Tampere
21 Apr, Wednesday
7° C

Proakatemian esseepankki

Miksi ihmiset sanovat, etteivät tykkää myydä?



Kirjoittanut: Caroliina Sievers - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Myyntipsykologia
Petri Parviainen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kun mietitään sanaa myynti, Suomessa siitä nousee melkeinpä karvat pystyyn. Suurin osa kansasta kertoo kuinka he vihaavat sitä, että heille koitetaan myydä jotain. Myös myyjänä olo hirvittää monia: Ajatus siitä, että pitäisi saada ihminen ostamaan tuote tai palvelu. 

 

Tämä on todella mielenkiintoista, sillä kun oikeasti pureutuu myynnin psykologiaan ja siihen mitä se on, ymmärtää, että meistä jokainen osaa myydä, olemmehan ihmisiä. 

 

Mitä tällä tarkoitan? Myymisessä on kyse toisen vakuuttamisesta ja vuorovaikutuksesta. Siitä, että toinen osapuoli ymmärtää aidosti toisen näkökannan sisäistäen sen. Kuulostaa niin yksinkertaiselta, että herää ajatus siitä, että pakkohan siinä olla jokin juju. Ja onhan siinä: Myynti vaatii ihmistuntemusta, kykyä lukea toisen ilmeitä ja eleitä ja mukauttaa puhetta siihen sopivaksi. Myynnissä tärkeintä on ymmärtää sen kokonaisvaltaisuus, toisen mielenmaisema ei ole samanlainen kuin oma. On ymmärrettävä, että toinen näkee, kokee ja muistaa tilanteet eri tavalla. Jokainen hetki on uniikki ja jokaisella meistä on oma polku käytynä.  

 

Hyvä myyjä ymmärtää toisen osapuolen lähtökohdat: Kiinnostuksen kohteet, millaista arkea hän viettää, millaiset faktat hänellä on, millaisia asioita arvotetaan. Tietysti näiden tietäminen on vaikeaa, kun myydään tuntemattomille. Siksi oikeiden ja johdattelevien kysymysten esittäminen on tärkeää ja onkin vaikea välttää yleistyksiä, joita ei saisi tehdä. 

 

Haluaisin kuitenkin pureutua faktaan, joka tuntuu monilta unohtuvan: Me myymme ajatuksiamme toisillemme jatkuvasti, päivittäin. Vuorovaikutus perustuu siihen, että kerromme ja jaamme asioita, jotka kiinnostavat meitä ja joiden perustelut itse uskomme. Ihminen on rakennettu kuuntelemaan ja jakamaan, me janoamme luonnostamme vuorovaikutustilanteita. Jaamme omia uskomuksiamme eteenpäin perustellen ajatuksiamme ja mielipiteitämme. Oli se sitten tiimille kertomista siitä, miksi on myöhässä, kuinka myöhästyi bussista, kuinka oli unissaan sammuttanut herätyskellon ja havahtunut unisena sängystä. Tarinointi ja asioiden konkretisointi ja elehdintä puheen mukana vakuuttaa kuuntelijan ja hän ymmärtää miksi näin on käynyt. Edellä mainittu tilanne oli oman tarinan myymistä. Tämä tulee ihmisiltä niin luonnostaan, ettei sitä tule miettineeksi. 

 

Asian tiedostaminen, että myy ajatuksiaan ja tunteitaan jatkuvasti toisille voisi vapauttaa lukkotilan siitä, ettei osaa myydä. Myynnin voi ajatella tietynlaisena roolisuorituksena, uppoamisena täysin siihen, miksi tuote tai palvelu on paras mahdollinen asia ikinä ja oikeasti uskoa sen itse. Silloin on helpompi myydä, kun myyntitilanne ei olekaan enää väkisin pakotettu, vaan riisuttuna se on vuorovaikutustilanne, jossa kaksi ihmistä vaihtaa ajatuksia keskenään. Tilanne, jonka tavoitteena on päästä jakamaan toisen kanssa oma mielenmaisema. 

 

Ajatus siitä, että jakaakin omaa maailmankuvaansa voi poistaa turhan jännittämisen, joka joillakin saa unohtamaan tai sekoittamaan sanat, tehden myymisestä hankalaa. 

 

Kohdatessa asiakkaan ihmisenä, ystävänä, on tilanne rennompi molemmille osapuolille. Niskavillat eivät pääse nousemaan pystyyn pakkomyynnin tunteestaKun tavoitteeksi ottaakin sen, että toinen ymmärtää miksi ajattelet näin, tulee myymisestä taas vain yksi asia arjessa. 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close