Tampere
27 Jan, Wednesday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Minä myyjänä 



Kirjoittanut: Ida Laaksonen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Tiimiyrityksessämme olemme kevään aikana tehneet erilaisia projekteja. Olen oppinut paljon myynnistä ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä itsestäni myyjänä. Erilaiset projektit ovat ehdottomasti rikkaus koko tiimille ja yksilölle. On vaikeaa kehittää itseään kaikessa samaan aikaan. Asiat, joista on jo kokemusta tuntuvat luontevilta ja uskon, että osaksi siitä syystä olen vastannut markkinoinnista ja visuaalisuudesta projekteissa. Tulevaisuutta ajatellen on tärkeää poistua mukavuusalueelta, jotta voi kehittyä myös muilla osa-alueilla. Myynti on yksi osa-alue, jota haluan kehittää. 

 

Kevään alussa aloitimme buukkaamisen puhelimitse. Ajatus puhelinmyynnistä kauhistutti enkä ole vieläkään täysin itsevarma myymään puhelimessa. Projektin alussa suhtauduin hyvin avoimesti puhelimessa jutteluun, mutta myyntipuhe jännitti. Ujona persoonana koen hankalaksi lähteä soittamaan tuntemattomiin yrityksiin. Jännityksestä pääsee yli, kun alkaa hyvällä asenteella vain harjoittelemaan ja kehittämään itseään. Mitä enemmän epämukavuusalueella tekee toistoja sitä, rohkeammaksi kasvaa. 

 

Päättäväisyys ja asenne auttavat pääsemään asetettuihin tavoitteisiin. Lähtökohtaisesti jokaista tuotetta tai palvelua ei voi myy samalla tavalla. Siitä huolimatta samat myyntitavat usein toistuvat. Välillä on hyvä pysähtyä ja kyseenalaistaa omia toimintatapojaan. Puheluiden äänittämisellä voi pohtia asioita, jotka ovat johtaneet lopputulokseen. Myös muiden puheluiden kuunteleminen ja asiakastapaamisiin osallistuminen auttaa kehittymään myyjänä. Omalta tiimilpalautteen saaminen auttaa löytämään omia kehityskohtia.  

 

Myynnissä on tärkeä ymmärtää, mitä myydään ja kenelle. On tärkeää miettiä, kuka on asiakas, kenelle soitat ja mistä yrityksestä. Asiakkaan tilanteeseen asettuminen ja kokonaisuuden ymmärtäminen lisää luottamusta. Puhelimessa tapahtuva myynti on erilaista kuin kasvotusten. Kommunikaatio on lyhyttä ja nopeaa. Puhelinmyynnissä tavoitteenamme on sopia tapaaminen, emme myy tuotetta vaan tapaamista. Buukatessa on tärkeää saada lyhyesti perusteltua, minkä takia tapaaminen kannattaa järjestää juuri sinun edustamasi tuotteen / palvelun merkeissä. Varsinaisella tapaamisella myydään itse tuote.  

 

Valmentava myyntitapa on ollut itselleni uusi. Haluan kehittyä siinä. Valmentavan myynnin tarkoitus on saada asiakas ymmärtämään neuvojen avulla, miksi tuote tai palvelu ratkaisee juuri hänen ongelmansa. Tavoite on saada aikaan ilmapiiri, joka ei asiakkaasta tunnu myynniltä. Usein ostopäätös perustuu saatuihin vinkkeihin ja kiitollisuudentunteeseen. Tärkeä on saada asiakkaalle tunne, että häntä halutaan auttaa eikä myydä tuotetta väkisin. Molemmille osapuolille WinWin tilanne mahdollistaa parhaan mahdollisen lopputulos.  

 

Nykyään hyvän ja tunnetun myyjän takana on usein vahva henkilöbrändi. Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa luo pohjaa henkilöbrändille ja saa aikaan luottamusta. Linkitämme myyjän tiettyyn mielikuvaan. Aloitteleva myyjä saattaa helposti kokea itsensä uhatuksi markkinassa, jossa vahvat henkilöbrändääjät nousevat yli muiden. Itse koen, että menestyäkseen ei kaikki tarvitse henkilöbrändiä. Hyvän myyjän taustalla voi olla myös asiantuntijuutta ilman tunnettavuutta. Parhaimmassa tapauksessa myyjän ei tarvitse metsästää liidejä, sillä asiakkaat tuntevat hänet ja lähestyvät häntä. 

 

Asiakkaat ostavat tuotteen sinulta persoonasi vuoksi, joten myyntikirjoista ei kannata liikaa ulkoa opetella myyntikikkoja. Jokainen myyntitilanne perustuu ihmiseltä ihmiselle myyntiin ja ostamiseen. Oli kyseessä yritys tai kuluttaja, myynti tapahtuu aina ihmisten välillä. Nykyään puhutaan H2H välisestä vuorovaikutuksesta (human to human). Mikäli haluat saada tuotteen myytyä, sinun tulee ensin myydä itsesi asiakkaalle. Kaikki kaupanteko perustuu luottamukseen ja siksi luotettavalta myyjältä on helppo ostaa. 

 

Nautin myyntitilanteesta, jossa olen läsnä asiakkaan kanssa ja saan keskittää huomioni hänen palvelemiseen. Minulle tärkeää myyntityössä on asiantuntijuus. Haluan tuntea tuotteen täysin ja seistä sen takana. Haluan mahdollistaa asiakasta parhaiten palvelevan kokonaisuuden. Uskon, että vain harjoittelemalla löydän oman tapani toimia ja saan lisää itsevarmuutta. Kehittyessä ei saa unohtaa omaa persoonaa ja omia vahvuuksia. Haluan olla myyjänä luotettava, rehellinen ja tuottaa asiakkaalle lisäarvoa asiantuntijuudellani 

 

Lähteet  

Aamulehti 9.3.2017. Nämä 12 taitoa myyjän pitäisi osata: Uudenlainen myyntikoulutus opettaa markkinoimaan onnistumisia. Luettu 10.5.2019.  

https://www.aamulehti.fi/a/24330717 

Pääkkönen L. 2017. Socialselling - henkilöbrändi, verkostot ja sosiaalinen media BTB myynnissä: Noblea 

Viikoittainen motivaatio. 16.4.2019 Andrei Koivumäki. Luettu 10.5.2019. 

https://www.andreikoivumaki.com/blogi 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close