Tampere
19 Apr, Friday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Miksi teet sitä?



Kirjoittanut: Teresa Ikonen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Start with Why
Simon Sinek
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.
  1. Miksi teet sitä?

 

Ihmiset eivät osta sitä, mitä sinä teet. Ihmiset ostavat sitä, miksi teet sitä, mitä teet. Näin kertoo Simon Sanek kirjassaan Start with why.

Usein yritykset pyrkivät manipuloimalla hintaa tai tuotesijoittelua myydä tuotettaan, ja turhan usein vuorovaikutus asiakkaan kanssa alkaakin siitä, mitä tuotetta myydään. Vasta sen jälkeen ilmaistaan millä tavalla se tehdään ja viimeisenä mainitaan tärkein asia, miksi sitä tehdään. Pahimmassa tapauksessa viimeinen jää jopa asiakkaalle arvoitukseksi. Why statementin puuttuminen on myös huono asia yrityksen sisällä, sillä alkuinnostus voi lopahtaa helposti, jos tekemisellä ei ole syvempää tarkoitusta.

 

Golden Circle

Simon Sinek puhuu kirjassaan ”kultaisesta ympyrästä”, eli Golden circlestä, jossa yhdistyy kolme kehää. Uloimmalla kehällä on mitä yritys tekee, eli tuote tai palvelu. Keskimmäisellä kehällä kerrotaan, miten sitä tehdään. Sisimmällä kehällä on syy, miksi yritys tekee mitä tekee. Sisimmäinen kehä kertoo yrityksen syyn olla olemassa, eli mission. Missiota ei voi keksiä, se on jo olemassa, mutta se täytyy löytää. Why statement ei ole siis lausahdus siitä, mitä yritys haluaisi olla, vaan rehellinen syy miksi yritys on olemassa.  Sinekin teorian mukaan vuorovaikutuksessa kehät pitäisi käydä läpi sisältä ulospäin, eli kaikki alkaa siitä, miksi yritys tekee sitä mitä tekee. Syvin syy tekemiseen lähtee tunteista, ja tunteet vaikuttavat myös asiakkaaseen. Vasta tämän jälkeen kerrotaan kuinka tehdään, ja mikä itse tuote tai palvelu on. Why statementin löytäminen mahdollistaa tekemisen, sillä missiota voi toteuttaa monella erilaisella tavalla. Jos jostain syystä ei olisi enää mahdollista tuottaa tiettyä tuotetta tai palvelua, mission voi toteuttaa erilaisilla ratkaisuilla.

 

Why Statement

Why statementin löytämiseksi täytyy pohtia syvällisesti yrityksen matkan merkittäviä hetkiä, sekä millainen vaikutus yrityksellä on ollut asiakkaidensa elämään. Tärkeää on keskittyä siihen mitä yritys on tehnyt, eikä siihen mitä haluaisi tehdä. Edellä mainituissa vaiheissa on kolme keskeistä kysymystä:

  1. What is the human difference?
  2. What is your contribution?
  3. What is your impact?

Näiden pohdintojen jälkeen voi siirtyä kasaamaan lopullista lausetta. Why statement koostuu kahdesta osasta:

  1. Contribution you make to the lives of others, and
  2. Impact of your contribution

Pidä mielessäsi, että WHY-lause kuvailee yrityksesi vaikutusta muihin ihmisiin, on yksinkertainen ja selkeä, sekä tähtää toimintaan.

Englanninkielisessä muodossaan WHY-lause voisi näyttää jotakuinkin tältä:

(My purpose is) To __________ so that __________ .

 

Oman tekemiseni WHY

Aloin pohtimaan juhlasuunnitteluprojektiamme Dope Designia, jonka olemme kehittäneet tiimikaverieni Matildan ja Anniinan kanssa. Olemme viime aikoina keskustelleet siitä, haluaako meistä jokainen jatkaa juhlasuunnittelua, ja melkoista itsetutkiskelua on ollut ilmoilla jokaisen kohdalla.

Simon Sanekin ”Golden circle” -teoria herätti minussa kysymyksen, mikä on Dope Designin Why statement, eli syy olla olemassa ja tehdä sitä mitä teemme. Tällä hetkellä nettisivuillamme lukee Dope Designia kuvaileva teksti: ” Dope Design rikkoo juhla- ja tapahtumasuunnitteluun liittyvät normit uniikilla ja rohkealla otteella! Me toteutamme unelmakemusi puistofiestoista tyylikkäisiin gaalailtoihin omalla twistillä ja rennolla ranneliikkeellä, laatua unohtamatta. Meille on tärkeää läpinäkyvä yhteistyö asiakkaidemme kanssa, ja haluammekin luoda hyvää pössistä ja ikimuistoisia hetkiä joka kohtaamisella! Alempana näet esimerkkejä palveluistamme, jotka rakennamme kanssasi yhdessä ideoiden.” Nopeasti vilkaistuna näyttää ja kuulostaa hienolta, mutta tarkemmin luettuna huomaan, että tekstissä kerrotaan vain mitä ja miten teemme, ei lainkaan sitä, että miksi teemme.

Jos tahtoisimme tuoda vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa tunnetta, aloittaisimme kertomalla miksi Dope Design on olemassa ja miksi teemme mitä teemme. Tämä pohdinta on tietenkin käytävä koko projektitiimin kesken, jotta löydämme yhteisen why statementin. Kenties tämä keskustelu selkeyttäisi myös toimintaamme jatkossa.

 

Golden circle -teoriaa on myös mielenkiintoista pohtia oman henkilökohtaisen elämän näkökulmasta, sillä oman WHYn löytäminen helpottaisi ja selkeyttäisi paljon vastaan tulevia haasteita ja päätöksiä, sekä antaisi varmasti merkitystä tekemiselle. Erityisesti silloin kun tuntuu, että sinkoilee joka paikkaan, arki on kiireistä, motivaatio on hukassa ja energiat ovat vähissä, uskon että jokaiselle olisi helpottavaa tietää oma henkilökohtainen tarkoitus elämälle. Tämän avulla voisi priorisoida asioita ja selkeyttää omaa toimintaansa sellaiseksi, kun sen syvällä sisimmässään haluaisi olevan. Joku päivä aion itse pysähtyä tämän aiheen äärelle, mutta juuri nyt tämä kaikki tuntuu vielä liian suurelta.

 

 

Lähde:

Simon Sinek – Start with why

Kommentoi