Tampere
16 Oct, Saturday
5° C

Proakatemian esseepankki

Miksi designin tulisi vain näyttää hyvältä?



Kirjoittanut: Lotta Lehtikevari - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Usein designista puhuttaessa, puhutaan siitä, miltä se näyttää. ”Tämä mainos oli todella kauniisti kuvitettu.” ”Tämä pullo on hauskan näköinen.” ”Tässä pakkauksessa on mielenkiintoiset värit!” Näköaisti eli visuaalinen aisti otetaan nykypäivänä huomioon lähes kaikessa tekemisessä vahvemmin, kuin muut ihmisen aistit. Maailmassa, jossa tällä hetkellä elämme, onkin hyvin korostuneet esteettiset vaatimukset. On ymmärrettävää, että myös suunnittelua tehdään silloin pitkälti sen pohjalta, minkälaiset asiat herättävät nimenomaan ihmis-silmän huomion. Myös markkinoinnissa panostetaan mm. digitalisoitumisen ja sosiaalisen median kanavien yhä korostuneemman kuvapainotteisuuden vuoksi pitkälti visuaalisuuteen. Kauniilta näyttävät pakkaukset, ihanan väriset tuotteet ja taiteelliset markkinointikuvat trendaavat tällä hetkellä. Visuaalisuuden arvostus ei tulekaan luultavasti koskaan tästä laskemaan, mutta muutkin aistit tarvitsee ottaa paremmin huomioon tulevaisuudessa, jos halutaan tehdä yhä parempaa työtä designin parissa. 

 

Mitä jos hyödynnettäisiin muitakin aisteja?

”Up till now us designers, we’ve mainly focused on making things look pretty and added a little bit of touch, which means we’ve ignored the other three senses.” – Jinsop Lee, 2013

Katsoin vähän aikaa sitten Jinsop Leen mielenkiintoisen Ted-Talk puheen Design for all 5 senses, jossa hän puhuu siitä, miten paljon hyötyä suunnittelutyössä on kaikkien ihmisen aistien huomioon ottamisesta. Heräsin siihen, miten paljon enemmän voimmekaan saada aikaan designilla, jos alamme pohtimaan esimerkiksi tuotteita ja palveluita siitä näkökulmasta, kuinka laajasti ne osuvat ihmisen 5 tärkeimpään aistiin. 

 

Lee käytti puheessaan mielestäni todella nerokkaana esimerkkinä seksiä. Miksi seksi on niin hyvää? Vastaus oli kaikessa yksinkertaisuudessaan se, että kokemus seksistä on todella voimakkaasti kaikkien näiden ihmisen perus-aistien kautta tapahtuvaa! Niin näkö-, haju-, kuulo-, maku- kuin tuntoaistikin on hereillä seksin aikana. Lee uskoo, että ihmisen kokemus vaikkapa tuotteestakin on sitä parempi, mitä enemmän aisteja on otettu huomioon. Ei ole tietenkään mahdollista, että kaikkia aisteja yritettäisiin aina helliä sataprosenttisesti. On ilmiselvää, ettei esimerkiksi nuudeleita syödessä kuuloaisti ole yhtä vahvasti kokemuksessa mukana, kuin makuaisti. Kuitenkin voisimme saada esimerkiksi mielenkiintoisempia tuotteita markkinoille, jos pohtisimme laajemmin, mitä tapahtuisi, jos yrittäisimme osua vaikkapa ihmisen hajuaistiin. Hajuaistihan tunnetaan siitä, että se herättää vahvimmin muistoja mieleen ihmisessä.

 

Designin tekeminen kaikki 5 aistia huomioiden olisi mielestäni hyvä keino tuoda uudenlaista luovuutta ja erikoisempia kokeiluja suunnitteluprosesseihin mukaan. Tämä myös varmasti lisäisi yleistä ymmärrystä siitä, miten kokonaisvaltainen ihmisen kokemus tuotteesta tai palvelusta on. Vaikka designin maailmassa muutenkin mietitään esimerkiksi käyttökokemusta, voisi tämä tuoda rohkeutta lisää kokeilla uusia asioita. 

 

Lee antoi puheessaan esimerkkejä tuotteista, jotka hän oli koittanut muotoilla uudestaan 5 aistin näkökulmasta. Tuloksena oli syntynyt muun muassa silitysrauta, johon hän oli suunnitellut toiminnon, joka lisää vaatteeseen käyttäjänsä valitsemaa hajuvettä. Näin vaatteet tuoksuvat hyvältä, mutta myös silittäminen on kokemuksena hajuaistia hellivää. 

 

Pääpointti aistien huomioinnissa onkin mielestäni se, että saatamme huomaamattamme luoda mullistavia keksintöjä ja designia, joka luo aivan uudenlaisen kokemuksen ihmiselle. Sehän on sitä parasta asiakaspalvelua ja lisäarvon tuottamista ottaa ihminen kokonaisvaltaisesti huomioon. Aisteihin voi myös esimerkiksi palata, jos tuote tai suunnitelma tuntuu vain yksinkertaisesti tylsältä tai ei toimi lainkaan. Tämä on yksi keino virkistää mieltä omassa työssään!

 

Oletko sä joskus hyödyntänyt designissa tai vaikka markkinoinnissa ihmisen aistien laajempaa miettimistä?

 

 

Lähteet:

  • TED 2013 Design for all 5 senses I Jinsop Lee I TED Talks. Youtube-video. Julkaistu 6.8.2013. Viitattu 23.12.2019.

          https://www.youtube.com/watch?v=N6wjC0sxD2o

  • Toimitus 2018 Seitsemän tärkeintä aistiamme. Tieteen Kuvalehti. Julkaistu 4.7.2019. Luettu 23.12.2019.

          https://tieku.fi/ihminen/elimisto/seitseman-tarkeinta-aistiamme

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close