Tampere
23 Apr, Friday
4° C

Proakatemian esseepankki

Minä ja puhelinmyynti



Kirjoittanut: Svetlana Staaf - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Asiantuntija epämukavuusalueella. Kirja sinulle, joka inhoat myymistä.
Hernberg Kaisa
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Olen suorittanut myyntikurssin johon kuuluu teoria- ja käytäntöosuus. Olemme saaneet paljon informaatiota ja työkaluja, joita piti viedä käytäntöön ja kokeilla aitoa myyntityötä myymällä laatukahvia asiakkaille.

Ammatiltaan olen myyjä, mutten puhelinmyyntiä harrastanut juuri koskaan. Ihan muutamia soittoja olen tehnyt viime myyntipäivinä. Nämä olivat ensimmäiset kerrat, kun jouduin myymään tuotetta vain puhumalla käyttämättä kehonkieltä ollenkaan, mikä oli minulle todella haastavaa. En koe, että myyntityö ylipäätään ole minun juttuni, koska keskustelu tuntemattomien ihmisten kanssa aina ollut vähän ahdistavaa, eikä se johdu pelkästään oman suomen kielen taidosta, vaan personaalisuudesta. Jonkinlainen muuri jää ikuisesti minun sekä asiakkaiden väliin.

Ennen myyntipäiviä olen tutustunut hyvään kirjaan nimeltä ”Asiantuntija epämukavuusalueella. Kirja sinulle joka inhoat myymistä”, jossa kerrotaan mikä on esimerkiksi huono puhelinmyyjä tai mitkä asiat tekevät myyjästä ammattilaisen. Heikko viestintä, huono perehdytys asiakkaaseen ja tuotteeseen ovat minulle aika haastavia kohteita, jotka kehittyvät vain kokemuksen kanssa.

Myyntipäiville olemme saaneet toimeksiantajalta tehtävän myydä laatukahvia. Tämä tuote on siitä hyvä, että suomalaiset juovat kahvia erittäin paljon sekä arvostavat sen laatua. Kahvi nimeltään ”Kahvikeisarinna” on kalliimpi, kuin tavallinen kaupan kahvi, jonka takia sitä oli vaikeampi myydä. Esteenä oli myös se, ettei tämä kahvin merkki kuulu mihinkään jäsenliittoon, eikä sillä ole minkäänlaisia merkkejä, jotka todistaisivat tuotteen laatua.

Tiimin kanssa olemme valmistautuneet etukäteen. Minä tein somemarkkinointiviestejä, joita julkaisimme meidän omille Facebook/Instagram/Linkedin kanaville heti torstai-aamuna. Sitä kautta myös saimme tehtyä kaupat. Meillä oli valmiina erilaiset tekstipohjat, joita voisimme laittaa suoraan asiakkaan sähköpostiin tai tekstiviestinä. Olemme saaneet erilaisia kuvia markkinointia varten, ja lisäksi otimme omia kuvia sekä teimme mainosvideon.

Olen tehnyt yli 10 soittoa, mutten saanut myytyä paljon. Jotkut yritysasiakkaat olivat kiinnostuneita kahvista, mutta epidemian aikana eivät halunneet käyttää rahoja tähän, mikä on myös ymmärrettävää. Minulla oli hyviä keskusteluja asiakkaiden kanssa, mutta valitettavasti useampi asiakas sanoi, ettei juo kahvia ollenkaan.

Olen silti ylpeä itsestäni, koska pystyin näpyttelemään numeron ja soittamaan tuntemattomille ihmisille. Jos myyntipäivät kestäisivät kauemmin, olisin varmasti saanut myytyä enemmän, koska jokainen seuraava kerta tuntui helpommalta. Minä tiesin miten voi aloittaa keskustelun paremmin ja millaisia argumentteja käyttää. Minun entisellä työpaikalla oli satoja tuotteita, joita piti myydä aivan erilaisille asiakkaille. Mielestäni yhtä tuotetta on helpompi myydä. Se vaatii harjoittelua, mutta sen jälkeen työ ei ole enää vaikeata. Itselleni oli myös vähän hankalaa myydä tuotetta, josta tiedän aika vähän, vaikka olen hyvin perehtynyt materiaaleihin, silti oli vaikea kertoa esimerkiksi tuotteen historiasta.

Lisäksi minulla oli vähän ongelmia tiimin ja toimeksiantajan kanssa, koska halusin toteuttaa erilaisia hulluja myyntistrategioita, mutten saanut mihinkään lupaa. Kahvikeisarinna-yrityksellä on selkeä pelko kokeilla uutta ja laajentaa toimintaa. Mielestäni hyvä business-strategia on yhtä tärkeä kuin itse tuote. Voi valmistaa vaikka kuinka hyvää tuotetta, mutta pitää myös tietää miten nykypäivänä sitä saadaan kaupaksi.

Suurimman osan myydystä kahvista olemme saaneet myytyä muille yrityksille, jotka ostivat kerralla isot määrät. Kuluttajille saimme vähemmän, mutta saimme kuitenkin. Osa meni kavereille ja sukulaisille ja osa muille. Itse olen pyrkinyt soittamaan enemmän muihin yrityksiin harjoittelua varten.

Kahden päivän aikana oli myyty 727 kahvipakettia 6676€:lla.

Meidän tiimin sisällä oli tosi hyvä fiilis myyntipäivien aikana. Tuija ja Joona olivat ottaneet projektipäällikön roolin ja loistavasti suorittaneet tehtävänsä. Tykkäsin että Tuija – oman pikkutiimin projektipäällikkö, oli koko ajan läsnä. Hän on tukenut meitä ja auttanut tarvittaessa.

Oma pikkutiimi sai voiton! Olen todella ylpeä meidän tiimiläisistä. Toivottavasti saamme vielä yhdessä monta palkintoa!

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close