Tampere
28 Oct, Wednesday
9° C

Proakatemian esseepankki

Miksi?



Kirjoittanut: Tuomas Saarinen - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Start with Why
Simon Sinek
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Simon Sinek on yhdysvaltalainen valmentaja ja kirjailija, joka opettaa johtajia ja organisaatioita inspiroimaan ihmisiä. Hän on ollut kouluttamassa merkittäviä yrityksiä ja yhteisöjä, joista esimerkkeinä mainittakoon Microsoft, American Express ja Yhdistyneet Kansakunnat. Sinek tuli suuremman yleisön tietoisuuteen kuuluisalla TED Talkillaan, joka on inspiroinut satoja tuhansia ihmisiä kaikkialla maailmassa.

 

”There are leaders and there are those who lead. Leaders hold a position of power or influence. Those who lead inspire us.”

 

Kirjassaan Start With Why (2009) Sinek vertaa käsittämättömän suuren menestyksen ja tunnettuuden saavuttaneita yhtiöitä ja johtohahmoja muihin saman ajan ja saman alan tahoihin. Hän pureutuu siihen, mistä suuret erot johtuvat ja miksi tietyt yritykset onnistuvat ylittämään itsensä ja kilpailijat kerta toisensa jälkeen. Essee keskittyy suurimmaksi osin yrityksen näkökulmaan.

 

The Golden Circle

 

Eräs tärkeimmistä Sinekin käyttämistä työkaluista on The Golden Circle, eli kultainen ympyrä. Kuvio koostuu kolmesta sisäkkäisestä ympyrästä. Kaikista sisimmässä ympyrässä lukee ’Miksi?’, keskimmäisessä ’Miten?’ ja uloimmassa ’Mitä?’.

 

Kaikki organisaatiot tietävät, mitä ne tekevät. Useimmat organisaatiot määrittävät itsensä ja brändinsä sen perusteella. Pääosassa ovat siis puhtaasti tuotteet ominaisuuksineen tai palvelut yksityiskohtineen. Dataa, informaatiota, kiveen hakattua faktatietoa. Tätä tarkoittaa kultaisen ympyrän uloin kehä, ja se on helpoin tunnistaa.

 

Kun mennään syvemmälle, saavutaan keskimmäiseen kehään, eli siihen, miten yritys tuottaa juuri sen, mitä se tekee. Useimmat yritykset tietävät tämän omalla kohdallaan. Tähän voi kuulua erilainen myyntistrategia tai uuden lisäarvon anto. Se tapa, miten yritys toimii ja vie tuotteensa ja palvelunsa maailmalle, pyrkii yleensä perustelemaan kuluttajalle, miksi juuri se samainen yritys on kilpailijoitaan parempi. Monien mielestä juuri nämä eri yritysten erilaiset keinot ovat ne tekijät, joilla yritys erottuu massasta.

 

Sisimpänä kultaisessa ympyrässä on se, MIKSI yritys on olemassa ja tekee juuri omaa juttuaan. Vain pikkuruinen osa yrityksistä todella on tästä täysin perillä. Useat tietävät sen alkuvaiheessa, mutta saattavat hukata sen matkansa varrella ja päätyä vain kulutushyödykkeiden tuottajiksi. Täältä löytyvät siis ne menestyneimmät ja pisimmälle kantavat ideat kerta toisensa jälkeen – ne todelliset erottavat tekijät.

 

Yrityksen oma ’Miksi?’ ei aina välity kuluttajalle asti, ja mikä vielä pahempaa, se ei välttämättä ole pitkään toimineilla yrityksillä enää edes heidän itsensä tiedossa. Yhtiö ei ole olemassa siksi, että se tekisi suuret määrät rahaa. Raha on vain onnistuneesta liiketoiminnasta seuraava tulos. Yrityksen ’Miksi?’ on juuri se syy ja perimmäinen idea koko yrityksen olemassaololle. Syy sille, miksi yrittäjät nousevat sängystä aamuisin. Syy sille, miksi kukaan ikinä kiinnostuisi juuri heistä.

 

’Miksi?’ inspiroi ihmisiä. Kun yritys osaa hyödyntää omaansa, he ovat menestyksen polulla.

 

Miten The Golden Circle hyödyttää meitä yksilöinä?

 

Kultainen ympyrä auttaa yrityksien lisäksi myös yksilöitä eteenpäin omassa elämässä. Itselleni ’oma WHY’ on jo käsite, johon peilaan todella suurta osaa tekemisestäni. Kun kirjoittaa ylös tai sanoo ääneen esimerkiksi yhden unelmistaan tai sen hetkeisistä tavoitteistaan ja sen jälkeen itseltään kysyy yhä uudestaan ”Miksi?”, alkavat juurisyyt ja perimmäiset arvomaailman kulmakivet nousta esiin mielen pohjamudasta.

 

Jokainen kysymys vie yhä syvemmälle kohti omia perimmäisiä motivaattoreita ja toimintaa ohjaavia tekijöitä, ja on mahdollista löytää syyt niihin käyttäytymismalleihin, joiden aiemmin luuli olevan täysin alitajuisia tai geeniperimästä johtuvia. Siksi ’oma WHY’ on itselleni todella tärkeä sanapari. Olen kirjoittanut sen esille useampaan paikkaan, jotta törmään siihen vähintään kerran päivässä, jolloin se myös pysyy kirkkaana mielessä.

 

Mitä Evision saa tästä irti?

 

Jokapäiväisessä tiimipelaamisessa kultainen ympyrä on todella suuri mahdollisuus kurkistaa syvemmälle omaan organisaatioomme. Kun pienemmät projektiryhmät aloittavat toiminnan ja pöhinän, on tärkeää miettiä, miksi juuri tämä idea voi mullistaa maailman tai jonkin tietyn toimialan. Jos lähdetään alusta asti sokeasti myymään tuotetta tai palvelua, on vaikea luoda kestäviä argumentteja omaksi edukseen.

 

Pelkät faktat eivät enää riitä, sillä internetistä on helppo selvittää, myydäänkö samaa tuotetta jossain halvemmalla tai saako samalla rahalla jotain laadukkaampaa. Tätä tulee itsekin tehtyä usein: käyn esimerkiksi vaatekaupoissa sovittamassa talvitakkeja, ja kun löydän mieleiseni, poistun liikkeestä ja etsin, mistä saan juuri sen takin pienimpään hintaan.

 

Täysin uudenkarhealla liikeidealla voi olla hetkellinen etulyöntiasema ja yksinvaltius markkinoilla, mutta heti menestyksen koputtaessa ovelle myös kilpailevat valmistajat ja tuottajat saapuvat silmänräpäyksessä samalle pelikentälle. Lähes jokaisesta olemassa olevasta ideasta on jo jossain päin maailmaa olemassa joko edullisempi, parempi tai helpompi versio. Miksi kenenkään siis tulisi laittaa euroakaan juuri meidän ideaamme?

 

Kun osaamme perustella asiakkaalle, miksi juuri hän tarvitsee juuri tämän tuotteen, olemme todella vahvoilla.

 

Miksi monien yrityksien verkkosivuilta löytyy välilehti nimeltä ’Meidän tarinamme’ tai vastaava? Koska faktat kertovat, mutta tarinat myyvät. Yrityksen olemassaolon syyt ja perustamistarinat vetoaa ihmisiin, koska siihen on helppo samaistua. Kun sinulla tai yritykselläsi on unelmana muuttaa maailmaa sillä, mitä teet, unelmaasi halutaan tukea.

 

250 000 ihmistä yhtyi Martin Luther Kingin unelmaan yhdistää Yhdysvallat ja tuoda kaikille samat ihmisoikeudet. Hän tiesi, miten ihmisiä inspiroidaan. Kun sinulla on selvillä oma ’Miksi?’, joka inspiroi muita, et voi kuin voittaa.

 

”People don’t buy WHAT you do, they buy WHY you do it.

 

Lähde ja The Golden Circle -kuva:

Simon Sinek: Start With Why (2009)

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close