, jotta olen siellä aktiivinen. Haluan, että kuvistani inspiroidutaan.

 

Kenelle, missä ja mitä?

Muodista ja markkinoinnista kiinnostuneena minun tulee seurata kyseisten toimialojen henkilöitä sekä vaikuttaa ja näyttäytyä näiden teemojen ympärillä. Minua ei voida koskaan löytää, ellen itse näyttäydy aktiivisena heille. Koen, että nimenomaan LinkedIn ja Instagram ovat paikkoja, joissa minun tulee näyttäytyä. Nämä ovat ne kanavat, joissa tällä hetkellä pyöritään ja vaikutetaan muodin ja markkinoinnin saralla.

 

Haluan profiilissani välittää omaa luonnettani. Olen rohkea ja kupliva persoona, joka ei kaihda työntekoa. Innostun aina täysillä minua kiinnostavista projekteista ja tartutan sen myös muihin ympärilläni työskenteleviin. Loputon intoni on se mikä saa minut sekä muut jaksamaan. Minulta löytyy visuaalista silmää ja olen usein vaikuttamassa siihen puoleen. Olen tiimipelaaja, mutta en myöskään säikähdä yksin työskentelyä.

 

Aika pitkältä jotakin sellaista haluan myös profiilissani kertoa muille. Haluan, että profiilistani huomaa millainen olen.

 

Somen vaikuttajia

 Markkinoinnissa ihailen Werklig yrityksen Instagramia. Wrklig on markkinointitoimisto ja olen aina pitänyt heidän tavastaan markkinoida. Heidän markkinointinsa on usein yksinkertaisen kaunista. Erityisesti pidän heidän tekemästään markkinoinnistaan Kyrö Distillerylle.

Tällä hetkellä seuraan muuten todella huonosti erilaisia sosiaalisen median vaikuttajia, joten minun ehdottomasti tulee löytää erilaisia vaikuttajia lisää ja seurata heidän sisältöään. Tämä myös hyvänä uutena tavoitteena minulle, sillä muiden profiilien avulla on helppo selvittää, mikä toimii ja mikä ei.

Milloin ja miten?

Vietän paljon aikaa sosiaalisessa mediassa ja samalla vaivalla voisin päivittää omia profiilejani. Kuvien ottaminen vie aikaa, mutta se on helppo sisällyttää päiviin, kun sille varaa aikaa.

LinkedIniin aion tuottaa päivityksiä ja satunnaisesti saatan julkaista omia blogitekstejäni. Jonain päivänä sopivan aiheen löytyessä videon julkaiseminen voisi olla mielenkiintoista. Erilaiset videot ja tarinoiden lisääminen profiileihin on koko ajan yleistynyt, joten ihan siitäkin syystä sitä voisi kokeilla. Lisäksi se luo persoonasta helposti lähestyttävämmän. Instagramiin haluan laittaa paljon uusia kuvia, sekä päivitellä siellä tarinaa useammin. Kuvien ottamiselle aion varata ihan päiviä, joina käyn niitä ottamassa ja tämän lisäksi napsin satunnaisesti kuvia, kun jotakin kuvaamisen arvoista tulee eteeni.

Molemmissa kanavissa haluan ehdottomasti olla itse luomassa sisältöä, mutta tämän lisäksi aion aktiivisesti kommentoida myös muiden päivityksiin.

Paljon on kuitenkin selvitettävää ja opittavaa, ennen kuin voin tavoitteissani onnistua, mutta mielestäni ne ei eivät ole mahdottomia.

LÄHTEET

Kormilainen, V. & Ahonen, J. & Ijäs, J. 2016. Somempi seurakunta, sosiaalisen median opas.

 

Korpi, T. 2010. Älä keskeytä mua, Markkinointi sosiaalisessa mediassa.

Kommentoi