Tampere
29 Mar, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Millainen on hyvä mainos?



Kirjoittanut: Tina Uusitalo - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Miten tehdä hyvä mainos?

Näemme jatkuvasti mainoksia ympärillämme, tiedostamme sitten niitä tai emme. Huonoja mainoksia näkee silti luvattoman paljon. Olen akatemian myötä kiinnostunut enemmän mainonnasta sekä mainosten/julisteiden teosta. Kiinnitän itse huomioita todella paljon piilomainontaan ja todella hyvin onnistuneisiin mainoksiin, mutta tätäkin paremmin huomaan epäonnistuneet mainokset. Tässä siis tulee muutama vinkki, miten tehdä onnistunut mainos.

1.      Erotu muusta kilpailusta!

Kerro asiakkaille miksi sinä olet paras vaihtoehto ja miksei ketään muuta kannata valita. Ensimmäisessä kohdassa on hyvä palauttaa mieleen USP eli Unique Selling Proposition, ainutlaatuinen myyntiväittämä. Se on taustalla toimiva ajatus, joka heijastuu kaikkeen mitä teet ja pitää markkinointisi kasassa. USP on vastaus kysymyksiin:

  • Miksi kuuntelisin sinua?
  • Mitä tämä tuote tekee, jota kilpailijan tuotteet eivät tee?
  • Mitä voit luvata, mitä kilpailijat eivät lupaa?
  • Miksi ostaa tämä tuote eikä kilpailijan tuote?
  • Miksi ostan tämän tuotteen?

Hyvä USP esimerkki on muun muassa: ”A Diamond is Forever”.

2.      Käytä voimakasta otsikkoa!

Käytä otsikkoa mikä pysäyttää lukijan. Muista myös rajoittaa fonttien käyttö maksimissaan kahteen. Mikään ei ole sekavampaa kuin monta erilaista fonttia sekaisin. Unohda myös boldatun, kursivoidun ja kaikkien mahdollisten alleviivausten ylimääräinen käyttö. Tarkista että tekstit ovat oikeassa kontrtastissa taustaan. Esimerkiksi pitkä teksti tummana vaalealla pohjalla ja lyhyt teksti vaaleana tummalla pohjalla.

3.      Keep it simple!

Tarviiko tätä avata enempää? Älä yritä laittaa mainokseen kaikkea kerralla. Jos mainoksessa on liikaa informaatiota ei lukija löydä pääpointteja nopeasti. Kiinnitä siis niihin huomioita.

4.      Kuvat ja värit!

Kun valitset mainokseen kuvia, älä tyydy ensimmäiseen vastaantulijaan. Äläkä missään nimessä peitä kuvaa toisella kuvalla tai tekstikentällä. Anna kuvan näkyä ja tehdä vaikutus lukijaan. Valitse mainoksen värimaailma ennen kuin aloitat työn toteutuksen. Mitkä värit sopivat juuri sinun mainokseesi? Mitä haluat tuoda esille?

5.      Sääntöjä ei ole

James Lowtherin sanojen mukaan:

”Mainostamisen sääntö numero yksi on, että sääntöjä ei ole.”

Lähteet:

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close