Tampere
29 Mar, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Mikä vit*n kääpä?



Kirjoittanut: Aune Lampinen - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Onnistu tiimityössä
Jari Salminen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Kirjoittanut: Aune Lampinen, Waltteri Kolkka, Miisa Hiltunen

 

Olet varmasti Proakatemialle astuessasi törmännyt käsitteeseen kääpä. Mikä tämä kääpä on ja mitä se käsite tarkoittaa? Kääpä, eli yhteisötuutori. Me kääwät autamme niin uudet opiskelijat sisään Proakatemian yhteisöön, olemme tukena ja apuna eteen sattuvissa haasteissa. Tavoitteenamme on luoda Uusien opiskelijoiden lisäksi toimimme yhteisötuutoreina myös vanhemmille opiskelijoille, mutta pääpaino on uusissa opiskelijoissa. Tuutorit luovat hyvää yhteishenkeä uusien opiskelijoiden keskuudessa, ja me puolestamme koko Proakatemian keskuudessa. “Tuutori on kanssakulkija, jonka tehtävänä on ohjata ja neuvoa toista opiskelijaa.” (Tamko)

 

Aiempina vuosina kääpien toiminta on kohdistunut lähinnä uusiin opiskelijoihin. Muutosten tuuli on kuitenkin puhaltanut ja yhteisötuutori käsitteen mukaan kääwät toimivat tietynlaisina yhteisön tukipilareina koko Proakatemian yhteisössä. Tänä lukuvuonna se on näkynyt muun muassa kääpätiimin järjestämissä tapahtumissa, sekä Probuddyssa.

 

Mitä on ollut aiemmin ja mitä muutoksia on tehty?

Aiempina vuosina kääpä -käsite on saattanut jäädä hieman varjoon, ja kääwät ovatkin olleet näkyvillä lähes yksinomaan Proakatemian kastajaisten merkeissä. Edellisen vuoden pääkääpä onkin tehnyt apukäsineen suuren työn suunnitellessaan, miten kääpätoimintaa voidaan heittää tulevaisuudessa ja me 2020-2021 lukukauden kääpätiimi jatkoimme suunnittelua ja veimme suunnitelmat käytännön tasolle. Olemme olleet alusta asti uusien Proakatemialaisten matkassa mukana järjestäessä tapahtumia ja yhteisöpäiviä jo syksyllä.

 

Kääwät aloittivat lukuvuoden organisoimalla ja järjestämällä perinteisen kunniakujan uusille opiskelijoille. Tämä on tärkeä päivä uusille opiskelijoille, sillä he pääsevät kokemaan ensi kertaa Proakatemian yhteisön fiiliksen ja näkemään vanhempia opiskelijoita.

 

Yhteisöoppipäiväolikin täysin uusi käsite 2020 syksyllä niin meille kääwille, kuin uusille opiskelijoille. Järjestimme kaksi yhteisöoppipäivää syksyn aikana. Ensimmäisen yhteisöoppipäivän tavoitteena oli näyttää Proakatemian tiloja ja kertoa erilaisia yhteisön käytäntöjä. Lisäksi järjestimme vanhempien opiskelijoiden avustuksella neljä erilaista pajaa, joissa tarkoituksena oli oppia tuntemaan tiimejä, projekteja, käytänteitä ja kasvattaa hyvää fiilistä. Toisessa yhteisöoppipäivässä järjestimme kaksi pajaa, sekä yhteisiä ulkoleikkejä. Unelmakarttapajassa oli takroitus herätellä yksilöiden unelmia tuleville vuosille. Toisessa pajassa käsittelimme hyvinvointia, aikatauluja, priorisointia, sekä huolia ja murheita. Uskomme yheisöoppipäivien vaikuttavan luottamukseen kääpätiimin ja esipinkkujen välillä, ja antavan pienen ensisilauksen Proakatemiasta.

 

Syksyn aikana järjestimme myös vapaamuotoisemman Amazing Race- tapahtuman, jonka tavoitteena oli kasvattaa yhteishenkeä niin uusien opiskelijoiden kuin yhteisönkin keskuudessa.

 

Keväällä kehitimme Kääpien keskiviikkokahvit, jotka järjestettiin noin kahden kuukauden ajan keskiviikkoaamuisin. Tavoitteena oli, että koko yhteisö pääsee tutustumaan etäilystä huolimatta toisiinsa ja jakamaan vinkkejä, oppeja ja koppeja toistensa kanssa matalalla kynnyksellä. Kääpäkahvittelut eivät viestinnästä huolimatta olleet erityisen suosittuja, ehkä jatkuvan kiireen takia.

 

Probuddy-systeemi oli toinen yhteisön ryhmäyttämistä varten kehitetty tempaus. Probuddy perustui yhteisön jäsenten kahdenkeskiseen tutustumiseen ja kommunikaatioon. Joka viikko koko yhteisön nimilista syötettiin arpakoneeseen, joka arpoi yhteisön pareiksi. Näiden parien tehtävä oli viikon aikana tutustua toisiinsa sekä jakaa oppeja projekteista ja omista kiinnostuksen kohteista.

 

Probuddyn sai paljon kiitosta yhteisöltä, sillä pitkään jatkunut etäily ja rajoitukset estivät eri tiimien spontaanit tapaamiset kampuksella, sekä pakottivat yhteisön tapahtumat verkkoon. Tällä mallilla vain pieni joukko opiskelijoista pääsi oikeasti esittäytymään, ja osa opiskelijoista jäi tuntemattomiksi toisilleen. Probuddy-systeemillä pyrimme luomaan vastavoimaa tälle ilmiölle, ja tehostamaan tiimioppimisen ideaa laajemmin yhteisötasolla.

 

Vuoden 2021 Proakatemiapäivänjärjestäminen oli myös Kääpätiimin tehtävänä. Proakatemiapäivässä, joka pidettiin etänä, keskityttiin yhteisöön voimavarana, sen kehittämiseen ja uudelleenrakentamiseen pandemiakriisin aikana ja sen jälkeen. Lopputuotoksena toivottiin ratkaisuja yhteisössä läsnä oleviin ongelmiin, ja tiimit saivat puolikkaan päivän tehtävänantojen ratkaisuun. Tavoitteena oli kartoittaa nykytilannetta, menneisyyttä ja tulevaisuutta dialogin avulla. Tiimit koostuivat arvotuista porukoista, kuitenkin niin, että jokaisessa tiimissä oli henkilöitä usealta eri vuosikurssilta.

 

Sekaryhmät toivat ratkaisuihin monenlaista perspektiiviä, ja myös vuonna 2020 aloittanut englanninkielinen yrittäjyyden ja tiimijohtamisen ryhmä sai ääntään kuuluviin.

 

Kääpätoiminta on kehittynytkuluneen vuoden aikana, sillä verrattuna edelliseen vuoteen, nykyinen tiimimme oli hyvin motivoitunut ja meillä oli yhteinen päämäärä, johon kaikki sitouduimme. Salminen kertoo kirjassaan “Onnistu tiimityössä” (2013), että hyvä tiimi loistaa ulospäin, jos heillä on yhteinen päämäärä ja he ovat motivoituneita, sitoutuneita ja heillä on hyvä yhteishenki. Hyvä yhteishenki on asia, joka on kääpätiimistä loistanut varmasti ulos päinkin. Meillä on aina ollut hyvä tekemisen meininki ja hauskaa yhdessä, vaikka meistä jokainen on ollut kiireinen ollessaan monessa muussakin mukana. Olimme tiimissä kaikki tasa-arvoisessa asemassa ja keskenämme rehellisiä. Jaoimme onnistumisia ja epäonnistumisia sekä kerroimme avoimesti, mikäli elämässä oli liikaa meneillään. Tiimin toimimisen kannalta onkin tärkeää, että tiimissä arvostetaan erilaisuutta ja tasa-arvoa. (Salminen 2013, 31-32.)

 

Lukuvuosi on vierähtänyt nopeasti ja uuden kääpätiimin on aika napata yhteisön tukipilarin paikka. Uusi pääkääpä julkistetaan kevätkarkeloissa ja hän saa mahdollisuuden kerätä upean tiimin ympärilleen. Parhaillaan hyvä tiimi tuottaa hyvinvointia ja palkitsee (Salminen 2013, 66). Tähän on seuraavankin kääpätiimin hyvä siis pyrkiä. Tältä lukuvuodelta tuleva kääpätiimi saa varmasti napattua paljon oppeja ja koppeja mukaansa, sekä uusia kehitysideoita. Ensi lukuvuoden lopulla jokaisella on mahdollisuus hakea pääkääwän rooliin, samalla tavalla kuin muihinkin Proakatemian johtorooleihin. Samoin kääpätiimiin. Näin jokainen saa mahdollisuuden olla osa tätä yhteisön huipputiimiä, sekä mahdollisuuden johtamiskokemukseen.

 

Tulevana syksynä sekä yhteisö että kääwät ovat uuden äärellä, sillä etäilyn loppuessa tulee yhteisöä alkaa rakentaa uudella tavalla. Tätä varten kääwät ovat alustavasti suunnitelleet syksyn alkuun toisen Proakatemiapäivän, jonka tavoitteena olisi saada uudet opiskelijat heti yhteisöön mukaan. Näin uudet opiskelijat tutustuisivat myös jouluna valmistuviin opiskelijoihin, ja yhteisön voima tuntuisi heti opintojen alussa. Proakatemiapäivänä voisimme myös hyödyntää alumneja, jotta heidänkin toimintansa tulisi tutuksi ja tukiverkot kasvaisivat. Tulevana syksynä kääwät pyrkivät näkymään yhtä vahvasti kuin kuluneen vuoden aikana ja tavoitteena on jatkaa uudenlaisen yhteisön ja toimintatapojen rakentamista.

 

Lähteet:

Salminen, J. 2013. Onnistu tiimityössä. J-Impact.

https://tamko.fi/tuutorointi/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close