Tampere
28 Mar, Thursday
7° C

Proakatemian esseepankki

Miksi!?



Kirjoittanut: Tuomas Aro-Heinilä - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Miksi!?

 

Miksi teemme, mitä teemme? Millä perustein valikoimme, mitä teemme? Onko missään toiminnassamme mitään järkeä vai kuulostiko se vain kivalta silloin kun siihen ryhdyimme?  Ennen en oikein pohtinut asiaa, vaan tein asioita vain tekemisen ilosta. Vai oliko kyse edes tekemisen ilosta. Monesti en osannut sanoa ei asioille. Enkä ehkä vieläkään osaa. Simon Sinekin Start with WHY sai ajattelemaan asiaa tosissaan.

 

Miten saada yrityksen työntekijät motivoitumaan. Sen kysymyksen äärellä olemme usein. Voimme miettiä hyvää palkkaa, hyviä työsuhde-etuja tai muita hyödykkeitä. Mutta motivoiko ne todella työntekijää niin paljon, että he valitsivat sen työn, jos toisaalta tarjottaisiin samaa työtä paremmilla ehdoilla. Simon Sinek tuo esille Applen menestystarinan. Applella oli juurikin se haaste, että muut yritykset tarjosivat parempaa palkkausta etuineen. Sinekin mukaan Applella oli kuitenkin etulyöntiasema. Apple oli kirkastanut syyn toiminnalleen: haastaa sen hetkistä tilannetta ja ajatella eri tavalla. Syy jäädä Appleen, vaikka muualla tarjottiin enemmän, oli puhtaasti ideologinen. Me ihmiset pidämme kuuluvuuden tunteesta jotakin suurta kohtaan, omistajuuden tunteesta. Itselle se on käynyt hyvin selväksi omien kokemukseni mukaan. Oli kyse projektista, josta saan rahaa tai projekti josta saan jotain muuta korvausta, niin ne projektit, jotka uudelleen tekisin ovat ne, jotka jollain tavalla omistin. En välttämättä ollut mitenkään projektin alullepanija. Koin, että pääsen antamaan oman korteni kekoon asian puolesta, josta välitin.

 

Simon Sinek esittelee työkalun, jonka avulla yritykset voivat kehittää toimintaansa. Työkalun nimi on The Golden Circle. Kultainen ympyrä koostuu kolmesta kerroksesta, jotka ovat esiteltyinä alla ulkokuoresta sisäänpäin.

 

Mitä: Tämä on se taso, joka kertoo, mitä yritys fyysisesti tekee, tarjoaa

Miten: Tämä on se taso, joka kertoo, miten yritys tuottaa tarjoamansa

Miksi: Tämä on sisin taso. Tämä taso kertoo miksi yritys on edes olemassa

 

Monet yritykset käyttävät markkinointiviestinnässään vain ulointa tasoa, ehkä myös keskimmäistä tasoa. He kertovat kuinka upea tuote tai palvelu heillä on tarjota. Joskus yritys saattaa kertoa kuinka tuotteen tai palvelun tuottamisessa käytetään uusinta teknologiaa ja kuinka se eroaa muista kilpailijoista. Se on edistystä, mutta Sinekin mukaan ihmisinä emme osta mitä tai miten, vaan miksi. Aluksi olin täysin sukset ristissä tämän ajatuksen kanssa. Ostan ruokani, mistä halvimmalla ja läheltä saa. Ja käytän hyvin monessa ostoksessa samaa ideologiaa. Minun tuli nostaa pääni pois mullasta ja katsoa ympärilleni. Näin maailman täynnä brändiuskollisuutta, halua olla osana jotain yhteisöä, kulttuuria. Tajusin lopulta, että minulla on samoja haluja. Tällä hetkellä en vain omista varallisuutta, jolla voisin toteuttaa lähes mitään niistä.

 

Omassa videoyrityksessä tämä vuosi on osittain kaatunut siihen ettei oikein tunne suurta paloa tehdä videoita asiakkaille heidän tarpeisiinsa. Lähdimme laajentamaan toimintaamme, otimme pankkilainan, jolla saimme ostettua nettisivut, osallistuttua häämessuille ja ostettua lisää kalustoa. Alku lähtikin hyvin käyntiin. Myynti alkoi kasvujohtoisesti ja kaikki näytti lupaavalta. Jokin toiminnasta kuitenkin puuttui. Emme tehneet videoita minkään muun takia kuin pienen lisätienestin ja sen silloisen hauskuuden vuoksi. Syinä ne eivät kantaneet pitkälle, Emme halunneet hankkia lisää asiakkaita. Halusimme keskittyä elämässämme jokaiselle meistä tärkeämmille asioille.

 

Onneksi sain käsiini Simon Sinekin kirjan. Tajusin jotain, minkä olen aina tiennyt vaikka en sen mukaan toiminut. Simon Sinekin mukaan ihmiset eivät osta sitä mitä teet vaan sitä miksi teet sitä. Tämä pätee yrityksien ohella myös yksilöön mielestäni. Haluan tiimiini henkilöitä, joilla on selvä syy olla tiimissä. Jotka ovat innoissaan osa tiimiä. Hankin palveluita paljon todennäköisimmin ihmiseltä, jolla paketti tuntuu olevan kasassa ja selkeä suunta elämässään kuin ihmiseltä, joka harhailee. Tiedän hänestä, että hän panostaa siihen, mitä tekee sydämestään eikä vain tekemisen tai rahan takia.

Kommentit
  • Ella-Juulia Ora

    Päädyin lukemaan tätä esseetä puhtaasti siksi, että etsin esseepankista Eventan jäsenten kirjoittamia juttuja johtamisesta. Tutkimme myös paljon opparia varten Simon Sinekin The Golden Circle -teoriaa, jonka pohjana on nimenomaan tämä Start with why -ajattelu.
    Olet hyvin peilannut teoriaa omaan yritykseen ja elämään, mutta tästä esseestä jäi fiilis, että se jäi kesken. Olisin halunnut päästä syvemmälle teoriaan ja myöskin kuulla lisää siitä, miten näitä oppeja aiotaan jatkossa hyödyntää. Sinekin teoriaa kannattaa mielestäni ehdottomasti hyödyntää omassa yrityksessä ja olen hyvin samaa mieltä siitä, että pitää tuntea paloa siihen mitä tekee. Ja on tietenkin hienoa, että olet tunnistanut ongelman siinä, ettei videoiden teko ole sitä missä olet täysillä mukana jatkuvasti.
    Sinekin teoriassa on ehdottomasti perää ja aion ainakin itse hyödyntää sitä myös jatkossa. Sinek on perustellut muun muassa Applen menestyksen juuri tämän teorian kautta. Ehdottomasti kiinnostava aihe, olisin vain mielelläni kuullut hieman lisää 🙂

    20.11.2017
Post a Reply to Tuomas Aro-Heinilä cancel reply

Add Comment
Loading...

Vastaa käyttäjälle Tuomas Aro-Heinilä Peruuta vastaus

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close