


Millainen on hyvä myyjä?
Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Myynti on mielenkiintoinen ala. Joidenkin mielestä myynti on pelottavaa ja jotkut taas rakastavat sitä. Jotkut ajattelevat myynnin olevan manipulointia ja toisen kokevat myyjät asiakkaan isoimmaksi apuriksi. Itse koen myynnin todella mielenkiintoiseksi ja tarpeelliseksi. Eihän yritys voi menestyä, jos ei ole myynti! Lähdin esseessäni selvittämään millainen on hyvä myyjä? Millaiset strategiat ja luonteen piirteet tekevät myyjästä menestyvän? Listasin mielestäni 5 hyvää vinkkiä, jotka koen tärkeäksi myynnissä onnistumisen kannalta.
Hyvä myyjä on hyvä ihmisten kanssa
Vuorovaikutus taidot ovat yksi tärkeimmistä myyjän taidoista. Myyjän pitää osata herättää asiakkaan huomio tavalla, joka ei säikäytä asiakasta pois. Liian aggressiivinen lähestyminen ei välttämättä ole hyvä, mutta myyjä ei voi myöskään jäädä ständin taakse piiloon odottamaan asiakkaita. Tärkeintä myyjän on lukea ihmistä ja sen pohjalta valita oikea lähestymistaktiikka. Lähestymisen jälkeen luottamuksen rakentaminen on tärkeintä. Kukaan ei osta sinulta, jos ei luota sinuun. Näin oikeastaan myyjä joutuu myydä itsenä ennen tuotetta. Myyjän pitää omata myös hyvä kuuntelun taito ja osata ottaa oikeasti asiakkaan tarpeet huomioon, jotta molemmat ovat tyytyväisiä. Myyjän taitoihin kuuluu siis paljon muutakin kuin nopea myynti suu ja leveä hymy. Kannustan kaikkia hyvään positiiviseen asenteeseen ja asialliseen ja rohkeaan ryhtiin. Myynti taidot kehittyvät mitä enemmän myynnin parissa viettää aikaa. Ole siis rohkea.
Hyvä myyjä ei luovuta
Joskus tulee päiviä, kun kylmässä suihkussa makaaminen tuntuu paremmalta kuin myyminen. Muista kuitenkin, että myynti on volyymi peliä. Ne pärjäävät, jotka jaksavat yrittää. Monesti olen kuullut tilanteista, kun myyjä on huonona päivänä luovuttanut, mutta kaveri jatkanut ja seuraava asiakas on tuonut isot kaupat. Vastoinkäymisiä tulee kaikille. Älä siis luovuta huonoon päivään tai huonoon viikkoon vain muista, että paremmat ajat ovat vielä tulossa. Kaikki on päästä kiinni. ”It ain’t about how hard you can hit. It’s about how hard you can get hit and keep moving forward- That’s how winning is done”- Rocky Balboa.
Hyvä myyjä palvelee asiakasta ja hänen tarpeitaan
Myynti työn yksi tärkeimmistä tavoitteista on tuottaa positiivinen asiakaskokemus. Myyjän pitää oikeasti haluta palvella asiakasta ja kiinnittää huomiota hänen tarpeisiinsa. Oikean ratkaisun asiakkaan löytäminen asiakkaan kannalta on tärkeää. Myyjän pitää myyntitilanteessa osata kartoittaa asiakkaan oikea tarve. Asiakas on saatava ymmärtämään, että häntä kuunnellaan ja ongelmansa tiedostetaan. Tarpeen kartoittaminen lisää luottamusta ja helpottaa hyvään tulokseen pääsemistä. Näin myös vältytään negatiiviselta palautteelta, koska asiakkaalle on myyty sellaista mihin on tarve. Huono myyjä myy vain provisio mielessä ja yrittää luoda tuotteelle tarpeen vaikka ei olisi.
Hyvä myyjä tietää faktat tuotteesta
Myynti ei saa kaatua siihen, että asiakas kysyy sinulta tuotteesta jotain ja et osaa vastata. Myyjän pitää siis tietää kaikki myytävästä tuotteesta. Hyvä myyjä ei myöskään myy sellaista tuotetta mihin ei itse usko. Opettele siis tuotteesta kaikki tiedot mitkä koet tärkeäksi ostopäätöksen kannalta. Välttämättä ei tarvitse tietää ihan kaikkia esimerkiksi teknisiä tietoja tuotteelta, mutta muista, että se syö luottamusta, jos et osaa vastata. Jos ei osaa vastata myyjän pitää osata ottaa selvää mikä lisää luottamusta asiakkaassa, koska myyjä tekee työtä saadakseen vastauksen asiakkaalle. Tunne siis tuotteesi ja usko siihen mitä myyt. Myyminenkin sujuu helpommin, kun faktat ovat hallussa ja pystyt seistä tuotteen takana. Vastaväitteisiin on helpompi vastata ja epämukavia tilanteita tulee vähemmän.
Hyvä myyjä on nälkäinen
Myyntityössä pitää omasta tekemisestä ottaa paljon vastuuta. Hyvä myyjä onkin sellainen, joka haluaa kehittyä ja myydä enemmän. Kaikki myynnissä on itsestä kiinni. Jos haluat kehittyä, ole valmis tekemään töitä sen eteen. Hyvä myyjä miettii myyntitilanteita, jotka menivät huonosti ja yrittää löytää virhekohdat niistä. Hyviin tilanteisiin palataan ja hyviä oppeja otetaan myyntiin lisää. Myyjällä on nälkä myydä eikä hän pelkää lähestyä asiakkaita. Onni suosii ahkeraa. Kova työmoraali palkitaan aina! Hyvä myyjäkin kuitenkin tietää omat rajansa ja ei polta itseään loppuun liiallisella työn paiskimisella. Hyvinvointi ensin.
Pohdinta
Myynti on todella mielenkiintoinen ala ja minulla on kova halu oppia siitä enemmän. Mielestäni omat tiedot ja taidot ovat tällä hetkellä liian suppeat aiheesta. Töitä on tehtävä. Koen, että myynnin teoriasta oppiminen ja iän karttuminen ovat pehmittäneet ”ujouttani” myynnin suhteen. Koen, että haluan päästä myymään ja löytää/kehittää itselle jonkun tuotteen mitä pääsisi myymään. En ennen ajatellut, että myynti on niin tärkeää. Oikeastaan ilman myyntiä ei ole mitään!
Lähteet
Jaakko Sahimaa, Psykologi listaa 7 merkkiä, joista tunnistaa hyvän myyjän, 30.8.2021. Luettu 2.5.2022
https://duunitori.fi/tyoelama/koeaika-vesivek-hyva-myyja
Juuso Kataja, Millainen on hyvä myyjä, 20.12.2019. Luettu 2.5.2022
https://www.zoner.fi/digitaalinen-markkinointi/hyva-myyja/
Trustmary team, 10 kylmää faktaa myynnistä, 02.06.2022. Luettu 2.5.2022
Elmeri Sikala
Mielestäni esseen sisältö oli hyvää ja myyntitaustaa omaavalle samaistuttavaa. Pidin siitä, että esseessä ei viljelty turhia korulauseita, vaan teksti pysyi hyvin asiassa. Kehottaisin kuitenkin jatkossa kiinnittämään enemmän huomiota esseen kirjoitusasuun sekä yhdyssanojen ja pilkkujen oikeinkirjoitukseen. Koita myös välttää puhekielisiä ilmauksia, jotka toistuvat tekstissä usein.
Elmeri Sikala
Olisi hyvä myös hieman avata, missä kohdassa viitataan tiettyyn lähteeseen. Tässä esseessä lähteiden käyttö jäi epäselväksi.